/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvad betyder denne fejlkode??
Fra : briani
Vist : 797 gange
200 point
Dato : 30-05-03 09:32

Når jeg kikker i fejlloggen på min computer
står der denne fejl.

AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0xcf8), som ligger inden for det 0xcf8 - 0xcff-beskyttede adresseområd e. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.
Hændelses-id 4

Er det noget der betyder noget?
Kan man,og hvordan retter man fejlen?
OBS
henvisninger til links må meget gerne være på dansk.

Mvh Og en rigtig god dag til alle
Brian

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-05-03 09:49

Hej briani

Det tyder på at din bios forsøger at skrive til en port den tror der ligger på adresse 0xcf8. Har du haft udvidet antallet af serielporte eller parralelporte på noget tidspunkt ? F.eks et kort du har haft i som du så senere har taget ud igen ?

Hvorom alt er så syntes jeg du skal prøve inde i bios at disable dine serielporte/parrallelporte og så enable dem igen.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 210 point
Dato : 30-05-03 10:13

Hej

Omkring din fejl skriver Microsoft sådan:

Citat
Source: ACPI
Category: None
Type: Error
Event ID: 5 <--- ikke 4 som i din beskrivelse...
User: N/A
Computer: Machine_Name
Description: AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address (0xcf8), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.

CAUSE
This behavior may occur if your computer's basic input/output system (BIOS) tries to write to a port in ACPI Machine Language (AML). This attempt causes Windows Server 2003 to prevent all access to that port.
RESOLUTION
To resolve this issue, contact your computer manufacturer or the BIOS vendor for possible updates to your computer BIOS

This behavior is by design.

Her er linket til siden: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3ben-us%3b317513

De har INGEN løsning på det (fra Microsoftes side), og som du kan se henviser man til at der er tale om, at det skyldes enten BIOS eller andet hardware.

De henviser til, at man kontakter sin leverandør (fabrikant) af hardware.

Har du installeret nyt hardware, og er fejlen begynd herefter, så kan mistanken jo rettes mod det nye hardware. Ellers må du evt. prøve et frakoble de enkelte enheder én af gangen.

... og så lige en afsluttende bemærkning, og det er at en logført fejl jo ikke nødvendigvis betyder at betyde noget. Det kan evt. være et stykke hardware der "poller" en port, for at tjekke om der er adgang. Hvis ikke kan den tænkes at vælge en anden port... Hvis det derfor kun er noget der sker under opstart, så behøver det ikke betyde noget, ud over at det tager en brøkdel af et sekund at tjekke.

Jeg har ikke en liste liggende over hvad der gemmei si de omtalte adresseområde, men så vidt jeg lige ihukommer er det IKKE serielle/parrallele porte.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-05-03 10:25

Hej BenKvist

Nej du har ret, det er ikke range for standard IO. Det kunne dog være han havde haft udvidet antallet af porte på et tidspunkt igennem andet hardware som jeg skrev. Jeg tvivler på at Brian har WIN 2003 server, den er vist ikke til salg herhjemme endnu, men man ved jo aldrig . Fejlkoden kan måske også være gyldig for andre operativsystemer selv om jeg tror den er fremkaldt af operativsystemet gennem Bios.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-05-03 10:27

Hej srhansen
Tak for din kommentar
Jeg har ikke ikke udvidet mine porte.
Jeg har også lige prøvet,at disabled mine porte inde i bios,og så slå dem til igen,men uden held.
Hej BenKvist
Også tak for din kommentar.

Jeg tror som ikke fejlen betyder noget,da min maskine køre stabilt.
Det eneste nye der er kommet i min computer,er en ny harddisk,for nogle dage siden,da den anden lige pludselig stod af.
Det som jeg selv tror og måske kan afhjælpe ”fejlen” er en opdatering af min bios,da den er over 2 år gammel.
Men det TØR jeg ikke rode med,da min maskine jo køre super duper.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-05-03 10:59

Hej igen

Jeg fandt lige lidt mere:

http://www.pcproblemen.com/faq/showquestion.asp?faq=4&fldAuto=1117
og denne
http://www.rezoweb.com/forum/informatique/terzo/172.shtml

jeg er ikke nogen ørn til udenlanske sprog i hvertfald ikke disse , den er tilsyneladende knyttet til noget SCSi haløj og jeg gætter på at du "kører" windows XP og løsningen er så at opdatere din Bios

mvh srhansen

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 30-05-03 11:47

Hej

>> srhansen: Det første link beskriver det som en BIOS fejl, og anbefaler at man resetter BIOS.
Det andet link indeholder denne tekst, groft oversat:
Citat
With wind XP I have the following message following a reinstallation: ACPI AMLI: the bios acpi tries to read from an address of port E/S not autorisee (Oxcfc) in the beach of addresses protegees Oxcf8 - Oxcff. That can cause the instabilite system

(BABELFISH oversætning)

Altså blot den samme fejlbeskrivelse.

Jeg vil måske foreslå den første løsning, med at resette BIOS, og så lave opsætningen fra ny. De fleste nye maskiner er i stand til at køre en "sikker" indstilling, der udelukker mange udvidede adresse-områder. Start derfra - og byg så BIOS Op på ny.

Husk at gemme en kopi af din nuværende opsætning (nogle bioser kan gemme dette) eller skriv det ned..., så du har det og vende tilbage til.

Fejlen kan findes i Win 2000, XP og den nye 2003 - nok fordi den slet ikke har noget med Windows at gøre.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-05-03 12:14

Hej benkvist, tak for en fin oversættelse Det er godt der er nogle der kan når man ikke selv slår til.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : briani

Dato : 05-06-03 09:45

Tak for svaret benkvist.