/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Boxer - optage TV via digitalbox
Fra : Ysseven
Vist : 1213 gange
100 point
Dato : 08-04-12 02:59

På den igen...

Jeg har en video/DVD-optager (Lumatron dvdcr-19), et Samsung TV med Boxer-kort i siden og nu også en digitalbox med kortlæser (TechniSat Digyboxx T4 VA). Planen er at sætte de 3 apparater sammen, så boxen afkoder signalet i stedet for kortlæseren i TV'et, så jeg endelig igen kan optage fra TV.

Jeg har nu prøvet diverse kombinationer af kabling med udgangspunkt i manualen til digitalboxen, som dog ikke beskriver andet end "box til TV". Og det virker selvfølgelig ikke...

Desværre kan jeg ikke se logikken i de diverse scartkabler m.v. - så er der hjælp at hente herinde, så de 3 ting kan blive sluttet sammen og fungere...??

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-12 07:01

Boxsen skal side først
Herfra skal den sætte i indgang på harddisk optageren og videre herfra til tv'et

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-12 07:06

Når du bruger box foran et tv så skal tv'et stå på den indgang du bruger fra optageren/Boxsen eks AV1 eller hdmi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 07:27

Øh... det var sådan set også det, som jeg har gjort - tror jeg...! Men det virkede ikke.

Der findes en model, som kun hedder T4, og den har 2 stik, hvor videoen sættes til for sig (det har jeg selvfølgelig først fundet ud af, efter jeg købte maskinen for flere måneder siden...).

Men T4 VA har mange muligheder for stik ind og ud, som jeg ikke kan gennemskue - og jeg er ikke nogen nørd/ørn, så jeg har brug for mere idiot-sikret hjælp...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 07:31

Ifølge dette her, så skal det tilsluttes via scart-kabel, men siger ikke noget om "hvordan"... :

http://www.kjaerulff1.com/da-dk/p/668_technisatdigyboxxt4va

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-04-12 07:39

Jeg har mit tilsvarende problem ved at sætte dekoder kort i digbox . Scart ud digbox til en en til to scartfordeler og så fra denne et scart kabel til henholdsvis VCR/DVD og TV . HVis du vil kunne se andet end det der optages må du investere i et extra kort til digbox.

PS min digbox er dog en Denver så der kan være forskel på hvilke signaler der sendes ud på "scartpindene"

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 08:03

Oh... det vil sige, at jeg skal ud og investere i en fordeler-ting...???

Jeg fatter i øvrigt (heller) ikke, hvorfor der skal tilsluttes både scart og HDMI-kabler ifølge brugsanvisningen, som jo ikke engang nævner videoen...

Hvad gør alle de kabler...???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-12 08:36

da scartkabel er analog og hdmi er digitalt

det er med garatin et spørgsmål om indstilling af udgange og indgange

sæt boksen op til dit tv med scart stik

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 08:40

--> rotw: Det nytter jo ikke noget - signalet skal jo igennem videoen, så jeg optage...!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-12 09:47

Antenne..............boxer med kortet vendt rigtigt..........optager...............TV
Prøv først boxer ..... scartkabel.......TV

Med HDMI kabler skal du vælge hvor TV skal hente signalet
Med scart kabler finder TV det selv

Måske.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-12 10:52

Hele problematikken bliver vendt "forkert"

Jeg forstår godt hvorfor du vil koble tingene sammen, men det er en forkert filosofi.....

Det svarer lidt til at du vil spænde din bil efter naboens for at spare benzin - det holder ikke...

Du har et TV der sikkert er med mpeg4 (hvis ikke er det der du starter med udskiftning)

Boxen er sikkert "kun" købt for at få optageren til at virke da den nok "kun" er med mpeg2

Så start med at indse at din optager er "gammel" og trænger til udskiftning fremfor "reparation"

SAMTLIGE enheder bør have sin EGEN mpeg4 modtager og DVB-T2 - al fordeling af "ændrede" signaler er naboens bil om igen - det virker men holder alligevel ikke til det der var planen

Så skal det gøres ordentligt:

Boxerkort i TV (så TVets mpeg4 tuner bruges)
NY optager med mpeg4 og DVB-T2 samt et boxerkort mere hvis du vil optage og se 2 "kodede" signaler (med mindre TVet er så nyt at det har PVR og DVB-T2 - så kan du nøjes med en harddisk)
UD med box og scartkabler - nu om stunder hedder det HDMI
BOXEN er alligevel kun med DVB-T (der skal T2 til da der kommer flere og flere HDkanaler/signaler)

Antennekabel skal derefter i optager og videre derfra til TV....
Optager/afspiller og TV forbindes med HDMI

Nu kører det hele totalt uafhængig af hinanden

Forslag til optager: (glem prisen, den kan findes billigere)

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1318243597
samt
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/samsung_bd-d5100-14993894?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner_dk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-12 11:28

Åh, refi... det var da et nedslående indlæg.

Nu har jeg ikke råd til bare skifte ud og købe til - men jeg har netop snakket med Boxers support, da de jo lystig anbefaler netop den model digibox, og ifølge den flinke unge mand så må der være en brugsanvisningen, fordi den anviser, at både HDMI og scart skal tilsluttes. Det kan udløse konflikt, og gavner desuden ikke noget.

Så nu er planen, at jeg vil prøve at køre HDMI fra boxen til TV og scart fra boxen til videoen - og med lidt held fungerer det så...

Det er ikke så tit, at jeg optager, men det er nu rart at kunne, når det gælder - men lige nu skinner solen, så der må arbejdes lidt i haven først.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 08-04-12 16:14

Ja det sidste har jeg gjort med succes. Der er dog et problem, men det er ikke sikkert for dig.

Hvis du vil optage fra en betalingskanal, så kan nogle recordere have problemer med at tolke signalet, så prøv med DR først.