/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Differensomkostninger, pris og afsætning
Fra : Emmapigen
Vist : 2457 gange
49 point
Dato : 04-05-12 22:05

Hej!

Hvis man kender pris. pr. stk, afsætning stk. per måned og differensomkostninger kr. pr. stk, hvordan kan man udfra disse oplysninger frem til omsætning, variable omkostninger og variable enhedsomkostninger?

E.x
Pris kr. stk: Afsætning stk. pr. måned: Differensomkostninger kr. pr. stk

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-05-12 22:16

Jeg syntes der mangler lidt oplysninger, hvad med avance / fortjeneste.
Er den opgivede pris salgspris ?
Er den opgivede pris salgspris med eller uden moms?

Man kan ikke alene ud fra enhedspris beregne de variable omkostninger...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-05-12 22:30

Du skal gange de enkelte priser med stk.!

Det er ret enkelt :)

Kommentar
Fra : Emmapigen

Dato : 04-05-12 22:56

jeg kan godt finde ud af at regne omsætningen ud....det er mere de variale omkostninger der driller....jeg kender kun str. pris, antal solgte enheder og differensomkostninger pr. stk.

ex.

pris pr. styk: 300
afstæning stik. pr måned: 30000
differensomkostninger pr. stk: 130

Det er sikkert ganske enkelt...men jeg kan bare ikke finde ud af det :/

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-05-12 23:07

En variabel omkostning, kan være brændstofpris, som svinger op og ned.
En sådan kan ikke beregnes på de opgivende oplysninger.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Emmapigen

Dato : 05-05-12 11:01

En række kommuner har sammen med et privat aktieselskab dannet et aktieselskab hvor kommunerne med en aktiekapital på 10 mio. kr. ikke har bestemmende indflydelse i selskabsbestyrelsen. Selskabets formål er at videreudvikle et økonomistyringssystem til brug i hjemmeplejen i en række østeuropæiske lande. Økonomistyringssystemet sælges i en CD ROM med tilhørende vejledning. Til en begyndelse fastsatte selskabet prisen pr. diskette til 300 kr., men bestyrelsen fandt ikke omsætningen tilfredsstillende.

Selskabet har derfor fået et markedsanalysefirma til at undersøge sammenhængen mellem pris og afsætning på markedet, og samtidig har selskabet selv undersøgt omkostningsstrukturen. Resultatet af disse undersøgelser fremgår af nedenstående tabel 3.

TABEL 3 PRIS, AFSÆTNING OG DIFFERENSOMKOSTNINGER FOR CD ROM
PRIS
KR. PR. STK.   / AFSÆTNING STK. PR. MÅNED/   DIFFERENSOMKOSTNINGER
KR. PR. STK.
300   30.000   130
280   40.000   130
260   50.000   130
240   60.000   160
220   70.000   160
200   80.000   170

1.   Beregn på grundlag af tabellen
•   Omsætning
•   Variable omkostninger
•   Variable enhedsomkostninger.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 05-05-12 11:13

Hvis du ikke selv kan beregne omsætningen, så er du ikke gammel nok til at går i skole og få sådanne opgaver.

Emmapigen har det svært med regning i skolen og lærer tager det fra bunden.
Læreren: Emmapige har du en kat hjemme?
Emmapige: Ja det har jeg.
Læreren: Når din kat får 2 killinger om foråret og 2 til efteråret, hvor mange killinger har din kat så?

Kan du klare dette?