/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Udkørsel af gylle.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 25-04-12 21:01

Jeg har desværre lejet jagt af en gyllebaron. Da jagtlejekontrakten blev underskrevet den, 01.01. 12. oplyste gyllebaronen ikke, at jorden blev plasket over med gylle - åbenbart hver måned.
Derfor spørgmålet. Er der nogen af Jer, som kender reglerne vedr. spredning - eller udkørsel af gylle på markerne ?
Altså hvor tit, og hvor meget gylle må der spredes på grønne kornmarker.
Omkring 1. marts fik markerne en ordenligt omgang gylle. Igår, den 24. april fik markerne igen en ordentlig plasker.
Jeg kørte ud til jagten idag - intet liv overhovedet. Ingen harer at se. Hvad med harekillingerne ? Det råvildt som plejede at stå på marken.....pist væk.
For helvede engang svineri !!!!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-12 21:26

Tror ærligt talt "gyllesprederen" gør mere gavn end "jægeren"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-04-12 21:29

Citat
Tror ærligt talt "gyllesprederen" gør mere gavn end "jægeren"
Det må du forklare nærmere Refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-12 21:33

Gerne....

Gyllen skaber liv....

Jægeren skaber død...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-04-12 21:35

Reglerne for gyllespredning kan du læse om her

http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/saadan-er-reglerne-om-gylle/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-12 21:37

Læg især mærke til dette afsnit

Citat
Efter 1. januar 2011 skal al gylle på sort jord og græsmarker nedfældes. Når gylle nedfældes, begrænser det lugtgenerne fra f.eks. ammoniakgasserne 80-100 procent.

Det er stadig tilladt at udbringe gylle med slanger på marker med vintersæd. Det vil sige marker, hvor der er sået foregående efterår eller vinter. Maskinerne til nedfældning skader nemlig de spirende afgrøder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-04-12 21:52

Vrøvl Refi. Hvor meget markvildt går der tabt på en gylleplasker ? Ved du det ?

Nordsted1. Okay, hvor tit må der spredes gylle ? Én gang, to gange 5 -10 gange om året ?

Mvh.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-12 22:01

Det er der åbenbart ingen regler for

Gylle spredes især om foråret, hvor planterne på de tilsåede arealer er i vækst. På andre årstider, hvor planterne ikke er i vækst, optager de ikke gyllen nær så godt. Derfor skal landmandens gylletanke være store nok til at kunne rumme minimum ni måneders overskydende gylle.

fra samme link

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-04-12 08:42

Norsted1 havde en udmærket henvisning vedr. tidspunktet for spredning af gylle.
Heri fremgår bl.a., at den må spredes mellem høst og 1.feb. følgende år - men det er ligeledes en forudsætning, at der spredes på ikke frosset jord og det kan meget vel være langt senere end 1.feb.!
Grunden er naturligvis, at gyllen kan risikere at løbe direkte ud i vandløb og søer hvis jorden er frossen !!
Iøvrigt er der så mange regler om emnet - se evt. Miljøministeriets hjemmeside - så det er vanskeligt for almindelige mennesker at skelne det ene fra det andet !

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-04-12 08:58

Okay. "Vi" konstaterer altså, at landmanden uhæmmet kan spredes gylle på ikke frossen jord, i tiden mellem 1. feb og frem til høst.

Det er da ikke særligt betryggende for grundvandet - eller for markvildtet.

Mvh.
Tommy
Mon ikke jeg skulle opsige den jagt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-12 09:03

Det er ikke tilladt at sprede gylle på lørdage samt søn- og helligdage

Så hvis hørmen ellers er forsvundet, så kan du måske gå på jagt de dage

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-04-12 10:23

Hej Nordsted1, det er ikke hørmen jeg er bekymret for - gyllen lugter såmænd bedre end visse deodoranter Det er markvildtet jeg er bekymret for. Forestil dig et kuld harekillinger - der som bekendt ligger på marken, får et ordentlig klister gylle over sig. Hvad tror du der sker med dem ? Jeg tror de dør.
Råvildtsygen menes - af nogen ihvertfald - at stamme fra uhæmmet gyllespredning.
Hvad med grundvandet...???

Der må findes en anden og mere rationel måde at anvende gyllen på - brændstof fx

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-12 10:35

De skulle tvinges til at pløje det ned

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-04-12 10:44

Gylle er og bliver noget lort
Problemet er vel, at med den intensive drift, har en del af landbruget mere gylle, end de kan bruge som gødning, og hvad gør man så?? finder et hul i lovgivningen og kører skidtet ud.
Politikerne kan godt se problemet, men i produktionens hellige navn, sætter man kikkerten for det blinde øje.
Til søs må der ikke lukkes så meget som en enkel naturlig "pølle" ud, men kemikalier fra skibenes rengøring, opvask, bad og vaskerier er ok--forstå det hvem der kan--sgu' ikke mærkeligt at ålene forsvinder--hvad skal de leve af

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-04-12 10:56

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-04-12 14:01

Jeg kan ikke finde materiale om skader på harekillinger etc. - når(hvis de får en omgang gylle hen over sig, men Kpt. Tommy`s indlæg er alligevel særdeles aktuelt. Der kunne være en sammenhæmg mellem gyllespredning og haredød.

I øvrigt! Vi har det på samme måde som harekillingerne, når vore politikere åbner kæften.

Mvh.
Tonganeseren