/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tændrør soder til
Fra : Brassovitski
Vist : 1434 gange
100 point
Dato : 13-08-12 11:08

hej
Bikser lidt med en Gilera Stalker 50 (45 Km scooter). Tændrøret soder til. Jeg har tjekket autochoker, og der er sat nyt luftfilter i. Nålen i kaburatoren er i nederste hak (Tyndeste blanding), dyse W72, luftskrue på kaburator ca. 2 hele omgange åben (standard skulle være 1½). Tændrør NKT B9ES (skulle ifølge værkstedet være standard). Så ud fra det skulle alt være OK, men den soder alligevel tændrøret til. Ifølge en vejledning jeg har fundet på scootergrisen.dk (http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_tendror.php), skal man så forsøge med et varmere tændrør, og så er det lige jeg ikke er klar over, hvordan jeg finder ud af hvor 'varmt' mit nuværende tændrør er, og hvilket jeg evt. skal prøve i stedet for. Findes der en tabel med diverse tændrør, og deres temperatur? Evt- en tabel, hvor forskellige fabrikater tændrør kan sammenlignes.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 13-08-12 15:19

det virker som om den får alt for meget olie. oser den meget ud af udstødningen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-08-12 15:31

Nej den oser faktisk ikke ret meget. Kun lige i straten, indtil automatchokeren har lukket i. Så vidt jeg kan finde ud af er der ingen mulighed for at justere på oliemængden. Hvis der er vil jeg gerne vide hvordan.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 13-08-12 16:12

http://www.scooter-works.co.uk/european-scooters/gilera/dna-50cc/2-stroke-oil-pump-piaggio-50cc.html

kik på dette billede.... der er en streg i bunden hvor justeringen skal være, det ser ud til at man løsner møtrikken juster ind, og spænder

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-08-12 22:19

Hej edison
I følge værkstedsbogen er det kun et spørgsmål om at der åbnes rigtig for olien, så maskinen får olie i hele ydelsesområdet. Der står at ved håndtag i bund skal de 2 streger være ud for hinanden, og kablet skal kun lige være i bund, og så skal det justeres så spjældet er helt åben når håndtaget er på fuld gas. Jeg prøver lige og se om der ikke er noget mere omkring det i værkstedsbogen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-12 17:39

Totakter tændrør er nu engang tilbøjelige til at sode til.

Men hvis det går meget hurtigt kan fejlen være

- for fed benzinblanding
- forkert tændingsindstilling
- for koldt tændrør
- for meget tomgang
- forkert olie

tændrøret skal have så høj temperatur at det kan brænde sig selv rent, men ikke så højt at det skades eller skader stempel.

Hvis motorbelastningen er lille vælger man et varmere rør. Det vil sige et rør med længere porcelæn og dermed mindre køling fra topstykket.

Der er vild forvirring mellem de forskellige fabrikater, hvordan de beskriver det med numre og bogstaver.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-08-12 21:42

slidte / knækkede stempelringe, eller ridser i cylinderen, er også værd at kontrollere,
prøv en kompressions-test.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-08-12 23:49

Prøver lige at sætte en lidt mindre dyse i, og et varmere tændrør, og ser så, hvad der sker. En 72'r dyse skulle vist være lidt i overkanten, hvis ikke begrænsningen er fjernet. Så vidt jeg kan fínde ud af er standarad enten en 58 eller 66.