/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Finanspagt
Fra : Nordsted1
Vist : 791 gange
50 point
Dato : 30-01-12 22:51

Vedr. den nye finanspagt, hvor lande der ikke overholder de økonomiske grænser kan blive idømt en stor bøde.

Har evt. lande der først er kommet i økonomiske problemer, mulighed for at betale bøden??

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 30-01-12 23:16

Mon ikke det mere handler om at afskrække lande fra at køre deres økonomi i sænk?

Det minder vel lidt om staten og kommunerne herhjemme, hvis en kommune hæver skatten (udover det aftalte) skal de betale de fleste af pengene til staten som bøde!

Resultatet er som regel det, at kommunerne i stedet for skatten hæver prisen på noget andet, renovation eller vand, fx, og selv beholder pengene

Kommentar
Fra : finosen

Dato : 31-01-12 08:41

Tja, ingen mirakelkur...

EU's finanspagt vil mindske risikoen for en ny økonomisk nedtur, mener økonom.
Men gældskrisen lurer stadig
Selvom EU's ledere er nået til enighed om en finanspagt, er der stadig lang vej endnu for at løse de økonomiske problemer i Europa.

Sådan lyder meldingen fra Danske Bank, efter 25 EU-lande på et topmøde mandag aften er blevet enige om en finanspagt, der skal tøjle offentlig gæld i Europa.

- Hverken EU's finanspagt eller planen om jobvenlig vækst er en mirakelkur, der løser den aktuelle gældskrise i for eksempel Grækenland og Portugal.

- De finansielle markeder havde nok hellere set, at der var kommet en afklaring på Grækenlands situation. Men investorerne må altså vente lidt endnu, skriver seniorøkonom Frank Øland Hansen fra Danske Bank i en kommentar.

Danske Bank ser dog også flere positive toner i den nye finansielle aftale. For eksempel at der laves nationale jobplaner for at sætte gang i væksten, og at der skal være bedre adgang til finansiering for små og mellemstore virksomheder.

- Finanspagten betyder, at Europa på lang sigt vil have sundere offentlige finanser, hvilket reducerer risikoen for en ny gældskrise.

- Finanspagten vil bidrage til at gøre eurolandenes offentlige finanser mere ens, så de bedre kan være i valutaunion sammen - lige børn leger efter sigende bedst, skriver Frank Øland Hansen.

Dansk Industri (DI) er begejstrede for den nye finanspagt, som også Danmark er en del af.

- Væksten kommer ikke tilbage, før finansmarkederne har tillid til, at Europa tager hånd om gældskrisen.

- Med dagens aftale har vi et fast tidspunkt for, hvornår traktatens budgetregler skal indføres i nationallovning i 25 EU lande. Det er et stærkt signal at sende til finansmarkederne, siger DI's europapolitiske chef, Sinne Conan.

Hele artiklen:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/449533:Udland--Bankoekonom--Finanspagt-er-ingen-mirakelkur

***

Danmarks økonomiske politik skal dikteres af den kommende finanspagt, selv om finanspagtens indhold er dikteret af finanskapitalen. Det var – som omtalt i dagens avis – budskabet fra statsminister Helle Thorning-Schmidt på onsdagens møde i Europaudvalget.

Det skal det, fordi Danmark alligevel skal følge finanskapitalens diktat, uanset om vi er underlagt finanspagten eller ej. Derfor skal vi benytte os af »muligheden« for at være med i pagten, sagde Thorning: »Vi underlægger os, eller lægger os ind under den her mulighed, for at vise de finansielle markeder, at vi overholder disciplinen i den økonomiske politik.«

Det er en maveplasker af rang, pladask foran den finanskapital, der har kastet ikke blot Danmark, men hele verden ud i en historisk dyb krise.

Eftersom vi bliver pisket af finanskapitalen, kan vi lige så godt selv svinge pisken, lyder hendes motto. Selvpineriet skal skæres ud i paragraffer i en kommende budgetlov, som skal disciplinere stat, regioner og kommuner til flere nedskæringer – og som skal spanke arbejderklassen til løntilbageholdenhed og accept af forringelser på dagpenge, førtidspension med mere.

Før valget talte Helle Thorning som socialdemokratisk oppositionspolitiker om kickstart for at komme ud af krisen. Kickstarten skulle sætte arbejde i gang og sikre skatteindtægter til at fastholde velfærden, lød det – dengang. Nu taler hun som socialdemokratisk statsminister om, at vi skal komme ud af krisen gennem besparelser og nedskæringer, så finanskapitalen »får tillid til os«. Det er forudsætning for vækst og beskæftigelse, påstår hun nu.

Og kickstarten? Ja, den bliver afblæst ved årsskiftet, så skal der strammes op. For fra og med 2013 skal vi spare 24 milliarder kroner om året, lyder den henstilling fra EU, som regeringen har valgt helt frivilligt at følge. Arbejdsmarkedets parter skal finde fem af de 24 milliarder kroner gennem trepartsforhandlinger senere på året. Hvem mon kommer til at betale – virksomhedernes aktionærer eller arbejderne?

Nu kan man indvende, at de 24 milliarder kroner er et krav fra det gamle EU-system, helt tilbage fra 2010. Det har ikke noget med finanspagten at gøre, heller ikke med de nye stramme regler om EU-styring af EU-landenes økonomier.

Nej, lige netop! De nye stramninger fra finanspagt vil komme oven i. Og »frivilligheden« er væk. Fremover er det bødestraf fra EU-domstolen, hvis vi ikke makker ret. Piskeslagene, der skal sikre kapitalens tillid til »konkurrencedygtige« vilkår i Danmark, vil fremover ligge tættere og gå dybere.

Så det er nu, vi skal på gaden med kravet om en folkeafstemning om finanspagten – som det første skridt til at gøre op med finansmarkedernes diktatur!

Hele artiklen
http://www.arbejderen.dk/content/p-maven-kapitalen

Mvh

Kommentar
Fra : finosen

Dato : 31-01-12 09:01
Kommentar
Fra : finosen

Dato : 31-01-12 15:50

Forstå Finanspagten på 5 minutter + stem:
http://www.bt.dk/politik/forstaa-finanspagten-paa-faa-minutter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-12 12:45
Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-02-12 21:36

Tak for svaret vagnr... jeg synes nu stadig det lyder som noget skidt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-12 06:28

Selv tak, Nordsted1

Citat
jeg synes nu stadig det lyder som noget skidt

Måske står vi i den situation, amerikanerne kalder "Between a rock and a hard place"?

Jeg læste forleden om den græske 40-40-20 skattemodel, hvor man i stedet for at betale 10000 Euro i skat betaler 4000 til opkræveren, selv beholder de næste 4000 og samfundet får de sidste 2000

Kan man dæmme op for den slags svindel og korruption gennem en pagt? Det bliver ikke nemt