/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Orlov fra en frivillig forening.
Fra : stjerneboern
Vist : 872 gange
100 point
Dato : 17-03-12 14:44

Hej kloge mennesker :)

Vil gerne høre om i ved noget om orlov pga sydom fra en frivillig forening på ubestemt tid.
Er der noget speciet man skal gøre ??
Kan man blive afsat som bestyrelses medlem pga det, af bestyrelsen ???
Vi har ingen regler for sådant.
Eller skal det tages op på førstkomne generalbestyrelses møde ??
Bestyrelsen har konstituerer sig selv .
Ingen regler i vedtægter vedr suppleant kan få fuldmagt til at være vikar. Men i vedtægterne står at suppl. ikke har stemmeret.
Og det er ikke sådan pga sygdommen at foreninges bestyrelse kommer i undertal.
Man kan jo ikke forvente at alle er der hver gang alligevel.
hvormange kan man mindst være for at den er fuldtallig ?? 5 bestyrelses medlemmer og 1 supl det må vel være ok at så en er syg ???. ja fuldtallig med frafald så
Håber i lige har et godt svar så alt går op i en højere enhed

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-12 15:09

Hjesa.
Citat
Er der noget speciet man skal gøre

Du skal meddele "lederen" i foreningen at du er fraværende pga. sygdom på ubestemt tid.

Citat
Ingen regler i vedtægter vedr suppleant kan få fuldmagt til at være vikar. Men i vedtægterne står at suppl. ikke har stemmeret.

Suppleanterne er til for det samme. Han/hun skal træde i dit sted til du kan vende tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-12 17:26

En bestyrelse har jo ansvar for foreningen.

Suppleant træder ind når et bestyrelsesmedlem træder ud.
Suppleant er fuldgyldtigt medlem af bestyrelse ved indtræden.
Suppleant er automatisk på valg ved førstkommende generalforsamling.
Hvis ikke andet er anført, vælger bestyrelsen selv hvem der er formand osv. når suppleanten træder til
Suppleanten får ikke fuldmagt men indtræder bare på lige fod med de andre.

Jeg mener ikke at et bestyrelsesmedlem kan tage orlov.............................for man kan ikke tage "ansvarsorlog" - enten med eller ikke med.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 17-03-12 23:58

Der er ingen der udtræder, men går på orlov pga sygdom i en begrænset periode på måske ½ år. Syntes ikke lige pt. der er klare svar

Ja selvfølgelig skal bestyrelsen have det at vide skriftligt men noget udover det ???
Suppleant har ikke stemmeret, så det er jo ikke ligefrem på lige fod så.
Har heller ikke mødepligt.
Men eftersom et bestyrelses medlem er væk i et stykke tid kan suppleanten så træde i stedet for og gøre sin stemme gyldig. ??? hvis det besluttes på et bestyrelses møde ????
Der forelægger intet i vedtægterne for dette , da det ikke er prøvet før , og det er ikke fordi der mangler medlemmer ellers
Eller er det bedst at trække sig helt ????????
for ellers er der jo ikke en fuldtallig bestyrelse
jeg lader lige tråden køre for at få nogen flere svar forhåbenligt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-03-12 00:42

Jeg var engang medlem af organisationsbestyrelsen i et boligselskab, her kom suppleanten først ind ved varigt forfald.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-03-12 03:58

Citat
Vi har ingen regler for sådant.

Så kan det vel ikke være så svært..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-12 09:20

Dit spørgsmål giver INGEN mening

Citat
Kan man blive afsat som bestyrelses medlem pga det, af bestyrelsen

Bestyrelsen kan IKKE afsætte nogen - det kan KUN et nyvalg.

Citat
Suppleant har ikke stemmeret

Det var dog en besynderlig regel - hvad er vedkommende der så for

Citat
Bestyrelsen har konstituerer sig selv .

Er det en "frimærkeklub"

Citat
generalbestyrelses møde

Er ALLE medlemmer bestyrelsesmadlemmer - eller mener du generalFORSAMLING ?????

Er penge eller offenlig støtte indvolveret ?????

Hvis foreningen er "offentlig" godkendt er der sandelig "grund"regler der skal overholdes (lovgivning)

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 18-03-12 10:19

Du tager telefonen, ringer til formanden og drøfter spørgsmålet med ham eller hende. Enten får du så et svar med det samme, eller formanden vil tale med de andre i bestyrelsen om det først. Måse findes svaret på dine spørgsmål enten i foreningens vedtægter - eller der findes måske fortilfælde for, hvordan man netop i denne forening håndterer spørgsmålene. Hvis der hverken er vedtægtsbestemmelser eller fortilfælde, er det jo alligevel bestyrelsen, der skal tage stilling til det, så hvorfor ikke spørge dem først gennem formanden. Det er også en mere korrekt fremgangsmåde end at spørge os på kandu, for vi kender jo ikke de individuelle forhold i netop den forening.
Så: ring til formanden i weekenden, så finder du nok en løsning. (Højst sandsynligt vil svaret være, at man kun indkalder suppleanten, hvis du er fraværende gennem længere tid, sådan at du genindtræder, hvis du bliver rask igen inden næste ordinære generalforsamling . men det er bedre at høre det af formanden end af mig). Venlig hilsen - og god bedring

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-03-12 10:29

Citat
Suppleant har ikke stemmeret

Det var dog en besynderlig regel - hvad er vedkommende der så for

Jeg er med i en afdelingsbestyrelse i en afdeling af et almennyttigt boligselskab, vi har givet suppleanterne lov til, at deltage i møderne, men de har ikke stemmeret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-12 11:11

Citat
vi har givet suppleanterne lov til, at deltage i møderne, men de har ikke stemmeret.

Der er forskel på at DELTAGE og TRÆDE I STEDET FOR.....

Deltager du SOM STEDFORTRÆDER har du NATURLIGVIS stemmeret - eller er der jo ingen grund til at have suppleanter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-12 13:53

Citat
Men eftersom et bestyrelses medlem er væk i et stykke tid kan suppleanten så træde i stedet for og gøre sin stemme gyldig. ???

Det SKAl suppleanten...det er det han/hun er valg til.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-03-12 16:36

Citat
Det SKAl suppleanten...det er det han/hun er valg til.

Nogle steder er det først ved varigt forfald, at suppleanten træder ind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-12 16:38

Citat
Nogle steder er det først ved varigt forfald, at suppleanten træder ind.

Korrekt - men sker det har vedkommende naturligvis stemmeret

Godkendelse af svar
Fra : stjerneboern

Dato : 19-03-12 23:10

Tak for svaret Oldboston.
den var lidt svær , syntes ikke der var så mange gode svar lige denne gang, eller måske fik jeg ikke udlagt det godt nok, men har ringet , og tak for dit venlige svar :) mvh stjerneboern