/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Solceller
Fra : olarsen
Vist : 815 gange
200 point
Dato : 04-07-12 21:45

Jeg skal have et jordbaseret solcelle anlæg, leverandørn foreslår at montere polykrystalinske celler fordi man kan opsætte anlægget så det får den mest optimale ydelse. Nogen som kan give en mening om det skal være mono- eller polykrystalinske.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-12 00:07

Umiddelbart vil jeg sige, at monokrystallinske solceller er bedre og betydeligt dyrere end polykrystallinske, men det kan være, at sælgeren tjener mere på de polykrystallinske. Det kan selvfølgelig også være, at teknikken har gjort syvmileskridt siden jeg gik ud af elektronik for to år siden.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-12 00:08

Få et skriftligt tilsagn om virkningsgraden. Hvis den er under 12-14 %, så find en anden leverandør.
pbp

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-07-12 20:47

Jeg talte med leverandøren, grunden til at han ville bruge 'poly' var at de kunne monteres optimalt og derfor give deres max effekt et anlæg med 'mono' ville blive 14000 dyrere og kun give 300Kw mere, tror jeg nok det var. virkningsgrad talt vi ikke om, hedder det noget andet i et tilbud??

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 05-07-12 21:33

Hvis du kan få det til en fornuftig pris, så hold dig bare til de polykrystallinske.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-07-12 18:08

Det afføder jo så et nyt spørgsmål - , Hvader et fornuftigt tilbud - hvis det er til at definere

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-07-12 18:09

Jeg mener Kwh i forhold til ydelse, hvis der er en tommelfinger regel, hvad er den så??

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-07-12 18:35

er det produseret kw pr meterelogisk gennemsnitsår sammenholdt med nedskrivnig af anlægpris pr år udfra samlet forventet levetid i år

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-07-12 18:45

lham, ja det lyder vel egentligt meget rigtigt - så skal jeg blot finde en regnemaskine og de tal som leverandøren opgiver i sit tilbud, som er 84000 got poly. og en årsprod på 2956Kwh
Hvad betyder Kwp?

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 11-07-12 18:18

Tak for svaret pbp_et.