/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor er marginalskatten mindre?
Fra : PeterTheisen
Vist : 538 gange
10 point
Dato : 09-02-12 16:46

Kan du forklare mig, hvorfor marginalskatteprocenten for kapitalindkomst er mindre end marginalskatteprocenten for personlig indkomst?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 09-02-12 16:58

Det er helt logisk, jo mindre du arbejder for dine penge, jo lavere er skatten.

Køb et hus, bo i det, sælg det igen, fortjenesten er skattefri =0%

Vind i spil (godkendte spiludbydere trækker det på forhånd) =15%

Køb aktier/obligationer, fortjeneste =32,7-46,2%

Arbejd for pengene =40,9-56,1%

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-02-12 17:55

Som vagnr skriver, så er det i borgerlige politikeres øjne ganske logisk, det sikrer at de rigeste (dem med mest kapital) bliver endnu rigere, mens almindelige mennesker der skal arbejde for deres penge, kommer til at bidrage mest til fælles kassen.

Det synes at være ren fornuft at det burde være omvendt, men skattesystemet er desværre ikke logisk.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 09-02-12 18:12

Hvis vi skal løfte niveauet en smule, vagnr, så har det vel også noget med at gøre, at kapitalindkomst kommer fra noget andet, som ofte er beskattet, fx en virksomhed, der har betalt 25 % i selskabsskat inden udbytte, som så beskattes som kapitalindkomst hos den private, eller er jeg helt forkert på den?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 09-02-12 18:16

Alle kan jo regne ud, at det er, fordi man har besluttet i Folketinget, at der skal være lempeligere beskatning ved passive afkast fremfor arbejdsrelaterede indkomster. Mit spørgsmål er så: Hvorfor har vi som samfund besluttet, at det skal være sådan. Jeg kommer selv med et bud. Det gør du ikke. Du kritiserer bare de borgerlige, som fun2 også gør.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-02-12 18:31

Peter, sagen er jo den enkle at politikerne går rundt og siger at "de bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder", sådan er det bare ikke i virkeligheden. LA går rundt og siger at vi skal sænke skatten (på arbejde) til max 40%, men glemmer at fortælle hvor de mange milliarder skal komme fra, trods det, så stemmer folk i stor til på LA. Fogh sagde at vi skulle have skattestop, men det betød i virkeligheden enorme skattelettelser til (de rigeste) boligejere. Skattepolitik har aldrig været logik, og bliver det næppe. VKO valgte f.eks. at sige "skattestop", bl.a. for at undgå at lave noget videre om på systemet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:31

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-02-12 19:11

PT, de fleste lønninger kommer også fra firmaer, der skal betale selskabsskat, så det argument holder ganske enkelt ikke!

Realiteten er, som bekendt?, at "marginalskatten" for dem med de laveste indkomster er langt højere end for dem med de højeste indkomster, Rockwoolfonden beregnede den for 4-5 år siden til 92%, pga af aftrapning af tilskud, socialhjælp, fripladser mv.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 10:14

Kunne det så være, fordi fradragene for kapitalindkomst er mindre end andre former for indkomst?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:21

Tak for svaret vagnr.

Det var desværre det bedste af de latterlige svar, der kom, men jeg må blot fremhæve, at det er de socialistiske partier, der har siddet længst tid på magten i Danmark, og derfor er det deres ansvar, at jo mindre, der arbejdes for penge, jo bedre kan det betale sig placere pengene der.