/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forlænge lampeledning?
Fra : kartoffel88
Vist : 10839 gange
40 point
Dato : 19-03-12 20:46

Hejsa.
Jeg har fået en lampe i gave a min søster. Lampen er en der skal hænge i loftet, men den er ikke lang nok til at nå hele vejen. Ude for enden er der bare en klippet ledning med 2 ender.

Er det noget en elektriker kan fikse når han alligevel skal sætte den op? Eller er det bedre at købe en anden lampe?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-03-12 20:51

I 99% af alle tilfælde kan ledningen forlænges. Hvis du fortæller elektriker hvordan ledningen ser ud når du kontakter ham / (hende) kan de straks svare på om ledenigen kan forlænges.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-12 20:52

De er ikke muligt at forlænge ledningen, du bliver nødt til at skille lampen ad og udskifte ledningen med en der er længere.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-03-12 20:53

Det vil være hans mindste kunst; absolut!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-12 22:01

Selvfølgelig kan ledningen forlænges, men det kan se mere eller mindre pænt ud,
i stedet for et et grimt dobbelt forlænger led, som du sagtens selv kan montere, så
kunne du jo vælge et forlænger stik med afbryder, det er pænere og du kan slukke lampen alene.

Hvis ledningen skal forlænges synligt i loftet, ville jeg også vælge at udskifte den med en længere,
lampen må let kunne skilles ad, men husk at genindsætte de låsebøjninger der sikrer mod udtræk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-12 22:26

De mindre pæne jeg nævnte hedder samle muffer, de andre pænere gennemgangs afbrydere...

se eksempelvis her:
http://www.avxperten.dk/el-materiel/el-materiel.asp?utm_source=ysm&utm_medium=cpc&utm_campaign=ysmads

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-12 09:02

I langt de fleste lamper er det nemt og hurtigt for en elektikker at sætte en længere ledning i.
På en mindre del , kan det være en ret besværlig affære, og så er der sjældne hvor det er umuligt, eller ikke tilladt.

En længere ledninf er langt at foretrække for en klodset samling i en dåse eller afbryder i loftet.

Mufferne er for amatører.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-03-12 15:52

Hvis der alligevel kommer en elektriker og sætter lampen op, er jeg sikker på at han kan skifte ledningen i lampen med en der kan nå. Det er ikke sæligt kompliseret for en der ved hvad han/ hun gør.
Ellers laver elektrikeren en samling inde ved krogen hvor den måske kan skjules. Det kommer helt an på hvordan lampen ser ud.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-03-12 16:04

http://www.elvvs.dk/c/baldakiner-3262/
Der kan monteres en lampebaldekin på ledningen omkring kroven i loftet, der skjuler samlingen med den nue ledning hend til lampestedet. eller så skift hele ledningen ud fra fatningen i lampen så den kan nå hend til lampestedet, det er en ledt sag at trække en ny ledning.
fordelen med en baldekin over lampen er at der kan gemmes noget ledning i den, så er det ledt at ændre højden op/ned på lampen senere.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 18:55

Lod en ekstra ledning på, og brug krympeflex
Skal sættes på inden du lodder.
http://www.greenline.dk/Kabel-og-ledning-7/Krympemuffer-135

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-12 18:58

NB: en elektriker tager sig særdeles godt betalt, for at skifte en ledning
da det som regel et arbejde der tager sin tid.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 22-03-12 15:31

Tak for svaret bjarnebr.