/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Historien om den kloge høne
Fra : jensviggo
Vist : 1234 gange
100 point
Dato : 02-04-12 07:46

Da mine drenge var små kunne jeg en historie om en klog høne, som jeg fortalte jævnligt så jævnligt, at de næsten kan huske den endnu, Men nu efterlyser min den yngste årgang 1978 historien som han vil fortælle sin søn, men nu efterlyser han historien og spørger mig om jeg kan huske den, det kan jeg ikke, men uddrag, derfor efterlyser jeg historien.
Har forsøgt at lede her på nettet uden held.
Historien handler om en høne der bor i udkanten af en skov, og er ved at bage, men under bagningen opdager hun ikke har mere mel, og er derfor nød til at skal til købmanden, men problemet er at købmandsbutikken ligger på den anden side af skoven..................og i skover er ræven og så går historien istå................hjælp

jensviggo

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-04-12 08:19

Det er fra en pixibog - jeg er ret sikker på, at jeg har den liggende et eller andet sted. Jeg skal nok lede efter den, hvis ikke lige der er en anden, der kommer frem med den først.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-04-12 09:19

Jeg har en gammel bog med Høne-Hanne, der finder et hvedekorn.

Hun spørger anden, gåsen, katten og grisen om de vil hjælpe hende med at så hvedekornet. Det vil de ikke. De vil heller ikke hjælpe, når hun skal høste eller når kornet skal til mølleren og males. De vil heller ikke hjælpe, når der skal bages af melet eller dejen skal sættes i ovnen. Hun må gøre det hele selv.

Men da brødet skal spises ... så vil de gerne hjælpe.

Ja, det kunne I lide, sagde Høne-Hanne. Men jeg kan også godt spise brødet selv! Og det gjorde hun.

Jeg ved ikke om det er den historie, for der er hverken ræv eller købmand med.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 10:34

jeg er helt sikker det er Pifo der har fat i den lange ende, jeg venter

jensviggo

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-04-12 10:39

Det er bare helt i orden

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 10:51

ved nærmere eftertanke tror jeg, absolut ikke sikkert, at jeg har hørt Povl Dissing fortælle den på tv tilbage i først firserne, men hvordan får jeg fat i Povl Dissing, så kan jeg jo spørge ham, han er ikke på Facebook.

jensviggo

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 02-04-12 11:07
Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 11:33

hej ziggi

ikke den, men den er osse god

jensviggo

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-04-12 12:03

Citat
men hvordan får jeg fat i Povl Dissing

Dissing Studie v/Povl Dissing
St Karlsmindevej 109, 3390 Hundested
Tlf. 47 96 12 15

M.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 12:39

Download Historien_om_den_kloge_høne.docx

her er historien som jeg husker den

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 12:43

Historien_om_den_kloge_høne.d...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 12:47

Historien_om_den_kloge_høne.docx

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 12:58
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-04-12 13:25

Citat
ONCE upon a time there was a little red hen which lived in the edge of a piece of woodland.
On the other side of the woods dwelt a cunning robber fox with his mother, and one day the robber fox said, "Mother, you make a fire and get the pot boiling, for I'm going to catch the little red hen and we"ll cook her as soon as I come back and have her for dinner."
So he slung a bag over his shoulder, and started for the little red hen's house.
The little red hen never suspected any danger, and she did her morning work as usual, and then looked at her clock to see what time it was."Well," said she, "now I must begin to get dinner, and the first thing I'll do is to step out into the yard for a few chips to make my fire barn more briskly."
So out she went, and while she was filling her apron with the chips the fox came along and [108] slipped into the house without her seeing him, and hid behind the door."I'll catch her easily enough, now," said he.
Pretty soon the little red hen went in and was just going to shut and lock the door when she saw the fox. Then she was so frightened that she dropped all her chips and flew up to a peg in the wall.
"Ha, ha!" laughed the robber fox, "it won't take me long to bring you down from there;" and he began running round and round after his tail.
The little red hen kept turning about on the peg to watch him, and in a few minutes she got so dizzy that she fell off.
Then the fox picked her up, and put her in his bag, and started for home feeling very smart. But he grew tired by and by and sat down to rest; and the little red hen began to wonder if she could contrive to escape. She did not want to be eaten, and she thought and thought until she happened to think that she had her scissors in her pocket. She did not waste any more time, but took the scissors and snipped a hole in the bag and jumped out.
The ground just there was strewn with stones, and the little red hen picked up several as large as [109] she could lift and put them in the bag in her place. Then she ran home as fast as she could go.
After a while the fox got up and wnet on."how heavy this little hen is!" he said to himself.
"She must be very plump and fat. Ah! won't she make a good dinner!" and he smacked his lips to think of how nice she would taste.
When he came in sight of his house he saw his mother standing in the dorrway watching for him, and he called out, "Hi, mother, have you got the pot boiling?"

"Yes, yes," his mother replied; "and have you got the little red hen?"
[110] "She's here in this bag I have on my shoulder," was his answer, "and she'll make a fine dinner."
He was soon at the house and he and his mother went inside."Now," said he, "when I count three you take the cover off the pot and I'll pop the little red hen right into the hot water."
"Very well," said his mother.
"All ready!" said the fox, "one, two, three!"
His mother took the cover off, and splash went the stones into the boiling water, and the pot tipped over and scalded the robber fox and his mother to death.
But the little red hen lives in the woods by herself yet.

http://www.mainlesson.com/display.php?author=johnson&book=oak&story=fox&PHPSESSID=a0b7d2b9646268741a1f84c85054ae78

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-04-12 14:50

fantastisk et sammentræf, det er jo samme historie med samme udfald, har du læst min pifo

jensviggo

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 02-04-12 15:23

Ja, så huskede du rigtigt - og nu kender du i hvert fald historien i fuld længde

Min datter kunne godt huske historien, og hun mener også at vi havde en bog med den i. Vi er så bare lidt uenige, om det var en pixi bog, eller om det var noget andet. Hvis jeg en dag finder den, så husker jeg på dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-12 03:26

Mens vi venter på det rigtige svar så er måske en ide med en lille tegnefilm om den lille kloge høne, det er vist den historie som vith fortæller og ikke den som bliver efterlyst
måske kan barnebarnet godt lide at se film på Youtube

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-12 10:35

Jeg tror bogen hedder "Den lille røde høne og den snu ræv"

Citat
Billedbog. Den lille røde høne hjælper altid de andre dyr i skoven med at lappe deres tøj, så da den snu ræv fanger hende i en sæk for at spise hende, har hun heldigvis sin saks med i forklædelommen

http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8778012996

Du kan jo evt. låne den på biblioteket.

Jeg har læst din historie, hvor har du den fra?

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 09-04-12 09:23

Tak for svaret pifo.

mvh

jensviggo