/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor har man det i systemet?
Fra : PeterTheisen
Vist : 541 gange
10 point
Dato : 19-07-12 13:32

Hvorfor har man regler om ægtefællens forsørgelsespligt, at man ikke må have formue på over 10.000 kr., og at man får forskellige ydelser efter, om man er over eller under 25 år i kontanthjælpssystemet, når det ikke er tilfældet i fx dagpenge- eller SU-systemet?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-12 13:49

Har du endnu ikke forstået at kontant hjælp er for dem som ikke har andre muligheder?
Bor en kontant hjælp modtager sammen med en som har en indkomst eller formue der kan forsørge dem begge, så skal der naturligvis ikke udbetales kontant hjælp, hvor svært kan det være at fatte det?
At der så er nogen som kan omgå systemet er en hel anden sag.

Dagpenge er noget man kan få i en periode uden arbejde og er en slags forsikring mod at indkomsten falder væk, når dagpenge perioden er ovre så skal formuen bruges før der kan udbetales kontant hjælp og hjælpen kan ikke udbetales hvis du har anden mulighhed for forsørgelse eventuel en samlever som har en indkomst eller formue i kan tære på.

SU er en slags løn til folk under uddannelse og bliver udbetalt af staten, en person under uddannelse arbejder for at få en uddannelse, det gør en kontant hjælp modatager ikke.

Altså er der forskel på om en person gør noget enten arbejder eller studerer eller ingenting, de sidste er kontant hjælp modtagere, jo jeg ved godt at det er firkantet skåret ud

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-07-12 14:55

Jeg kan godt se, at du selv har bidraget til dagpengene, da man skal betale kontingent, men hvorfor gælder det så for SU-systemet? Man bidrager jo også med noget på kontanthjælp, da man enten skal sende ansøgninger eller deltage i aktivering eller begge dele.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-12 17:07

PeterTheisen - er du Dansk, eller en udlænding som prøver at hælde grus i maskineriet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-12 18:06

Kan Din sagsbehandler ikke afse mere tid til Dig ?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 10 point
Dato : 19-07-12 22:21

Forskellen på kontanthjælp og dagpenge er:

1: Dagpenge betaler man selv til via kontingent.
Kontanthjælp betaler alle til via skatten.
2. Dagpenge skal IKKE tilbagebetales hvis man f.eks vinder 400.000 i lotto. Men det skal kontanthjælpen.

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 20-07-12 11:50

Tja. den slags "problemer" ville man ikke have i et pengeløst samfund,
http://www.kandu.dk/Spg162903.aspx
til gengæld ville alle være lige fattige (altså ikke lige rige)

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 20-07-12 15:40

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-12 16:24

Selv tak