/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Planck og Brintatomets stabilit
Fra : Jonn87
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 05-06-12 18:34

Hej, jeg har et simpelt spørgsmål

Jeg er i fuld gang med foredrag om Niels Bohr, hertil er jeg ved at forstå brintatomets stabilitet ud fra kvantefysikken.

JEG FORSTÅR AT...
Brintatomet er stabilt - på trods af den klassiske fysiks love strider i mod dette.
Den enkelte elektron som befinder sig i atomets bane bevæger sig omkring kernen uden at afgive energi (i sin grundtilstand)

MEN...
Jeg læser gentagende at Plancks konstant er svaret på at elektronen ikke bevæger sig ind i kernen.

HVORFOR?
jeg forstår ikke hvordan Plancks konstant gør at den ikke bevæger sig ind i kernen??

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 05-06-12 19:45

Man har nok opfundet Plancks konstant som "forklaring" på fænomenet.
På det størrelsesplan gælder Newtons love ikke længere; kvantefysikkens fortalere forklarede det med, at ingenting kan blive uendelig småt, heller ikke elektroners energiniveau. Det bruges så som forklaring på, at atomernes elektroner befinder sig i forskellige energiniveauer og at der kun er plads til et begrænset antal elektroner på de forskellige niveauer, som også kaldes elektronbaner eller elektronskaller. Det ser ud som om atomer og molekyler har nået Nirvana, sjælens idealtilstand, med 8 elektroner på det yderste energiniveau/i den yderste elektronskal.
Kære ven: Hvis du vil forstå alting for at anvende det, så kommer du ikke langt her i livet. Jeg formoder, du kan holde balancen på en cykel uden at "forstå" centripetalkraften. Ligeledes formoder jeg, du med fornøjelse lader dig transportere af en bil uden at "forstå" filosofien bag hypoidfortandede gearkasser. Man kommer meget længere i livet ved at acceptere Verden omkring sig uden at "forstå" den, akkurat lige som du med stor fornøjelse har benyttet diskbaserede operativsystemer baseret på Nassi-Schneidermann algoritmer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-12 21:25
Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-12 01:25

Man skal passe meget på med de sædvanlige barneskolelignelser i atomfysikken.

Elektronen er netop ikke en ligge hård kugle, som rkredser om kernen i en præcis afstand med en præcis fart, sådan som mange forestiller sig. Vor forestillingsevne hører til ting af nen størrelse vi kan se og opfatte. Den rækker ikke til atomets smådele.

Den teori og de formler, som kan stilles op ud fra den, siger vi er korrekte når de kan forklarer de makrokopiske fænomener der kan måles. Det er ikke det samme som den endelige og eneste sandhed. En anden teori, som man ad åre måtte finde på, kan måske også give rigtige resultater.

Makrospopisk kan man se brintens sprektrallinier, og måle den fotoelektriske effek. Begge dele passer med kvanteteteori og Bohrs og Einsteins teori. Hertil hører en stabil grundtilstand i brintatomet. Der er ingen tilstand med mindre energi.
Den med Planks konstant som forklaring er en dårlig forklaring.