/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Halmfyr brander ikke men ryger
Fra : H2
Vist : 1148 gange
500 point
Dato : 08-10-12 17:05

Hej Kandu

Der er godt nok noge år siden sidst jeg har været forbi, men nu er jeg tilbage og har meget brug for jeres hjælp.

Mine forældre her et 10 år gammel halmfyr som ikke vil brande men soder til.

Ca for et par år siden blev min far meget dement så han kan ikke fyre mere. Så mu er det ming mor der gør det.

Det er et halmfyr til små baller men vi fyrer med minibig baller som vi skærer og og bruger nogle lag af gangen.

Min bror og jeg har været ude og rense fyr her i weekenden. Ud af de 10 røgrør der er i fyrer var der 1 der var lidt hul i. de andre 9 var sodet helt til. Røgrøret fra fyret til skorstenen som er 200mm var der kun ca 100mm hul i.

Hvis vi fylder den mad halm som vi har luftet så det ikke er presset helt sammen svare det ca til 25cm af en minibig balle. Når vi tænder det går ilden ud og det ligger bare og ulmen med gløder. Det sager ca 5 timer inden det er væk.
Meget af røgen komme ud i fyrrummet gennem det øverste lufthul i fyret.

Er det fordi det får for meget luft eller for lidt luft.

Vi har forsøgt meget. Vi har sat en blæser på den nederste hul i fyret. Vi har prøvet at lave overtryk i fyrrummet med en blæser. Vi har prøvet at fjerne den nederste renselem i skorstene.

Det vi tror min far har gjort da han fyrede var at åben lågen til de 10 røgrør, så brander halmet og det meste at røgen går i gennem røgrørene.
Men det kan jo ikke være rigtig.

Håber nogle kan hjælpe.
Spørg hvis der er noget jeg ikke har fået skrevet

Henrik

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-10-12 17:12

Jeg tror, der er nogle røgkanaler i selve kedelen, som har til formål at udnytte røgvarmen. Det kan være dem, som er stoppet til med sod og forhindrer røgen til skorstenen og dermed skorstenstrækken.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-10-12 17:22

Vær opmærksom på, at hver gang der tændes op, skal halmen tændes i toppen. På den måde brændes røggasserne af og kan bedre varme skorstenen op. Temperaturen i skorstenen gør at røgtrækket bliver korrekt. tænder man i bunden, udvikler det bare en masse røg og hele systemet soder til. Fik udskiftet mit halmfyr for nogle år siden, det var fuldstændig sat til i sod, så man ikke engang kunne banke et jernrør i gennem med en mukkert... Og det var netop på grund af fejltænding.

Held og lykke med det, Pims

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-10-12 17:25

Vær også lige opmærksom på, at hvis fyret kommer til at brænde rigtigt og der er sod i systemet, så hold grundigt øje med skorstenen, der kan nemt opstå skorstensbrand.

Pims

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-10-12 17:49

Hej

#Thyregod8
De 10 røgrør jeg taler om er de røgkanaler der er i fyret. Den har vi fået renset.

#pims
Det forsøger vi også at gøre, men der kommer stadig ikke ild i det, men kun gløder der ulmer.
Vi har lavet en kontroleret storstensbrand i weekenden så jeg tror den er ved at være så ren af der ikke sker noget.
Vi kunde heldig vis banke et jernrør i gennem vores røgrør selv om det ikke var let.

Henrik

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-10-12 18:55

Det lyder som om der ikke kommer nok luft/ilt til.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-10-12 19:07

Dårlig forbrænding både ved Bål og biler giver mørk røg, som er tegn på mangel på ilt.

Det giver orange, hen imod røde flammer. Hvis forbrændingen ikke er ren soder skorsten også til, hvilket kan give skorstensbrænd.

Hvis jeg var dig, ville jeg tale med skorstensfejer og få rådgivning om korrekt indstilling af fyr.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 08-10-12 19:36

den får for lidt undertræk og måske skal der en røgsuger i skorstenen prøv at fyre med tørt brænde og læk et stykke sink tagrendeovenpå når det brænder rent med klare flammer så erdet let at få soden løs med en børste der er beregnet til at rense fyret med

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-10-12 20:37

Hej

#piaskov
Det er derfor vi har prøvet det med blæseren. Men det hjælper ikke.

#Benjamin.Hansen
Der er lysegrå røg der kommer ud af fyret
Vi har haft en storstenfejer til at se på det han rensede lidt og sage det hele så fin ud.

#ove112
Vi kan godt få det ren for sod, men det hjælper ikke næste gang vi fyre med halm.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-10-12 20:49

Citat
Der er lysegrå røg der kommer ud af fyret

Så er det halmen der er våd.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-10-12 21:04

#piaskov
Det var det vi troede sidste år
men det halv vi har inde nu er høstet tørt, lagt 3 dage i sol og presset i sol over middag
Så det burte ikke kunde får bedre.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 08-10-12 21:20

Skorstensfejeren skal vist udskiftes. En seriøs af slagsen ville gøre mere ud af situationen. Er det muligt, at skorstenen trækker falsk luft, så den ikke trækker gennem kedlen.
Kan der være vacuum i fyrrummet pga vindretning og blæsevejr.
Det passer ganske vist ikke med, at I har lavet overtryk i rummet uden bedre resultat.
Kan du få en tændt ukrudtsbrænder i bunden af skorstenen til at opvarme skorstenen, så den får bedre træk. Ikke særlig holdbart i længden, men for at afklare problemet. Det er trækket i skorstenen, jeg ville interessere mig for.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-10-12 21:36

Hej

#BilstrupV
Vi kan ikke se hvor den skulle få falsk luft.
Vi satte en lille skål med benzin i bunden af skorstene i går. Så styrede vi branden i skorstenen ved at redulerer luft i renselemmen og vi haved lukket det hul der går til fyret.
Så skorstenen var godt varm men det gav ikke mere ild i halmet...

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 08-10-12 22:16

Ok, så knækker det ikke gåden.
Jeg forstår ikke skorstensfejerens reaktion - eller mangel på samme. Havde han mon fattet problemets omfang? Jeg ved ikke, men tror, at hans opgave også er rådgivning og ikke alene rensning. Var det mester selv eller en svend, som ikke hurtigt nok kunne komme hjem til fyraften??
Det er som om, at røgen ikke har mulighed for at komme bagud af kedlen. Er røgens vej videre fra de rensede rør og til skorstenen undersøgt og fri. Måske bliver røgen vendt en gang mere inden skorstenen. Har du en manual eller mulighed for at kontakte producenten.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-12 13:54

Fyret er bygget til pressede halmballer - ikke til løs halm
Når du løsner halmen så det ligger luftigt inde i fyret så fyldes stakken med luft og når du tænder ild i halmen så bliver ilten i den luft lynhurtigt brugt så der ikke er ilt til forbrænding, derfor gløder og oser halmen i stedet for at brænde med flamme.
Halm i en løs bunke kan kun brænde med flamme hvis det er udenfor i et bål i fri luft og det kræver også blæsevejr hvis det skal brænde uden synlig røg, de små luftindtag i et fyr kan slet ikke levere luft nok til en ordenligt forbrænding.
Det er helt fint at fyre med "pakker" fra en minibig (jeg gør det selv) men pas endelig på ikke at pakkerne løsnes, de skal helst ind i fyret på en gang og helst uden at bøjes for så kommer der luft imellem stråene.
Sådanne hårdtpressede "pakker" brænder fint i mit halmfyr som også er fra den tid hvor man ikke brugte bigballer, det er lidt ligesom briketter der brænder fra kanten og med klar flamme når den halm som ligger løst er brændt af, luftindtaget kan simpelhen ikke levere luft nok til forbrændingen når der er for megen luft mellem stråene.
Sæt en kraftig blæser på nederste indsugning og luk den øverste indsugning og lad blæseren køre i 10 minutter så skal din løse halm nok brænde med flamme, om du så kan aftage varmen fra den hurtige forbrænding, ja det er en anden sag

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-10-12 16:46

Hej

#o.v.n
det med løs halm syntes jeg lyder rigtig osom noget jeg ikke har tænkt på.
Men vi har prøvet at sætte en stor blæser på den nedereste luftlåge men det gav samme resultat. Gløder.
Jeg vil prøve at køre forbi mine forældre i morgen og prøve at fyre uden at beskade lagene i ballerne.

Jeg vender tilbage...