/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
pædagog bachler
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 910 gange
100 point
Dato : 24-05-12 10:20

Hvilket år kunne den første pædagog kalder sig bachler?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-05-12 10:26

Aldrig

For det første staves det bachelor, og for det andet, så er pædagoguddannelsen en Professions bachelor som ikke er det samme som en bachelor fra et universitet.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-05-12 10:36

Undskyld jeg er ordblind og ikke kunne stave det rigtig.

Hvor blev så den første pædagog bachelor uddannet?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-05-12 10:37

hvor skulle så have været hvornår

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-05-12 10:50

Loven om professionsbacheloruddannelser er fra 2008, men bachelor fra universitetet er fra efteråret 1993.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-05-12 10:51
Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-12 10:56

Citat
Efter endt uddannelse får du titel af professionsbachelor som pædagog. Ordningen blev indført i 2001

http://www3.vitusbering.dk/brochurer/cvu/brochure_paedagog.pdf

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-05-12 10:59
Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-05-12 11:04

Jeg ved godt HVORDAN man bliver pædagog det jeg gerne vil vide er; hvornår (bare årstal) blev den første pædagog uddannet med titel som bachelor.

Helt ærlig der er jo ingen der går rundt og siger der er Universitetsbachelor eller Professionsbachelor.

I daglige tale er det jo bare bachelor.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-05-12 11:56

2001 indordnes uddannelsen i det videregående uddannelsessystem: Afgangsniveauet får betegnelsen professionsbachelor og ligestilles med bachelorniveauet i det internationale 3-2-3 system (3 år til bachelor, 2 år til kanditat/master og 3 år til ph.d.); det beregnes til 210 ECTS-point. Hermed åbnes for en meget omfattende udvikling af efter- og videreuddannelsesmuligheder samt, i et vist omfang, for internationale professionsansættelser. Det sidste hæmmes dog af, at den danske pædagoguddannelse er særegen og kun har få spejlingsmuligheder i international sammenhæng.

I 2007 omlægges uddannelsens fag og prøver, og titlen professionsbachelor som pædagog danner gruppe med andre valgmuligheder på samme niveau: professionsbachelor som lærer, som socialrådgiver, som sygeplejerske, m.fl.

http://www.leksikon.org/art.php?n=5218

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-05-12 12:22

I 2001, 10 år efter sammenlægningen i 1991, 100 år efter uddannelsens begyndelse, bestemmes det endelig, at pædagoguddannelsen afsluttes med bachelorniveau, der giver ret til videreuddannelse

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-05-12 21:11

Ans har jo givet svaret-

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-05-12 22:01

Ja, sorry - beklager ikke for at være nævenyttig - Jeg kendte bare lige et sted med god og nyttig information

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 04-06-12 12:46

Hvis det blev indført i 2001 er det så dem der er færdige i 2005 eller 2006 der kan kalde sig bachelor?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-12 15:29

nå, så fik jeg også lært noget. Loven om afgangsprøverne blev først vedtaget i april 2006 og den første pædagog, som kunne kalde sig professionsbachelor i pædagogik var ved afgangseksamen langt senere.

Citat
§ 15. Loven træder i kraft den 1. januar 2007 og har virkning for studerende, der begynder på uddannelsen den 1. august 2007 eller senere.

Stk. 2. Undervisningsministeriet kan fastsætte overgangsbestemmelser for studerende, der er begyndt på deres uddannelse før den 1. august 2007.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=25070

så indtil da, var det bare en ligestilling i forhold til at gå videre i uddannelses systemet. Så diverse overgangsbestemmelser kender jeg ikke- for det var vist forskelligt for de forskellige uddannelsessteder. Men jeg kan huske at nogen af de studerende kun havde fået noget af deres uddannelse ændret undervejs, men at de tog afgangseksamen som professionsbachelor.

Annuller spørgsmålet
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 16-08-12 11:52

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål