/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Fra kabel til wifi
Fra : refi
Vist : 856 gange
100 point
Dato : 25-03-12 10:29

Et eller andet er "smuttet" i opsætningen...

Kort fortalt:

2 komputere på router (fibernet)

1 trådløs og 1 med kabel - alt fungerer perfekt...

Udskiftet kabel med wifi (sandberg usb).....

Finder fint netværket men kommer ikke UD af huset (på nettet).....

Hvad er det lige der smutter her

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-12 13:13

Har du tilsluttet routeren til nettet?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-12 13:41

Citat
Udskiftet kabel med wifi (sandberg usb).....

Hvis dette kabel har en MAC adresse, og du har MAC filtrering, så er det her den hænger.

Du plejer ellers at vide alt om sådanne sager!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-03-12 14:01

Ind og kig efter om der er sat dns på det trådløse USB-netkort.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-12 14:41

Altså alt virker med kabel - det eneste der er gjort er at "pille" kablet af og sætte wifien i usb på komputeren - derefter finder den selv netværket men kobler ikke UD af huset....

Den anden komputer virker ok....

PS....

Går ikke ud fra der er noget "mac" der skal bruges da kablet virker umiddelbart.... men det passer måske ikke ?????

Sætter jeg kablet i igen skifter den selv og går på nettet uden problemer....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-12 14:43

Citat
Ind og kig efter om der er sat dns på det trådløse USB-netkort

Altså efter "sandbergs" oplysninger skal den blot "plugges" i - det er jo blot en lille "dims"

http://www.sandberg.it/da-dk/product/Micro-WiFi-USB-Dongle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-12 16:40

Citat
Altså efter "sandbergs" oplysninger skal den blot "plugges" i - det er jo blot en lille "dims"
Derfor kan det da godt være at du selv skal aktivere netkortet og måske sættes den til selv automatisk at finde IP og DNS
Bare for at bruge udelukkelses metoden så prøv at gå til Netværksforbindelser og højre klik på dit trådløse netkort og først se efter at den er aktiveret, så bagefter gå til Egenskaber og på nederste linje i det nye vindue markerer du linjen Intenetprotokol (TCP/IP) og klikker på Egenskaber, der skal være prik både ved linjen:
Find automatisk en IP adresse
og
Find automatisk en DNS server adresse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-03-12 16:52

Uanset hvor meget du "PLUG'er", så er det et spørgsmål om at dit trådløse netværk giver dig tilladelse til at komme igennem nåleøjet.

Både MAC adressen og IP adressen er en del af forbindelsen.
Når en ny enhed melder sig på et eksisterende netværk, sender den nye enhed en forspørgsel til netværket, hvor den angiver sit ID i form af dens MAC adresse, så den kan genkendes.
Herefter får den så tildelt en samtalekanal i form af en IP-adresse, der uddeles af DHCP eller ved statisk angivelse. Så skulle der gerne være hul igennem.
I opsætningen af din USB netkort, SKAL du have en SUPNETMASK adresse, en GATWAY adresse og en lokal IP adresse.
Gatway og IP adressen skal ligge inden for det som din Supnetmask tillader det, ellers er der prop i hullet!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-12 16:56

Din router kender ikke sandberg, derfor får du ikke lov.

MAC filter er normalt noget der bruges til trådløs forbindelse.
Hvis routeren bruger nøgle - er det så samme type som den sandberg bruger.

Kan din comp/sandberg se routeren og evt. hvilken nøgletype der skal bruges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-12 17:26

Nu blev jeg da godt nok forvirret

Jeg prøver lige at "tjekke" det igennem igen....

Det bliver nok først i løbet af ugen da det er datterens og barnebarnets komputere

Foreløbig tak til alle....

Vender "frygtelig" tilbage....

Fortsat god søndag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-12 18:45

Citat
Det bliver nok først i løbet af ugen da det er datterens og barnebarnets komputere

Så er det vel fordi comp. defaut er sat til et andet netværk, og derfor ikke prøver at hoppe på hos dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-12 20:14

Nej nej....

Netværket er det rigtige - der hopper den også på - den kommer bare ikke UD af huset....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 29-04-12 07:08

Tak for svaret severino.

Sorry - havde næsten glemt det....

"Vinderen" er fundet ved simpel lodtrækning....

Fejlen blev aldrig fundet - den rettede sig selv - så HVAD der har været galt må stå i det uvisse