/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er det rigtigt oversat?
Fra : PeterTheisen
Vist : 542 gange
10 point
Dato : 03-06-12 09:23

Den oprindelige tekst:

As the charcoal burns, the concentration of carbon monoxide gradually increases. Because of its toxicity (and not the exhaustion of oxygen as sometimes thought) CO concentrations of as little as one-tenth of one percent of the air in a confined space are fatal if inhaled over an extended period. The incomplete combustion of carbon produces carbon monoxide, which binds strongly to hemoglobin, rapidly decreasing the ability of blood to deliver oxygen to the body. This results in death due to hypoxia brought about by carbon monoxide poisoning.

The method is described as "easy and painless" compared to other suicide methods. Unlike jumping from a high-rise building or cutting with a knife, the suicidal person does not have to overcome their fear of pain. To simulate the condition of those who accidentally die from CO poisoning, one might take drugs such as alcohol to induce sleep.

Some have challenged the description of the method as painless, noting that the lack of oxygen can cause choking but as noted above this is based on a misunderstanding of the mechanism of action, it's the cumulative serum concentration of CO, not the depletion of oxygen that causes death. A survivor of this method usually needs intensive care. They may have permanent brain damage.

Min oversættelse:

Som trækullet brænder, øges koncentrationen af carbonmonoxid efterhånden. På grund af dets toksicitet (og ikke udtømning af oxygen som undertiden tænkt) er så lidt som en tiendedel af en procent af luften i et lukket rum fatalt, hvis det indåndes over en længere periode. Den ufuldstændige forbrænding af carbon frembringer carbonmonoxid, som binder sig stærkt til hæmoglobin, hvilket hurtigt får blodets evne til at levere oxygen til kroppen til at falde. Dette resulterer i døden på grund af hypoksi forårsaget af kulilteforgiftning.

Metoden er beskrevet som "let og smertefri" i forhold til andre selvmordsmetoder. I modsætning til at hoppe ud fra et højhus eller skære sig med en kniv behøver den selvmorderiske person ikke at overvinde sin frygt for smerte. For at simulere tilstanden af dem, der ved et uheld dør af CO-forgiftning, kunne man tage stoffer, fx alkohol, for at frembringe søvn.

Nogle har anfægtet beskrivelsen af metoden som smertefri ved at bemærke, at manglen på ilt kan forårsage kvælning, men som nævnt ovenfor er dette baseret på en misforståelse af virkningsmekanismen, da det er den kumulative serumkoncentration af CO, ikke udtømningen af ilt, der forårsager døden. En overlevende af denne metode har normalt har brug for intensiv pleje. De kan have permanent hjerneskade.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-06-12 09:50

- du kunne jo prøve...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 10 point
Dato : 03-06-12 10:50

Vanvittig rodet og med masser af misforståelser. Hvis det er fordi du vil begå selvmord, kan du jo prøve med en grill i stuen.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-06-12 11:23

Som trækullet brænder, øges koncentrationen af (carbonmonoxid) kulilte efterhånden. På grund af (dets toksicitet) dens giftighed og ikke (udtømning af oxygen af at) fordi al ilt er brugt op, som man undertiden tror (tænkt)) er en kuliltekoncentration på så lidt som (en tiendedel af en) 0.1 procent af luften i et lukket rum (fatalt,) dødelig hvis denne(t) indåndes over en længere periode. Den ufuldstændige forbrænding af (carbon) kulstof frembringer (carbonmonoxid) kulilte, som binder sig stærkt til hæmoglobin, hvilket hurtigt (får) nedsætter blodets evne til at (levere oxygen til kroppen til at falde) forsyne kroppen med ilt. Det(te resulterer i) fører til døden på grund af (hypoksi) mangel på ilt forårsaget af kulilteforgiftning.

Metoden er beskrevet som "let og smertefri" i forhold til andre selvmordsmetoder. I modsætning til at overvinde angsten ved at hoppe ud fra et højhus eller skære sig med en kniv behøver (den selvmorderiske) personen der vil begå selvmord, ikke (at) overvinde sin frygt for smerte. For at (simulere tilstanden af ??) skabe en tilstand der svarer til den der findes hos dem, der ved et uheld dør af (CO-)kulilteforgiftning, kunne man f.eks. indtage et stof(fer, fx) som alkohol(,) for at frembringe en søvntilstand.

Nogle har anfægtet beskrivelsen af metoden som smertefri (ved at bemærke,) og gjort opmærksom på at (manglen) mangel på ilt kan forårsage kvælning, men som nævnt ovenfor er dette baseret på en misforståelse af (virkningsmekanismen,) hvordan processen forløber da det er den (kumulative serumkoncentration) voksende koncentration af (CO) kulilte i blodet, ikke udtømningen af ilt(,) der forårsager døden. (En overlevende af) Hvis en person overlever denne metode, har vedkommende normalt har brug for intensiv (pleje) behandling. (De kan have) Der kan være tale om permanent hjerneskade.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-06-12 11:32

Hvorfor spørger du så?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-06-12 11:32

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-06-12 11:45

Lidt rettelser:

Som trækullet brænder, øges koncentrationen af kulilte efterhånden. På grund af dens giftighed og ikke, fordi al ilt er brugt op, som man undertiden tror, er en kuliltekoncentration på så lidt som 0,1 procent af luften i et lukket rum dødelig, hvis denne indåndes over en længere periode. Den ufuldstændige forbrænding af kulstof frembringer kulilte, som binder sig stærkt til hæmoglobin, hvilket hurtigt nedsætter blodets evne til at forsyne kroppen med ilt. Det fører til døden på grund af mangel på ilt forårsaget af kulilteforgiftning.

Metoden er beskrevet som "let og smertefri" i forhold til andre selvmordsmetoder. I modsætning til at overvinde angsten ved at hoppe ud fra et højhus eller skære sig med en kniv behøver personen, der vil begå selvmord, ikke overvinde sin frygt for smerte. For at skabe en tilstand, der svarer til den, der findes hos dem, der ved et uheld dør af kulilteforgiftning, kunne man f.eks. indtage et stof som alkohol for at frembringe en søvntilstand.

Nogle har anfægtet beskrivelsen af metoden som smertefri og gjort opmærksom på, at mangel på ilt kan forårsage kvælning, men som nævnt ovenfor er dette baseret på en misforståelse af, hvordan processen forløber, da det er den voksende koncentration af kulilte i blodet, ikke udtømningen af ilt, der forårsager døden. Hvis en person overlever denne metode, har vedkommende normalt har brug for intensiv behandling. Der kan være tale om permanent hjerneskade.