/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tæt gevind
Fra : coehlen
Vist : 1489 gange
200 point
Dato : 16-07-12 11:35

Jeg skal have skruet en ny kontraventil i tanken på min kompressor.
Hvad skal jeg bruge for at få samlingen 100% tæt.
Teflon ? Pakgarn ? LockTite ? - en kombination ?
- eller noget helt fjerde ?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 16-07-12 12:14

Unitape er ok og godkendt til både drikkevand og trykluft + meget andet:
http://www.unipak.dk/dk/node/402

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-12 12:21

Bruger Du pakgarn skal der også bruges tilhørende pakpasta..........og pakgarn skal snurres på en bestemt måde så der ikke kommer "ål", så kan man lige så godt starte forfra.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 16-07-12 12:34

Tak for svaret o.v.n..
- håber så, at det bliver tæt "i første hug", da det er en større operation at få skilt og samlet.
Nogen gode råd eller tips ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 12:55

Tak
Citat
Nogen gode råd eller tips
nej bortset fra at du skal gøre gevindet rent og vikle tape på samme vej rundt som når du skruer ventilen på, altså med uret hvis du ser på åbne ende af ventilen når du vikler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-12 13:32

Lad lidt sidde på kanten af røret (uden at det kan lukke hullet), ellers risikerer Du at skubbe det fremad når Du skruer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-12 16:56

Men pakgarn er bedst og paksalve er ikke absolut nødvendigt.
Paksalve pakker ikke men får pakgarnet til at glide bedre.
Lidt sulfosæbe kan sagtens udgøre paksalve.

Locktite er kun beregnet til vribrationslås.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 16-07-12 17:09

Nu bliver jeg da helt i tvivl, om det er teflontape eller pakgarn, jeg skal bruge
Jeg har begge dele, men det er 100%-tætheden under det høje tryk, der er afgørende.
Ved nogen, hvad "profferne" bruger ?

(Hvis point´ene betyder noget, starter jeg gerne en ny tråd, med mange point !)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-12 20:44

Hvis du pakker rigtigt og ikke drejer gevindet tilbage kan det blivet tæt.
Teflon bruges til at samle fittings til luft................men det er ikke så vigtigt om der slipper lidt luft ud.

Pakgarns samling kan tåle at gevindet drejes lidt tilbage uden at samlingen bliver utæt.
Pakgarn trækkes rundt om gevindet og spredes samtidig og så smøres for at det glider bedre.

Til dampsamlinger med pakgarn findes der noget til at smøre på, som en slags Locktite.

Cryril som bruges til toppakningen på biler vil måske også tætne.

Vil du teste dine evner som "pakmester" så lav en samling og test den i en balje vand og sæt 8 bar's tryk på. Alm. fittings trykprøves ved 10 bar og er beregnet til 6-8 bar normalt.

Pakke deu messing eller kobber skal gevindet "kradses" lidt med en papegøjetang så gevindet bliver ujævnt for at teflon eller pakgarn hænger bedre fast.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-12 22:15

Det er fuldstændig ligegyldig om du bruger Uintape eller pakgarn, det er korrekt at med pakgarn kan du skrue fra hinanden og samle igen og stadig have tæt samling, men det er vel en blivende samling du vil have, skal det være nemt så brug Locktite, det skal ikke vikles om gevindet men dryppes på inden samling: http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?produkt=4529&site=206

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-12 09:21

Citat
det er korrekt at med pakgarn kan du skrue fra hinanden og samle igen og stadig have tæt samling

Ved nogle gevindsamlinger kan det være nødvendigt at skulle dreje samlingen lidt tilbage - og det et man kan med pakgarn og ikke med teflontape.