/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvilket kaliber ?
Fra : Provsten1
Vist : 3910 gange
200 point
Dato : 18-03-12 16:52

Nu nærmer bukkejagten sig igen - en herlig tid.

Visse steder, er kalibervalg nærmest blevet en hel religion ! Spørgsmålet går på, hvilket kaliber I bruger til bukkejagten ? Det kunne være morsomt med en lille begrundelse for netop Jeres valg, men uden en hel teknisk forelæsning, men blot en lille forklaring.

Med venlig hilsen
Provsten1
Også Multi-X'er af hjertet

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 210 point
Dato : 18-03-12 17:31

Hej Provst.

Du har helt ret i, at det er en skøn tid der rent jagtligt nærmer sig. Alting grønnes og ............ !!!
pragtfuldt !
Mit foretrukne kalibervalg er .308, med en ikke alt for tung kugle. Den har efter min mening den gennemtrængningsevne som gør, at dyret bløder nok til en evt. schweiss-eftersøgning, hvis ikke dyret forender "i knaldet" - derfor er det mit foretrukne kaliber ! Jeg bruger det også til de større hjorte og til vildsvin i Tyskland.
Jeg har også i mange år brugt kal. .243, som absolut er et velegnet kaliber - i bund og grund er det efter min mening kun et spørgsmål om at få placeret kuglen rigtigt, så falder dyret også !

ØV4
MULTI-X'er af hjertet

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-03-12 19:05

308 win.--en alsidig kaliber, og så kan man få billig spidsskarp til konkurrenceskydning, hvilket har haft stor betydning for mig

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-03-12 14:14

.243win med en 100 gr Remington Core-lokt kugle. I 99% af tilfældene er der knald og fald effekt.
Som ekstra bonus, der næsten ingen rekyle i en .243win

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-03-12 14:55

Også jeg anvender under forårs/sommerjagten .243 med en 6,5 grams kugle fra Norma, fordi jeg fik smidt 400 patroner i nakken - for 2,50 kroner stk.

Når vi når til efterårsjagten, skifter jeg fra september kaliber til . 308 og Core Lokt kugler fra Remington med 180 gr. kugle, såfremt en dåhjort skulle komme forbi.

Fra 15. november og 14 dage frem kommer 30-06`eren frem fra skabet,men det er en helt anden sag, hvorefter jeg går tilbage til .243`eren.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 19-03-12 15:37

Skudt rigtig mange med 6,5X55 med 9,1 gr. vulkan.

Nu kommer der nok gang i meninger, de sidste over 30 rådyr er skudt med 300 WM med en 10,1 grams interbond, med stor udganshastighed, det er en ultimativ løsning for mig, mindre kødødelæggelse end med 22-250 og 6,5x55 og den levere også ligeså meget youle på 300 meter, som 30-06 ved mundningen.

Er der nogen som råber overkill, det eksistere ikke i min verden, det samme med at dyrene skal da have en chance, nej de skal ikke, hvis vil krumme fingeren skal de overhovedet ikke have en chance, så skal de herfra på den mest humane måde.

En anden ting er de berømte ord " det er ikke hvad calb. eller kuglen hedder, men hvor den sidder "

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-03-12 16:22

Jeg har godt nok aldrig hørt argumentet "dyrene skal også have en chance" i forbindelse med kalibervalg, hvorimod udtrykket nok stammer fra jagtmetoden - eks. hvor jægeren klistrer sig op af en træstamme - og lader dyret komme til sig. Det er også OK, men selv foretrækker jeg pürsch, hvor lyden en knækket kvist som regel betyder forskellen på succes - og det modsatte. Her får dyrene en virkelig chance.
Efter snart 64 år som aktiv jæger er jeg havnet hos Rem. Core Lokt, fordi den tøffer gennem dyret - uden noget større kødspild. At jeg bruger Normas Blyspets i .243`eren skyldes udelukkende prisen på ammoen, og fordi jeg træner meget.

Hvorfor rejser man nu emnet? Nu begynder det allerede at krible i fingrene, og jeg tjekkede da også lige riflen - og åbende et par æske ammo. Nu vil premieren ligge som en tung dyne over mit hovede.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-03-12 17:44

Tak fordi I deltager i denne lille snak om vores fælles interesse. Mit eget fortrukne caliber er .0308 Win, som efter min mening er et all-round caliber med mange muligheder for kuglevalg. Men i bund og grund er det, som et par stykker af Jer har nævnt, et spørgsmål om at ramme og helst rigtigt første gang. Mon der er nogen af os, som ikke har prøvet en anskydning ? Jeg har i hvert tilfælde og er ked af det lang tid efter - men med god hjælp af schweiss-hunde, er det heldigvis altid lykkedes at finde dyret !
Den billige træningsammunition til NATO-caliberen, er sandelig heller ikke uvæsentlig, specielt ikke hvis man skyder meget.
Det samme kunne også siges om cal. 30-06 og 6.5x55mm

Min foretrukne form er pürsch - det er det mest spændende for mig - men ikke udelukkende !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-03-12 14:04

Rettelse: Jeg mener selvfølgelig caliber .308 Win og ikke .0308 !!! Beklager

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-03-12 21:28

Hvad mener i om dette statement?

Diskussionen om valget mellem små hurtige kugler kontra store langsomme har raset i hvert fald de sidste 100 år. Begge ”religioner” har gode argumenter, men jeg synes forkæmperne for de små kalibre ind imellem kommer lidt for tæt på grænsen for det dyrevelfærds ansvarlige.

Det vel nok største ansvar der påhviler jægeren er en så hurtig og human nedlæggelse af vildtet som overhovedet muligt, og derfor må jægerens personlige ønsker og kæpheste naturligvis træde i baggrunden. Kødødelæggelse, ømme skuldre og prisen på ammunition er ganske ligegyldige småting i forhold til et skamskudt stykke vildt, der måske ikke engang efterlader schweiss.

At skyde på en elefant med en .222 Rem er ren selvmorderisk idioti, hvorimod en .500 NE på ræv nok kun er unødvendigt overforbrug. Så målet er først og fremmest at finde en kugle/kaliber kombination der under både ideelle, men også mindre heldige forhold, kan klare opgaven.

Forkæmperne for de små kalibre påstår, at de kun skyder når dyret står ideelt. Ja det skulle jeg da så sandelig håbe! Der er da forhåbentligt ingen der afgiver et tvivlsomt skud uanset kaliber. Og selv når dyret, tilsyneladende meget samarbejdsvilligt, står nydeligt og præsenterer skytten for et perfekt bladskud, kan tingene hurtigt gå galt. En lille hidsig kugle bruger omkring 0,1 sekund til at flyve 100 meter, men et rådyr kan løbe med 60 km/t hvilket giver godt 1½ meter på netop 0,1 sekund. Og selv fra stilstand kan den jo nok klare at flytte sig omkring en meter på denne tid, så risikoen for en uheldig kugleplacering er stor.
En større kaliber ville stadig ramme uheldigt, men laver sikkert større skade og er sikker på at producere schweiss. Og et traverserende opfølgningsskud ville have større chance for at nå igennem til de vitale organer.

At mange jægere skyder bedre med en lille kaliber end en stor er meget ofte korrekt, men det skyldes for det meste dårlig eller manglende træning og uhensigtsmæssige skydestillinger. Alene ideen med at træne nye skytter i liggende stilling og ofte med en relativ stor kaliber, er uheldig. Netop den liggende skydestilling giver maksimal påvirkning på skytten, så det ville være bedre at starte nye riffelskytter ved en skydebænk og med mindre kalibre, for derefter at arbejde sig op til de større kalibre og mere krævende skydestillinger.
”Erfarne” jægere der holder sig til de små kalibre fordi de har problemer med rekyl, burde starte forfra i træningen og langsomt arbejde sig op. Human behandling af vildtet er langt vigtigere end blå skuldre og halvmåner.

Hvor jeg har kopieret det fra oplyses senere...

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-03-12 23:53

Jo større rekyle, jo større usikkerhed i skuddet. Det er en uomtvistelig naturlov som ikke kan modargumenteres af forstandige jægere. Jeg har også set skytter med .22LF "nikke i skuddet", men her har der været tale om folk med indgroet rekylskræk.
Jeg har tidligere anvendt .222 rem, og jeg har udelukkende set dyrene forende i knaldet. Til gengæld har jeg set dyr, skudt med 30-06`eren spurte afsted - måske maks. 25 meter - men alligevel!!!
At jeg nu bruger min .243`er, skyldes ammoprisen og ikke, at en .222 med 4,0 grams kugle er utilstrækkelig. En småkalibret riffel er nemmere at arbejde med - når det kommer til præcisiosskydning til råvildt, og er det ikke det, det gælder?
Men afstanden skal naturligvis vurderes. Men i mine pürscher er jeg aldrig mere end 50 meter borte - når der anvendes eks. kaliber .222. Med .243`eren kan jeg gå op til 100 - 110 meter. Derudover er jeg naturligvis bekendt med fortræffeligheden i eks. 9,3-skytset, ladt op med tunge og langsomme kugler.
Når jeg jager med kølle, er byttet sjældent mere end 20 cm borte.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-12 13:05

Det er kopieret fra jagtformidlingen og forfattet af NAN.

Når man læser dét NAN skriver, det være sig på Jagtformidlingen såvel som på Netnatur, får man hurtigt den tanke, den mand hader alt jagt på råvildt og opad med rifler, der er mindre end cal. 308.
Underlig fætter, ham NAN.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-12 14:42

Jeg kan kunne NAN ret i hvad han skriver for enden til anden.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-12 15:03

BW, det er helt orden at du gør det, men samtidigt erkender du så også at, .222 og .243w er for småt til råvildt - og 6,5X55 er for lille til elg - eller hvad?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-12 16:56

Nej det gør jeg ikke, hvorfor den udgang og udredningen af spørgsmålet det er da lidt overilet?

Nogle skytter/jægere tror de kan kompensere for dårlige skydefærdigheder, ved at købe en grov kaliber.
I mange år har jeg skudt omkring + 1000 skud med riffel af mange calbiere, og jeg rendte pludselig ind i, at være "skudræd" for en salonriffel. Den gruppe jeg skyder sammen med har prøvet det samme, hvad gør man så, få tør indrømme det og arbejde med det, vi er vel nogle vældige mandfolk eller hvad ?
Vi tester hinanden på jævla vis, da vi skyder + 1000 yards på svære mål, og uden selverkendelse når vi ikke de resultater vi gerne ser og kan, vi bearbejder vores skydefærdigheder og ikke mindst fejl og mangler, ved ganske simple test, netop for at fange skudtræthed.
I det store og hele, er NAN´s medicin yderst rigtig, hvem bryder sig egentlig om, at blive dasket på skulderen af en forhammer, få smidt en kikkert ind i øjet, så blodet løber fra øjenbrynet m.m. det er de få er rendyrkede SM drenge ikke sandt.

Øvelse gør mester når grund teknikken er på plads. Du optager næsten max rekyl når skydestillingen er liggende, du kan jo ikke svaje med og mindske virkningen, når du mærker rekylen har du jo ramt målet, det er din underbevisthed, som ødelægger dit skud og intet andet groft sagt, og den måde du reagere på i de millisekunder før du slipper kuglen, mukker, rykker skudet af, lukker øjene osv. Hvis du er uvenner med dit kraveben, kan du sparke en kugle afsted liggende med en 500 nitro express, omvendt smutter du 2 skridt baglæns stående, med dens sympatiske kraftige skubben, ligemeget om du vil eller ej)))

Kender en skytte i Skotland, han regulere rådyr med en halvautomat salonriffel calb 22, billigt og effektfuldt i hans hånd.
Han har skudt de første 700 krondyr i højlandet med 243, så nej jeg mener ikke at kalibere på en ydelse af 800 youle ikke er velegnet til rådyr, og såvidt er svensker caliberen 6,5x55 heller ikke uegenet til elg. MEN det hele kommer an på, hvem der står bag ved skæftet og rykker i aftrækkeren.
En anden ting er, at schweissfolket vil hellere have en grovere caliber, 243 og op, grundet den større schweiss afgivelse til deres eftersøgninger.

Mvh
BW
Herligt forårsvejr

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-03-12 17:25

Citat af BW "MEN det hele kommer an på, hvem der står bag ved skæftet og rykker i aftrækkeren".

Helt rigtigt - men hvorfor stiger antallet schweisshundeeftersøgninger så voldsomt?? Noget tyder på, at riffelskytterne ikke er gode nok til at vælge den rette kaliber.
Kan det hænge sammen med våbenfascination - frem for fornuft. Man må jo tænke på, at der er kommet en masse nye jægere uden militær erfaring - eks. et par vellønnede gutter fra DONG, som ikke har fysikken til de store kalibre, fordi de sædvanligvis kun bruger højre hånds fingre det fine arbejde på kontoret.
Min gamle tese: Hver gang man køber en ny riffel - af ny kaliber, skal man op til riffelprøve. Hallelujahhhhhh - og amen.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-12 18:59

Hej Tonganeser

Jeg så gerne, at vi fik delt eftersøgningerne ud på:

Fundet: forendt vildt
Affanget vildt
Trafikpåkørt vildt
Tomt spor, ikke ramt, forbiskud.
Andet

Du har nok mere ret, i dine betragtninger end godt er. Det råber til himmlen at enhver kan købe en riffel og 20 knald, herefter til riffelprøve, hvor man slinger 5 af 6 skud inden for det famøse træfområde, langt om længe har vi da fået smidt den hvide peleton-ring. Under høje stønnende prust, kommer man op i næsten vandret stilling, og får fat i sin rygsæk og får fremstammet nu er jeg riffeljæger og jeg har købt en hjort i Hvilested Hegn.

Til en elgmærkeprøve, blev jeg i en meget kort periode, forsøgt irettevist og lettere truet, årsag:
En 5 mandsgruppe skulle på elgjagt i Sveriege, hvor kravet var bestået prøve på en godkendt elgbane. Der var evig utilfredshed med afviklingen og hastigheden på skydningen, man havde jo travlt og den fede 4X4 skulle nødig blive kold, inden teamet var ude af døren igen.

3 ud af de fem havde 2 222 og en 22-250 med, jeg forelagde dem problemet med krav om kuglevægt og anslagsengeri, desværre tog snakken en retning, hvor jeg bortviste de 3 snydere fra banen ganske bastant.
Der var kun en ud af de fem som med nød og næppe bestod. Jeg står ikke model til,eller vil være det bekendt overfor de rigtige jægere i Sverige at sende sådan engang kontor luskere op med et stempel, elgjagt bestået

Desværre er der store lighedstegn imellem golf sporten og jagten, mange gør det, fordi de andre gør det, og det er højeste modedille at være casual.
Snothvalpene på cruise op og nedad strandvejen, køber jo mudder på dåse til deres 4X4 for at være "med", hvis de så en sno ville de melde en pythonslange når de fik vejret igen.

Der er ikke så mange der går på jagt med sjælen mere, de fleste gør det med tegnebogen og "se lige mig jeg kan også være med i sporten.

Jeg fatter heller ikke at man kan skyde 5 skud, med et yderst farligt våben,og der ikke forlanges nogen form for bevis for våbenbetjening og skydeevner, samt mindst 100 skud kontrolleret af instruktør eller tilsvarende. Jeg så gerne skydeprøver med de riffler du har tilladelser på, f.eks. hvert 2. år. I samme åndedræt kender jeg ældre hædersmænd,som har erkendt deres aldersmæssige begræninger og handler derefter, dem skal vi have plads til.
I det lidt ekstreme har jeg foranlediget at en lam kørestolsbruger fik skudt sin buk nr. 11, en af mine bedste jagtoplevelser må jeg melde.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-12 19:16

BW, vi er slet ikke uenige - overhovedet ikke.

Men når du skriver således:
Nej det gør jeg ikke, hvorfor den udgang og udredningen af spørgsmålet det er da lidt overilet? Er jeg nødt til at sige, det er ikke mig der bringer tesen til torvs, men slet og ret, NAN!!

Hvis du gider - det gør du sikker ikke, men hvis du gider, kan du læse NAN's 2691 indlæg på Jagtformidlingen igennem. Når du er færdig med det, kan du logge ind på Netnatur og læse alle hans indlæg igennem. Hvor mange indlæg han har skrevet på Netnatur, har jeg ikke rigtig tal på - men det er mange. (NAN skriver under andet navn på Netnatur) Når du har pløjet alle indlæggene igennem vil du opdage følgende, at han ligefrem forbander alle kalibre under kal. 308.
Den kære NAN fremkom engang med den mest sindssyge sammenligning jeg nogensinde har læst om, nemlig, at skaderne fra .243win's kugle contra 3006 kugle på et evt. mål, kunne sammenlignes med en cykelrytter, som kørte ind i en flok mennesker - men en kugle fra en 3006 kunne sammenlignes med en stor bus.....Hallo siger jeg bare, at sammenligne en cykelrytter på 60 -70 kg med en stor bus....ja, så har man da hørt det med.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-12 20:08

God vind igen, nej det gider jeg ikke deri har du ret.

243 er bygget op omkring et nedseiset 308 hylster men med en mindre kugle, men man kan få mere effekt ud af ef en 243 med det rigtige krudt og en mindre kugle med god flyvekoffecient end en neddrosslet 30-06, altså målt på anslagsenergi.

Min 22-250 er tæt på min 6,5x55 med en 4,3 gr. kugle når vi taler anslags energi, den ligger på 1125 m. pr. sek.. min 300wm er ligeglad med om der er en mindre bus i vejen eller om de står på 70 eller 268 meter,
hvad skal jeg så bruge, og hvad er det eneste rigtige svar, absolut umuligt at svare på, hvad skal vi skyde og hvor vil du sætte kuglen ?
Hvad med hydroforisk effekt, er det formåltjeneligt på råvildt, nej ikke hos mig, men på bævere er det optimalt.
Det berømte chockdrab, er det virkelighed eller en skrøne?, for mig er det en skrøne, kuglen er placeret højt og lammer nervesystemet, med øjeblikkelig fald af vildtet, men det dør af blodtrykssænkning på grund af sårkanalerne. Jægerene opdager det ikke, da han højst sandsyneligt sidder og venter ca 10 min., inden han går frem til vildtet. På bukkepral hører man gerne på den her, den faldt i knaldet og var chockdræbt, igen mands vilje mands himmerige))

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-03-12 20:16

Nævnte sammenligning(bus/cykel) er nok brugt for at få de tunge med - sådan pædagogisk set. Eneste anstødssten - altså af de indlæg NAN har bragt, var omtalen af en tur i båd op af en flod - med masser af whisky og ellers jagt på ørne med .375`ere. Ellers er NAN en uhyre fornuftig mand med stor viden om mange ting.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-12 21:05

Som jeg læser indlæggene - altså dem fra jer, Tonganeseren og BW, er jeg slet ikke i tvivl om at vi er enige. Nogen kan lide at anvende store kalibre på bukejagten - andre igen, små/mellemstore kalibre. Det, det drejer sig om, er at at bestræbe sig på, at placere kuglen så dyret forender.

Bukkepral, aldrig har jeg deltaget i sådanne seancer - og kommer grangiveligt heller ikke til det.

Mvh.
Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 22-03-12 18:58

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Samt tak for interessante besvarelser fra alle. Ligeledes tak for god ro og orden - det kan altså godt lade sig gøre !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X