/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printe CD Labels - passer ikke
Fra : ingelein
Vist : 2119 gange
100 point
Dato : 10-03-12 21:27

Hej
Jeg har købt en pakke CD labels af mærket Relief hos Bog & Ide. Man kan downloade en skabelon her:
http://www.bog-ide.dk/Default.aspx?ID=498

Men det viser sig at skabelonen ikke er låst og det mindste klik forskubber skabelonen så printet bliver ad hækkenfeldt til. Sådan en skabelon burde da være låst. Jeg har prøvet at gruppere de to cirkler, så de var sværere at forskubbe - men det er og bliver noget hø.

Jeg laver normalt mine CD-label med Nero og de har en lang række forslag til forskellige købe CD labels. Reliefs er ikke iblandt og jeg har prøvet mange af de andre, men ingen rammert præcist i den runde label. (Der er et par mm at give af ved de fleste labels, men mit print sidder ca 1 cm for højt og 1 cm for langt til højre for at ramme lablens cirkel.

Nu mangler jeg et godt råd til hvordan jeg får placeret mit billede og tekst centreret på min label.
Måske kan jeg sideværts justere i printeren, men op og ned kan jeg ikke justere.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-03-12 21:33

Udprint altid på et stykke almindeligt papir først, og se hvordan det passer med dine labels. Så kan du justere din opsætning til det passer, inden du indsætter labels i printeren.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-12 21:40

Hej Severino
Problemet for mig er at jeg ikke ved hvor jeg justerer min opsætning. Det er jo faste skabeloner, som ligger i Nero. Relief skabelonerne har jeg opgivet. Et enkelt klik for at indsætte tekst eller billede forrykker hele skabelonen. Det er da totalt håbløst at man ikke har låst tegningerne. Jeg ved ikke, hvor jeg skulle gøre det - og så vidt jeg ved, kan man ikke låse dem. (Office 2003 ).
mange hilsner
Ingelein.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-12 23:08

Har du læst brugsanvisningen? http://www.bog-ide.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fbogogide%2fpdf%2fBrugsanvisning.pdf
der er nogle indstillinger du skal være opmærksom på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-12 23:11

Du skal ikke bruge et brænder program men printe dit Word dokument når du har sat dine labels på plads

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-03-12 23:27

Hej o.v.n.
Tak for svaret - ja, jeg havde printet brugsanvisningen, men det ændrer ikke på at cirklerne er "flydende" og skabelonen dermed ubrugelig. Det drejer sig jo ikke om ret mange mm der skal flyttes, så det ikke passer mere.

Jeg har i mellemtiden af en venlig sjæl fået et privat tip med henvisning til www.avery.dk, hvor jeg har downloadet et program, som kan kalibreres til min printer. Printeren var imidlertid 100 % ok.

Jeg bruger skam ikke et brænder program. Nero har et "Cover designer Program" som følger med brænder programmet. Det har jeg brugt i mange år. Det passer bare ikke til Relief labels.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-03-12 12:06

På jobbet laver jeg mange labels til cd/dvd og det er lidt af et "helv..." når der kommer nye labels.
Men på din label er der et versions nummer som du kan bruge, for at sikre at det er den rigtige skabelon du bruger. Der er jo et utal af skabolener og det er et helt under om man rammer lige den rigtige.
Jeg bruger Publisher til at gøre det i og har altid en til at ligge fra det projekt jag har færdig gjort. Så er det let når jeg kommer næste gang og blot skifte teksten ud. Jeg har nu i 2 år brugt samme baggrund (den skal måske snart fornyes). Når jeg skal printe gør jeg, som severino siger, lige på et stk. alm papir først og måler hvordan de sidder iht mine labelt. Hvis de skal flyttes kan du når du har valgt -Udskriv-, flytte på dine top, mellem og bund margener. Et møj sommeligt arbejde men det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-03-12 15:33

Hej fijala
Problemet med mine Relief-etiketter er netop at der ikke findes nogen brugbar skabelon udover den jeg kan downloade med flydende cirkler. Eet klik i cirklen og den forskubber sig. Og der står ikke noget versions nummer hverken på lablen eller pakken. Det er som det er - 15 ark -30 etiketter med Ø 117 cm. Måske kunne jeg selv have regnet deres placering ud på et A4 ark, men cirklen vil stadigvæk ikke være låst, sådan som den er det i de labels af kendte mærker.

Problemet er jo imidlertid løst med download af Averys label program, som giver præcise labels.
Tak for svaret
Hilsner
Ingelein

Annuller spørgsmålet
Fra : ingelein

Dato : 11-03-12 15:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål