/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor tør de ikke det?
Fra : PeterTheisen
Vist : 452 gange
10 point
Dato : 15-04-12 09:45

Hvorfor tør politikerne ikke at indføre det retfærdige skattesystem, hvor alle fradrag, afskrivningsmuligheder osv. afskaffes til fordel for en flad skat på 25 % og ved køb og salg af gestande?

Eksempler:

Har du en lønindkomst, beskattes den uanset størrelsen med 25 %.

Vil du købe en bil, skal du uanset prisen betale 25 % i registreringsafgift.

Sælger du et hus med fortjeneste, tager staten 25 % af overskuddet uanset beløbet.

Investerer du i en vare, pålægges den uanset førprisen med 25 % i moms.

Har dit firma et overskud, skal du uanset denne størrelse aflevere 25 % i selskabsskat.

Et sådan system vil være mere gennemskueligt end det nuværende, alle kan udregne deres skat, administrationen lettes kraftigt, fordi det hele kører pr. automatik, misundelsen vil blive nedsat, det sorte arbejde vil blive hvidt osv.

Hvis nogle mennesker er bekymrede for den sociale profil i udspillet, indfører vi et personfradrag på 100.000 kr., som ikke skal beskattes.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 15-04-12 10:22

Det lyder godt PeterTheisen, men jeg er bange for at der kommer til at mangle penge i statskassen.
Men vi kunne jo starte med at fjerne alle de skattefradrag, jeg fik at vide at når jeg gav penge til en dyreorg: så kunne jeg trække det fra i skat, men hvorfor skal jeg det, når det nu er mig der vil støtte dem og ikke en masse andre danskere, så jeg trækker det ikke fra.
alan57

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-12 11:15

Citat
Hvorfor tør politikerne ikke at indføre det retfærdige skattesystem,

Fordi der så ville mangle penge

Det er ikke helt så simpelt - ......

Hvad med firmaer ?
Hvem skulle have lov til at trække hvad fra ?
Hvornår er det privat ?

osv.....

Nummeret kunne laves på direkte INDKOMSTSKAT - men aldrig på køb og salg....

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 15-04-12 11:33

Der kommer ikke til at mangle en krone. I dag er der friværdier i DK for 1.000 mia. kr. Med min model tager vi 250 mia. kr. af dem.

Hvis virksomheder vil have nyt udstyr, må de selv betale. De skal ikke have lov til at trække noget fra. Det er ens eget ansvar at drive virksomheden så godt som muligt.

Er man tilhænger af fradrag, skal man forklare mig, hvorfor jeg skal betale din kørsel til og fra arbejde. Vælger man ikke selv, hvor man vil bo? Hvorfor skal jeg betale for andre folks renteudgifter? Har de ikke selv valgt at stifte gælden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-12 11:49

Jammen jammen - der er jo ingen partier / deres medlemmer som virkelig vil det der.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-12 12:08

Citat
I dag er der friværdier i DK for 1.000 mia. kr. Med min model tager vi 250 mia. kr. af dem.

Du kan da ikke bare STJÆLE fra folk

At der er friværdier er jo skabt af samfundet (eller afbetaling).....

Og HVORNÅR er der friværdi - er det når folk har BETALT deres hus gennem 30 år ?????

Citat
Hvis virksomheder vil have nyt udstyr, må de selv betale.

Det gør de da også nu - hvor skulle pengene ellers komme fra

Citat
Er man tilhænger af fradrag, skal man forklare mig, hvorfor jeg skal betale din kørsel til og fra arbejde.

Jeg har ALDRIG modtaget penge fra DIG

Citat
Vælger man ikke selv, hvor man vil bo?

Jo

Citat
Hvorfor skal jeg betale for andre folks renteudgifter? Har de ikke selv valgt at stifte gælden?

IGEN - det kommer an på HVILKEN gæld du snakker om.....

Er det til et nyt TV ????? Så er det OK at fjerne rentefradraget.....

Er det til en NY FABRIK (med måske 1000vis af arbejdspladser) så er det IKKE ok

Hvordan vil du kunne købe fast ejendom VED EGENBETALING - skal vi bo i TELT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-12 12:10

PS....

Kunne de sociale byggerier ikke trække investeringen fra (tilskud fra staten) ville vi ALLE stå på gaden eller bo i campingvogne (de fattigeste i et telt).....

Det er sådan det foregår i U-landene

Er det der du vil hen

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 10 point
Dato : 15-04-12 12:21

Dit forslag lyder meget godt, men dem i regeringen vil ikke lave sådanne regler. De tjener selv mange penge og bruger alle de skattefradrag m.m. der findes i dag. De vil da ikke vedtage nogle love som gør at de selv skal betale mere i skat.
Så dumme er de dog ikke, selv om man gange skulle tro de var endnu dummere.

De vil heller ikke gå ned i løn. de vil heller ikke afskaffe deres tore pensioner, når de forlader folketinget.

Nej det er og bliver os små som skal betale, derfor de indviklede skatteregler.

vic200

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 15-04-12 14:56

Tak for svaret vic200.