/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Maling af reol
Fra : claus_lyhne
Vist : 1148 gange
100 point
Dato : 11-01-12 18:38

Hej,

Jeg skal bruge to reoler, og har fundet dem jeg vil have. De er lavet i MDF og fåes både malet og umalet. Jeg sparer 2000kr ved at tage dem umalet, så her er muligheden for at få suppleret værtøjet "gratis".

Jeg foretillede mig at for de 2000kr jeg sparer ved at købe umalet, så kan jeg købe:

1 En kompressor (den må ikke larme for meget, det kunne være denne: http://www.reno-ff.dk/webshop/kompressorer/24010-1400-omdr/)

2 En malersprøjte, men hvilken?

3 Maling, hvilken slags til en maler sprøjte, tænke på omkring glans 25. Ikke lak, men gerne noget blankt.

Er der nogle der kan hjælpe lidt med nogle forslag hvad jeg skal købe?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-01-12 19:04

hvis du skal have noget maling der kommer til at ligne lidt skal du bruge autolak. men det er altså ikke gratis. der skal grundes og slibes og overfladen skal være perfekt. ellers kommer det til at ligne noget der er løgn.
ogg hvis du ikke har sprøjtemalet før, er det altså ikke bare noget man lige gør.
jeg ville nok vælge den færdigmalede udgave og være siker å at få noget der er præsentabelt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-12 19:08

Ja, en maler pensel, en halv bøtte god maling og lidt omhu...

2000 kr - 200 kr = 1800 kr,
god arbejdslyst...

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 11-01-12 19:47

det er umulig at male selv den færdige reol er malet og varmet op i tørre ovn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-12 20:32

Husk lige at lægge et malerværksted med ventilation , varme, støvfilter, byggetilladelse og miljøgodkendelse til også.

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 11-01-12 21:43

Tak for svarene.

Nu er det en reol der skal stå på et børneværelse og vil sikkert hurtigt få diverse skrammer og tusch streger, så hvis resultatet ikke er perfekt går nok.

Min far der er industri lakerer har lært mig at male så jeg er ikke helt håbløs, mangler bare udstyret, som bare skal være på hobby niveau.

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-12 22:20

>Nogle forslag?

Dem har du jo fået, en bøtte maling og en pensel...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-12 23:33

Autolak, en god olie- eller plastmaling er lige fedt, kanterne er svære at få pæne. det bedste i det tilfælde vil være først at give dem en grundmaling der slibes efter tørring.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-01-12 11:05

Hvis du kan klare lugten nogle uger, er alkydmaling også en mulighed. Oliemaling kan være svær at få fat i, består af linolie og pigment. Forveksles af alt for mange med alkydmaling, som består af mineralsk terpentin, alkydolie og pigment. Alkydolie er en tilsnigelse. Uden fortyndermiddel er konsistensen som kold sirup.

Du snakker om glans 25 og blank - der er vist noget, du har misforstået; glans 5 er det, der også kaldes dødmat, mens glans 80 er noget af det blankeste, du kan få i akryl. Jo højere glansnummer du har desto mere ubarmhjertigt røbes manglende grundarbejde og sjuskede eller bare langsomme penselstrøg.

Men held og lykke med jobbet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : christiansenbo

Dato : 12-01-12 11:52

Der er ikke noget i vejen for at slibe fint med alm. sandpapir, korn 220, grunde med en hæftegrunder, slibe fint igen, (evt. grunde igen hvis nødvendigt + slibe) male med ex. glans 70, slibe meget let, hvis der er små ujævnheder, og så male igen til slut.

Hvis det er hvid farve ville jeg helt sikkert vælge en vandbaseret maling, da en oliemaling har tendens til at gulne lidt over tid. (ville også vælge vandbaseret alligevel, det lugter ikke så meget når man arbejder med det)

Jeg har selv gjort dette mange gange med reoler, pusleborde, skabe mv.

Materialer:
En god pensel til kanter og hjørner.
En fin rulle (evt. skumrulle - en smagssag)

Maler du i glans 70 får du en flot blank overflade, der er nem at tørre over med en klud osv.

Når det er til et børneværelse, vil det være helt overkill at gå ud og investere i autolak, samtidig med, at de dampe der er i den slags lak nok ikke er noget man ønsker i et børneværelse.

mvh Bo

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-01-12 12:08
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-01-12 12:57

Hvis du skal have glæde af de høje glansnumre og male med vandfortyndet akrylmaling, vil en malepude/beskærepude være nr. 1 til fladerne. Den er hurtigere at bruge end en rulle, og hvis du arbejder hurtigt og i et ikke for varmt lokale, gerne en smule fugtigt til at tage støvet, får du et resultat uden rullens typiske appelsinhud. Men du skal, som skrevet står, grunde et par gange med olie eller alkyd og mellemslibe med korn 240 eller 400 vådslibepapir. Ellers vil det brune fra træfibrene slå ud på overfladen af malingen. Spørg mig om, hvor jeg ved det fra!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-12 14:03

Citat
Hvis du skal have glæde af de høje glansnumre og male med vandfortyndet akrylmaling, vil en malepude/beskærepude være nr. 1 til fladerne

Rigtigt, bare det ikke er den helt store da den kan være svær at trække og ikke fordeler lige så godt som en smallere.

Husk at trække først på tværs og derefter med lidt lettere tryk på langs i den våde maling, så undgås tykke striber og små helligdage, med en malepude kan man lave et næsten lige så godt resultat som spray.