/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Videonorm i Danmark ?????
Fra : hjerterum
Vist : 629 gange
50 point
Dato : 11-03-12 16:08

Jeg har lige købt Magix Video easy Video saver 4 som kan overføre mine gamle VHS bånd fra analog til digital til min pc ..... så er jeg blevet i tvivl hvilken funktion jeg skal bruge i indstillingerne i programmet der er en menu der heder Vedeonormen og under den har jeg følgene muligheder HVAD SKAL JEG VÆLGE:

NTSC433
NTSC M
NTSC M J
PAL 60
PAL B
PAL D
PAL H
PAL I
PAL M
PAL N
PAL N COMBO
SECAM B
SECAM D
SECAM G
SECAM H
SECAM K
SECAM K1
SECAM L
SECAM L1

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-03-12 16:16

Umiddelbart vil jeg forslå en PAL B, som er en af de standarder der er i Danmark, men der må være flere oplysninger omkring de forskellige formater, så som antal linier i billedet, hvor vi i Danmark bruger 625 linier. Billedet køre også interlace 2 men det bruger næsten alle fjernsyn.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 60 point
Dato : 11-03-12 16:18
Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-12 17:51

Du skal bruge PAL B.
Det er næsten helt sikkert at det er den norm dine gamle vhs bånd er optaget med.

De nyere bedre fjernsyn kan afspille mange forskellige formater,
Hvis du har mulighed for det skal du samtidig med digitaliseringen gemme i et komprimeret format.
Jeg kan anbefale mpg2 med en variabel bitrate sat til middel 3000kbit og 25 frs
Format 720 * 576. Så fylder det ikke så meget og passer lige til standarden for dvd.

Det er ikke alle optageprogrammer, man kan stille det.
En højere bitrate tjener ikke noget formål, når udgangsmaterialet er vhs. Du kan endda gå længere ned.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 11-03-12 19:14

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 11-03-12 19:15

Også tak for svaret til dig Transor

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-03-12 19:25

Du skal altid bruge PAL......men
du kan til tider få BEDRE billed kvalitet ved at bruge SECAM..
der kan dog blive problemer med hakkende billede.
-----
Men det kan KUN du selv afgøre, ikke noget vi andre kan sige/ skrive om.
Du skal helt sikkert bruge andre programmer for at få kvaliteten helt på toppen,
når du har rippet et bånd