/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
hjemmeside i DW tilpas størrelse
Fra : troldenesdhb
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 29-09-12 11:03

Jeg har en hjemmeside, lavet i Dreamweaver. Når jeg skriver tekst, så skriver jeg fra enden til anden. Når siden så åbnes i andre opløsninger, så skal folk scrolle frem og tilbage, for at læse teksten.

Kan DW ikke automatisk indstille siden til den skærmopløsning som den hentes til?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-09-12 11:10

Nej, det skal du selv definere på forhånd...

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-12 20:22

Citat
så skriver jeg fra enden til anden

Kan du ikke sætte en margen på din tekst, eller lave din index html så den står til
det du ønsker? 1024 X 768.
Eller findes der scripts/ koder, der kan klare problemet, så siden vises ens i alle browsere.
Men om det virker på dit problem ved jeg ikke.

https://www.google.dk/#hl=da&sclient=psy-ab&q=html+h%C3%B8jde+og+bredde&oq=html+h%C3%B8jde+og+bredde&gs_l=hp.3...3703.43360.0.43547.37.23.9.3.4.0.985.6703.1j12j5j1j1j0j3.23.0...0.0...1c.1.3r73u8nVp2E&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=f3d0cfb80cbaea8a&biw=1016&bih=534

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-12 08:55

Tilpasning af hjemmesider under hensyntagen til klientens skærmopløsning er et stort emne. Det kan løses/implementeres på utallige måder; både vha. browsersniffing med javascript, DOM og javascript, samt vha. CSS formregler. Den sidste metode er nok den nemmeste og sikreste metode at tilgå problemet.

Læs lidt om skærmtilpasning her:

1.) http://webdesign101.dk/layout2010/websidelayout.pdf
2.) http://webdesign101.dk/
3.) http://www.entheosweb.com/website_design/advanced_web_design.asp

På min egen side benytter jeg mig af 'ren' CSS. Siden har en minimumsopløsning og en maximums opløsning. Dette styres vha. CSS egenskaberne/formreglerne:
min-width, max-width, min-height og max-height ...foruden fornutig brug af utallige andre CSS formregler for dimension osv.

Du kan se et af mine mange stylesheets hér:

http://www.cssboxing.com/css/black_layout.css
..og evt. bruge det som inspiration for din egen løsning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-12 09:18

Ps. Som en lille 'krølle' vil jeg da bare nævne, at restiktionerne for sidens størrelse selvfølgelig også gælder hvis selve browservinduet, som siden vises i, ændrer størrelse.

De enkelte elementer på siden kan ligeledes kodes i CSS til at følge den aktuelle sidestørrelse. Hvorledes at .f.eks. billeder kan følge størrelsen af browservinduet kan du se et lille eksempel på her:

http://www.cssboxing.com/eksempler/eks001.php

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-10-12 06:31

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-12 09:41

Tjaehh..... det er jo lidt sent at komme i tanke om, men der findes faktisk video'er på youtube, som forklarer hvorledes at CSS egenskaberne for Media Queries benyttes i DW. F.eks.:

</MOLOKYLE>