/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Erstatning af Windows XP
Fra : kimpetersen
Vist : 45435 gange
300 point
Dato : 27-07-12 16:24

Jeg har fået en Acer Aspire 1300, oprindelig med Windows XP home edision, men der er lagt en pro udgave ind (” ikke lovlig?”), da der ingen recover medier er til stede, skal jeg finde en erstatning, som kræfterne på maskinen kan klare. Den eneste alternativ jeg kan se er Linux, som jeg ikke kender noget til. Er der mulighed for en hjælpende hånd (gode råd)?
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-12 17:10

Hej,

Acer kan sende dig en ny installations cd, men de tager penge for denne service.

Du må se om du kan fremskaffe en installations cd til windows xp home. Enten via en ven eller hente den (ulovligt).
jeg formoder at den rigtige licens kode er klisteret fast på maskinens bund. Derfor har du reelt en gyldig licens, så jeg ser ikke et problem i at hente en installationscd fra fx internettet.

Jeg vil kun anbefale dig at installere linux hvis du er interesseret i at lære et nyt system.
Det kan tage tid at lære dette system, og de programmer du kender fra windows vil ikke være tilstede.

Kommentar
Fra : nyebruger

Dato : 27-07-12 17:10

http://linuxmint.com/

Linux Mint 13 MAYA er den seneste fra Mint. Den fungerer med det samme til YouTube og andre videoer. Meget let at gå til.

Man skal downloade en iso.fil, som man så brænder på en DvD (En CD er for lille).

Man kan nøjes med at kigge på den, som live CD. Og derefter, hvis man har lyst, instaallere den. Hust at vælge dansk som sprog.

Det samme gælder for
http://www.ubuntu.com/

Den nyeste er 12.04 LTS - Det betyder, at der er lang tids service på denne udgave.
Selv om der kommer nyere udgaver.

Det gør der ca. hvert ½ år. Det gælder for alle 3 linux udgaver.

Så er der
http://zorin-os.com/

Seneste udgave er Zoren OS 6.

Den ligner meget Windows i udseende.

Meget flot.

Jeg kan egentlig lige godt lide alle tre linux-udgaver, og har den også installeret alle 3.

For alle 3 gælder det, at man skal downloade en iso.fil, som skal installeres på en DvD.

Man kan bruge et brændeprogram, som hedder:
http://www.imgburn.com/

IngBurn - Virker fint

God fornøjelse med Linux projektet

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 27-07-12 19:07

Find en ven der har en cd med Windows XP Home Edision, da det kun er koden der er unik.

Kommentar
Fra : nyebruger

Dato : 27-07-12 20:57

Jeg synes, at du også skulle afprøve linux, for det er forsøget værd.

Du kan jo også installerer Windows sammen med linux.

- Lav ed dual-boot.

Gør du det, så skal Windows installeres først -
og derefter en af de 3 foreslåede linux.

Tror Linux Mint 13 Maya er den letteste.

Og dog, de er egentlig alle tre ret lette at gå til -
Men, naturligvis, anderledes end Windows - Men det vender man sig hurtigt til.

Alle 3 systemer har et fora, hvor man kan spørge.

Både på dansk og på engelsk.

http://ubuntudanmark.dk/

http://forums.linuxmint.com/

http://www.zoringroup.com/forum/viewforum.php?f=3

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-07-12 21:33

Hej alle sammen. Nu er det kun et ekstra stykke legetøj. Min primære PC er så meget større at har næsten lige så meget ram som Aceren har HD. Så det bliver nok Linux, så man for prøvet noget nyt.

Kommentar
Fra : nyebruger

Dato : 27-07-12 22:50

Ja - Hvad vælger du så af de 3 Linux Produkter ?

Det findes også "Arch Bang" og et hav af andre. Puppy-Linux f.eks

http://distrowatch.com/

Som du kan se, så er Mint den mest populære, lige for tiden, på "Hit-Listen"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 10:42

http://www.youtube.com/watch?v=CefsYku8DlE

Jeg ville lægge en Zorin OS 5.2 ind på en ældre maskine.......................som minder om XP

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-07-12 20:28

Det er ikke fordi jeg har glemt jer, men det tager tid at få hentet de foreslåede programmer ned. Jeg prøver så at lægge den ind.
Eyvind hvorfor foreslår du Zorin OS 5,2 og ikke 6?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-12 21:12

Fordi den gratis Zorin 6 ikke er så omfattende som den gratis 5.2
Og fordi det ikke er sikkert din maskine kan klare 6'eren.
Min ældre intel 3.0 Ghz med 3 Gb ram og hyper trading kan ikke klare den så godt.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-07-12 22:40

Eyvind Tak for dit svar. Jeg har installeret den og prøver om jeg kan forlis med den, mit første indtryg er ikke 100 % jeg kan ikke få skriveprogrammet til at lave dansk stavekontrol. Kan det være fordi at det er en lite udgave jeg fik hentet ned?
Min hastighed på Aceren er det halve og 1/6 del ram. Så det er godt at det bare er for sjovt at jeg vil have den op at køre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-12 09:42

Du skal lige sørge for at få det Danske bibliotek ind også.

Alle udgaver kan bruge det Danske bibliotek.

Du skal lede efter language / sprog i programtilføjelser eller lignende
(jeg har ikke lige Zorin kørende nu)

Det kan også være at den selv beder om at blive opdateret, med en sprogpakke.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-07-12 22:04

Hej Eyvin.
Så er jeg her igen, efter den havde været inde og hente en stor pose opdateringer blev den mere tiltalende og bedre blev det da jeg uden held havde prøvet at lægge Linux Mint 13 ind. Hvad der gik galt ved jeg ikke, den tossede bare rundt ca. tre timer uden at komme op og køre. Ind til nu føre Zorin.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 30-07-12 08:33

Ja desværre er Linux / ubuntu baserede styresystemer, blevet så moderne at vores gamle hakkebrædder ikke kan følge med længere.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-07-12 17:59

Hej Eyvin.
Nu har jeg været forslagene igennem og det eneste jeg kunne få til at køre var dit forslag.
Så tak for hjælpen.

Det kan være at vi ses i den næste tråd, jeg lukker op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-12 18:53

Ok - Jeg håber du får glæde af den udgave.

Ps. min ældre stationære har lige fået lagt en Mint 13 maya 32bit ind, og det ser ud til at gå fint.

Når du kører Zorin kan du få hjælp her: www.zorin-os.dk/

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-07-12 19:42

Det så det også ud til på min, men da jeg ville lægge mere ind fik jeg at vide at der ikke var mere plads på HDen, hvilket der burde være da der kun var Mint 13 maya 32bit på de 20 GB den er på.
Endnu en gang tak.

Godkendelse af svar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-07-12 19:44

Tak for svaret Eyvind.