/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er fibromyalgi samfundsskabt?
Fra : PeterTheisen
Vist : 578 gange
10 point
Dato : 28-07-12 10:52

Er fibromyalgi en samfundsskabt diagnose af opmærksomhedssøgende, hypokondere, snyltere og dovne mennesker?

Accepteret svar
Fra : pusserpigen

Modtaget 20 point
Dato : 28-07-12 11:45

Hej Peter.

Jeg skal ikke udelukke, at det er hvad folk tænker..... Men jeg er selv en af de uheldige mennesker der har fibromyalgi, hvilket betyder kroniske smerter.
Jeg har deltaget i et kursus på Danmarks førende forskningshospital på dette område, nemlig Frederiksberg. De har fundet ud af, at det er personernes centralnervesystem der er "ødelagt". Dette kan desværre ikke helbredes, som en brækket arm eller ben. Ej heller medicinsk, kan det helbredes. Man kan kun dulme smerterne med smertestillende medicin, desværre.
Det er en "usynlig" sygdom, ligesom forskellige bindevævssygdomme, som f.eks. sjøgrens syndrom. Og "usynlige" sygdomme er altid meget sværrere at forholde sig til, for udenforstående personer, da man ikke har noget konkret at se og forholde sig til.
Men at kalde os opmærksomhedssøgende, hypokondere, snyltere eller dovne.... Det synes jeg bestemt ikke man kan... Især fordi det ofte er perfektionister og arbejdsivrige personer der rammes, fordi de ikke kan finde ud af at stoppe når det gør ondt ( som andre, "såkaldte normal personer"), men først stopper når de "ligger ned". Og gør man det over en længere tid/årrække, så kan man være uheldig at få fibromyalgi.... Men også andre faktorer har selvfølgelig indflydelse. Bla. er det også arveligt betonet, har man fundet ud af.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-07-12 13:57

Nej for pokker, det er en fejl i musklerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-12 14:32

Hvis det er en sagsbehandler der har bildt Dig det ind er det jo deres opgave, uanset rigtigheden.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-07-12 15:02

Tak for svaret pusserpigen.