/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Løft af plade - vægtbelastning
Fra : Jimmy17
Vist : 718 gange
200 point
Dato : 01-05-12 01:50

Har spekuleret over følgende:

Forestil sig der ligger en jernplade på jorden.
Længde og bredde er 60 cm, tykkelse er 2,5 cm.
Det skulle med min regning give ca. 71 kg i vægt for en sådan plade.

Så er det spørgsmålet kommer:

Hvis man så i den ene side begynder at løfte pladen op på højkant,
hvor mange kg skal man løfte med?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-05-12 01:51

Tilføjelse:
Pladen løftes ikke helt op fra jorden, men vil hele tiden hvile med den modsatte side på jorden

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-12 02:03

1/2 af af vægten
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-05-12 03:05

Er der desuden en formel til at kunne beregne den vægt?

Kommentar
Fra : WonderfulQ

Dato : 01-05-12 07:05

Hvordan kommer man frem til, at den vejer 71 kg bare fordi den har en længde og bredde er 60 cm og en tykkelse er 2,5 cm. ??? Det regnstykke kan jeg da slet ikke finde ud a.
Det kommer da vel også an på hvad den plade er lavet a ?? Eller er jeg hel tabt bag en vogn ?

Kommentar
Fra : WonderfulQ

Dato : 01-05-12 07:07

Nååå jow - der stod jo selvfølgelig jern - DOH !!

Godmorgen mand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-12 09:06

Når du har lidt svært ved det, skyldes det delvis at du blander begreberne.

Undervisningen i fysik i folkeskolen er og har altid været for dårlig. Lærernes een kendskab til fysik er gennemgående mangelfuld og misforståelserne bringer de videre til eleverne.

Det du har udregnet er pladens masse. Den er sikkert regnet rigtigt til 71 kg.
Ordet vægt skal du holde dig fra i fysik, fordi folk mener noget forskelligt med det begreb.

Det betyder at der virker en tyngdekraft på pladen som er stedets tyngdeacceleration gange massen.
9,82*71= 697 N. Krafter måles i Newton.
Når pladen ligger stille på jorden , er det fordi den trykker jorden lidt deform nedenunder, så den giver en modsat rettet elastiks kraft modsat på pladen.

Når du tager i den ene kant, og kun løfter en anelse så pladen stadig er vandret, men reaktionskraften i den ene side kommer direkte fra jorden, og i den anden side via dig , vil i dele kraften ligeligt . Det giver ca. 349 N til dig.

Efterhånden , som pladen rejses op vil mere og mere af den totale reaktionskraft overtages af jorden og mindre af dig. Det kræver mere end folkeskolematematik at beregne kræfterne,nes afhængighed af hældningsvinklen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-12 17:09

Stort set enig med transor:

F0 =0,6*0,6*0,025*7810=70,29*9,81=ca 690 N

ved start vandret: F = 0,5 * F0 = 345 N
forudsætter kant reaktion fra fast underlag modsat...

herefter F = F0 * sin(v) hvor v er pladens vinkel fra vandret,

eksempelvis er kraften allerede ved 30 graders vinkel faldet til halvdelen,
og når pladen står lodret er den jo nul...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-12 17:57

Undskyld sammenblandingen af jerns masse fylde nærmere 7880 kg/m^3
og tyngde accelarationen g = 9,81 eller 9,82 m/sec^2

rettelse:
0,6*0,6*0,025=0,009*7886=70,974*9,82=696,96468

F0 er således rigtigt 697 N, og det halve er 345 N ved start vandret,

det halve af det halve ved 30 grader er også i lodret retning
vinkelret på pladen er det kun 345/2 * cos(v) = ca 172 N

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-12 18:50

og så kom jeg til at blande cos og sin funktionerne...

du skal op i 60 grader med din plade for at du får halv moment lodret,
til gengæld også kun halvt moment vinkelret på pladen...

Noget du også vil føle når du rejser en plade op,
kraften vinkelret på pladen aftager først langsomt men så hurtigere,
med den aftagende funktion F = F0 * cos(v) * cos(v)...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-12 20:08

>Det kræver mere end folkeskolematematik at beregne kræfterne,nes afhængighed af hældningsvinklen.

F = F0 *cos(v) kan man forhåbentlig også udregne i folkeskolen?

Og lidt sværere, den kraft man i praksis skal overføre vinkelret på hældnings vinkelen,
F = F0 *cos(v)*cos(v) kan de dygtigste folkeskole elever vel også udregne,
ellers har vi ikke en chanche i fremtiden mod de skævøjede fra østen...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-12 22:48

Nej
de trigonometriske funktioner er så vidt jeg ved ikke folkeskole stof.

Trigonometriske beregninger , er i øvrigt heller ikke mere gymnasiestof.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-12 23:10

Hej Svendgiveren.

Den lille fejl med sinus i stedet for cosinus, er den slags, som sker i farten.

Vi plejer at sætte tyngdeaccelerationen til 9,82 m/s^2 for Danmark. De 9,81 er for Paris og den værdi ,som indgår ved konvertering fra gamle enheder med kP som enhed for kraft.

Du skal passe på med den løsagtige omgang med lighedstegn :
I uddrag skriver du således
0,6*0,6*0,025*7810=70,29*9,81
Det var vel heller ikke det du mente.