/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Forsørger eller ej
Fra : Troldepige
Vist : 858 gange
100 point
Dato : 30-04-12 07:14

I en anden tråd påstår Dova, at man ikke får kontanthjælp med forsørger-takst hvis barnet bor hos den anden forælder.

Mon der er andre end Peter Theisen, der tror på den påstand?

Sakset fra Borger.dk:

"Kontanthjælpens størrelse i de første seks måneder

Kontanthjælpen udbetales hver måned, og du skal betale skat af den.
Under 25 år

hjemmeboende - 3.214 kr. (2012)
udeboende - 6.660 kr. (2012)
gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.335 kr. (2012)
med egne børn i hjemmet - 13.732 kr. (2012)
hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.228 kr. (2012)

Du kan max få 13.732 kr. (2012), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.888 kr. (Svarende til 6.660 kr. som udeboende under 25 år + 1.228 kr. - normalbidrag for et barn).
Over 25 år

10.335 kr. (2012)
med forsørgelsespligt - 13.732 kr. (2012)

Du kan se alle satser for kontanthjælp på på retsinfo.dk.

Vejledning om satser for 2012 (nyt vindue)
"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 07:17

Dova's påstand kan læses i denne tråd.

Mine børns far var på kontanthjælp inden han blev tilkendt førtidspension, og han fik kontanthjælp efter forsørgertaksten, præcis som alle andre forsørgere, uanset om barnet bor hos dem eller den anden forælder.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 30-04-12 07:22

"Du kan max få 13.732 kr. (2012), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til."
vi må da håbe at det lykkes for regeringen at halvere bistandshjælpen, det er da total gak at man kan få næsten 14,000 for at gå hjemme og bare fede den af

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 07:23

Dova skrev, i den anden tråd:
"Hvis man betaler børnebidrag fordi børnene bor hos den anden forælder, er man ikke forsørger og får derfor ikek forsørgersatsen i kontanthjælp, lige som der heller ikke gives noget ekstra tillæg"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 07:24

Og her er linket til tråden: http://kandu.dk/spg161807.aspx

Hvis man ikke er forsørger når man betaler børnebidrag til børn, der bor hos den anden forælder, hvorfor pokker er man så sat i bidrag?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-12 07:42

Man er sat i bidrag fordi begge forældre skal deltage i barnets forsørgelse.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 30-04-12 07:45

Citat
vi må da håbe at det lykkes for regeringen at halvere bistandshjælpen, det er da total gak at man kan få næsten 14,000 for at gå hjemme og bare fede den af

*Så sandt så sandt, der er da ikke noget at sige til det går den gale vej for samfundet når det mere eller mindre kører på offentlig forsørgelse.

*(Grov generalisering, men alligevel)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-04-12 11:00

Begge får jo nok forsørgertillæg for nemheds skyld, ellers skulle et "weekendbarn" medføre at der skulle afleveres timesedler til kommunen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 12:40

Citat
*Så sandt så sandt, der er da ikke noget at sige til det går den gale vej for samfundet når det mere eller mindre kører på offentlig forsørgelse.

Det undrer mig slet ikke, om disse udtalelser igen-igen kommer fra personer, som aldrig selv har været der.

Og igen-igen vil jeg så gøre opmærksom på, at mange syge mennesker parkeres på kontanthjælp i årevis, til trods for, at de reelt bør tilkendes fleks eller førtidspension, udelukkende fordi der er det billigste for kommunerne.

Og folk skal vel ikke straffes økonomisk fordi de er bleve syge, eller hva?

Og husk nu, sygdom er hver mands herre.
I morgen er det måske dig selv, der sår i suppedasen.

Og iøvrigt var det jo slet ikke det mine spørgsmål handlede om.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 12:44

Citat
Begge får jo nok forsørgertillæg for nemheds skyld, ellers skulle et "weekendbarn" medføre at der skulle afleveres timesedler til kommunen.

Jeg vil nu nærmere tro, det er fordi, at når man er forælder til et barn, så har man vel forsørgerpligt og er dermed forsørger, og dermed berettiget til kontanthjælp forsørgertakst.

Om man har børnene boende eller ej er vel underordnet i forhold ti,l om man er forsørger eller ej.

Eller er der noget jeg helt har misforstået?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-12 13:02

Nej troldepige, begge forældre har pligt til at forsørge barnet. Det er derfor man har pligt til at oplyse faderen. Det er grundfældet i bistandsloven at både mor og far har forsørgerpligt.

Og det er ret og rimeligt, eller kan vi få børnene på egen hånd og helt udelukke faderen.
Så kan vi selv forsørge dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 13:25

Citat
Nej troldepige, begge forældre har pligt til at forsørge barnet. Det er derfor man har pligt til at oplyse faderen. Det er grundfældet i bistandsloven at både mor og far har forsørgerpligt.

Jeg undrer mig over, at du starter med "Nej troldepige", for jeg skriver jo netop, at når man er forælder til et barn, så har man forsørgerpligt:

Citat
Jeg vil nu nærmere tro, det er fordi, at når man er forælder til et barn, [B]så har man vel forsørgerpligt[/B] og er dermed forsørger, og dermed berettiget til kontanthjælp forsørgertakst.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-12 15:55

Jeg slog forkert, der skulle have stået hej.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 30-04-12 17:45

ja,det er nemt bare at bolle unger sammen også overlade det til samfundet

håber der kommer andre boller på suppen med den regering vi har nu

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 20:09

Citat
Jeg slog forkert, der skulle have stået hej.

Det giver jo mere mening.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-12 20:11

Citat
håber der kommer andre boller på suppen med den regering vi har nu [Yaaark]

Og samtidig må vi håbe, at du ikke selv bliver ramt af sygdom/ulykke, så du bliver uarbejdsdygtig.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 30-04-12 20:59

hvis det er tilfældet så får man vel sin pension,,du er nok ikke beritiget til det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-05-12 16:12

Man får ikke automatisk pension bare fordi man er syg. Man skal først i arbejdsprøvning og så bedømmes om man kan klare lidt arbejde. Og så søges pension, og så får man afslag fordi man måske ikke er syg om 3 år.

Det er slet ikke nemt at få pension i dag.