/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan gør man sin pc hurtiger?
Fra : OZO
Vist : 870 gange
75 point
Dato : 19-03-01 12:50

Hvordan gør man sin pc hurtiger, uden man skal ud og købe nye hardware, der må være nogle små tips......... hvis der så Tak
Mvh.OZO

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-01 13:20

"OZO" <OZO.news@kandu.dk> wrote in message news:994rlr$92f$1@sunsite.dk...
> Hvordan gør man sin pc hurtiger, uden man skal ud og købe nye hardware,
der må være nogle små tips......... hvis der så Tak

Først finder du din flaskehals, så gør du noget ved den.
Uanset om du kan gøre noget ved flaskehalsen eller ej, kan du valgfrit gå
videre til den næst-værste flaskehals osv...

Hvis ikke du ved hvad din flaskehals er, så prøv at beskrive hvor du har
hastighedsproblemer.

Mvh.

Niels Andersen

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 85 point
Dato : 19-03-01 13:32

Du skal have nok ressourcer (RAM og Diskplads). Hvis du er løbet tør for RAM står windows og bruger harddisken som RAM også, og det går væsentligt langsommere. Så derfor start med at stoppe alle services du ikke bruger. Hvis du har SQL server, IIS (webserver) og andre ting kørende, som du alligevel ikke bruger, så stop dem.
Sørg også for at have lidt ekstra ledig plads på harddisken. Hvis den er fyldt helt op kan windows få problemer med at udvide page filen (den midlertidige RAM), og det også pc'en langsommere.

Og så er der det der hedder overclocking. Hvis du i din computers BIOS sætter hastigheden på CPU'en op kan du forøge hastigheden. Du skal bare være opmærksom på at CPU'en også bliver varmere når den arbejder mere, og at den kan brænde af hvis den bliver for varm. Man kan købe specielle CPU kølere til at forhindre dette (til en vis grad). De fleste nyere computere slår selv fra hvis CPU'en bliver overophedet. For at finde den maksimale ydelse skal man prøve sig frem..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-01 15:16

I W2 kan du f.eks have -swapfiler på 2 HD, det giver lidt, minimer antallet
af ikoner i din startupboks, (den med uret), luk alle dem der ikke er
strengt nødvendige, som f. eks lydstyrke. Det giver lidt alt sammen,

MvH
White Wolf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-01 16:50

White Wolf skrev:
>
> I W2 kan du f.eks have -swapfiler på 2 HD, det giver lidt, minimer antallet
> af ikoner i din startupboks, (den med uret), luk alle dem der ikke er
> strengt nødvendige, som f. eks lydstyrke. Det giver lidt alt sammen,

Eller defragmentering, dette er noget som jeg har oplevet at mange folk
ikke aner hvad er

--
Kenneth Olsen
E-mail: kenneth@olsen.dk
http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er menneskeligt at fejle, totalt sammenbrud kræver en computer!"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-01 18:09

Husk også jævnligt at slette alt hvad der ligger i dit temp-katalog, typisk
\windows\temp. Du kan roligt slette alt, hvis alle programmer er lukket,hvis
du altså ikke selv har lagt noget der, hvilket ikke er tilrådeligt.

))) Speednissen

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3AB62ABB.44CC2F7D@olsen.dk...
> White Wolf skrev:
> >
> > I W2 kan du f.eks have -swapfiler på 2 HD, det giver lidt, minimer
antallet
> > af ikoner i din startupboks, (den med uret), luk alle dem der ikke er
> > strengt nødvendige, som f. eks lydstyrke. Det giver lidt alt sammen,
>
> Eller defragmentering, dette er noget som jeg har oplevet at mange folk
> ikke aner hvad er
>
> --
> Kenneth Olsen
> E-mail: kenneth@olsen.dk
> http://www.kenneth.olsen.dk
> "Det er menneskeligt at fejle, totalt sammenbrud kræver en computer!"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-01 20:43

On Mon, 19 Mar 2001 11:50:11 GMT, "OZO" <OZO.news@kandu.dk> wrote:

>Hvordan gør man sin pc hurtiger, uden man skal ud og købe nye hardware, der må være nogle små tips......... hvis der så Tak
>Mvh.OZO
>
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>
I det nyeste nummer af Komputer for Alle står 100 (hundrede) ting man
kan gøre. Jeg har prøvet mange af tingene og det har gjort PC'en en
god del hurtigere.
--
Med venlig hilsen
Michael Ravn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-01 22:02

"OZO" <OZO.news@kandu.dk> skrev:

> Hvordan gør man sin pc hurtiger, uden man skal ud og købe nye
> hardware, der må være nogle små tips......... hvis der så Tak
> Mvh.OZO

De ting der har givet mest power her hos mig på Win98SE, er
at stille cachen til Max-cache, stille swap-filen til 1,5x størrelse
af antal RAM som minimum og så placere den i starten af drevet.

Desuden kører jeg jævnligt en speedisk/defrag og bruger så
forøvrigt jævnligt et program der kan rydde op i regdatabasen.
Det program jeg bruger til det hedder EasyCleaner. Det kan bla.
hentes her: <http://www.saunalahti.fi/tonihele/ecleane.htm>

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-01 21:31

On Mon, 19 Mar 2001 11:50:11 GMT, "OZO" <OZO.news@kandu.dk> wrote:

>Hvordan gør man sin pc hurtiger, uden man skal ud og købe nye hardware, der må være nogle små tips......... hvis der så Tak
>Mvh.OZO
>
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"

hvis i kør menuen skriver msconfig og så trykker enter kommer der et
program frem, hvor man kan slette nogen af de programmer der starter
op med computeren, så får du flere system resourcer fri, det har i
hvertfald hjulpet på min maskine.

eller kan du under system ændre din komputer fra desktop til server
det skulle gøre at den bruger harddisken lidt anderledes.

ellers kan du hente et program på www.tweakfiles.com der hedder system
optimizer. Det er en masse reg filer du kan køre, der kan gøre den
bedre til det du bruger din komputer til.

Der skal du bare huske at tage backup af din regestry.

ellers kan du sætte din harddisk til dma, hvis det ikke er slået til,
og hvis du ikke bruger dit cd-drev særlig meget, kan du sætte cashen
ned, så får du mere ram fri til din komputer.

ellers er der et program der hedder vramdir, der lægger alle temporere
filer i hukommelsen istedet for harddisken, det virker rigtif godt

gælder win95 til win me

håber du kan bruge noget af det.

Spunk99
---

http://spunk99.myecom.net

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-01 22:38

Spunk99 skrev i meddelelsen <=bq3OjNAwV489rqrNzlukFvKzgoz@4ax.com>...
>On Mon, 19 Mar 2001 11:50:11 GMT, "OZO" <OZO.news@kandu.dk> wrote:
>
>>Hvordan gør man sin pc hurtiger, uden man skal ud og købe nye
hardware, der må være nogle små tips......... hvis der så Tak

>hvis i kør menuen skriver msconfig og så trykker enter kommer der et
>program frem, hvor man kan slette nogen af de programmer der starter
>op med computeren, så får du flere system resourcer fri, det har i
>hvertfald hjulpet på min maskine.
(snip)
>gælder win95 til win me

Der er nu ikke nogen msconfig med min win 95. Men programmet
"Startupmanager" kan klare det samme - det er gratis og kan downloades
flere steder - hvoraf jeg s'føli ikke lige kan huske et eneste........

susanne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-03-01 00:06

"susanne" <cybs@nospamofir.dk> skrev:

> Der er nu ikke nogen msconfig med min win 95. Men programmet
> "Startupmanager" kan klare det samme - det er gratis og kan downloades
> flere steder - hvoraf jeg s'føli ikke lige kan huske et eneste........
>
> susanne

Nej Win95 har vist ikke msconfig. Det har Win2000 heller ikke,
men her kan msconfig sagtens bruges. Mon ikke det også kan
bruges til Win95 så? Jeg ved det ikke.

Startupmanager kan hentes mange steder:
<http://www.google.com/search?q=Startupmanager+download&hl=da&lr=>

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)