/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dyrene i aften!
Fra : modersvilje
Vist : 543 gange
300 point
Dato : 01-01-12 06:02

GLÆDELIG NYTÅR TIL ALLE!
jEG ER FORUNDRET OVER HVAD DER SKER MED "VORES"VILDE DYR NÅR NYTÅRSSKYTTET FYRES AF?
Jeg bor i et sommerhusområde, og hvert år i de ti år jeg har boet her, er der flere der benytter deres Nytårs aften med at fyre fyrværkeri af i området, men hvad med de "vilde dyr" hvordan har de det? Jeg har set alt fra ræve til fugle søge skjul - bl.a. i min have! Vi er i min famile ikke fyrværkerigale intet "krudt" hos os - men hvordan har de rådyr der ryster (set gennem vinduet)det?
Hvilken ret har jeg til at skræmme dyr fra vid og sans denne aften?

Hvorfor er det tilladt at skræmme hunde/katte/ andre dyr med dette show?
Beklager men jeg forstår det ikke!
Godt nyt år!
MV2

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 01-01-12 09:26

Også godt nytår til dig og dine

Jeg kan kun give dig ret - det er meget synd for dyrene -

Tidligere kunne man affyre fyrværkeri hele året, men det er heldigvis blevet indskrænket til perioden

1.12 -5-1, den periode er for lang syntes jeg, men er da bedre end tidligere

http://www.fyrvaerkeri.dk/index.php?id=22

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-01-12 10:04

Jeg tror såmænd ikke det generer "de vilde" særlig meget, det er trods alt det færreste vildt, der lever i nærheden af "fyrværkeriskyderne".
Når det er sagt, holder jeg med dig, og har ikke selv rørt skidtet i over 30 år, (på grund af husdyrene)
Stod det til mig blev det forbudt.
Alle klager over skatter, afgifter og dårlig velfærd, men at smide flere hundrede millioner op i luften til ingen verdens nytte???----man får sgu' kvalme.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-01-12 13:15

Nu bor jeg ud til et naturområde hvor der ikke er lys, så her kan dyrene få fred og ro. Og egernet var tidligt ude i morges, og de var fuglene også. Både mad, vand og bad fik de alle. Og egernet spiste 5 hasselnødder.

Så håber jeg at pindsvinet ikke vågnede.

Men jeg tror på at dyrene er vant til det. Det er en tilbagevendende begivenhed. Og de vænnes langsomt til det, der skyder jo af hele december.

Og godt nytår

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-01-12 09:58

Hele 1. jan. har det lydt af store kanonslag og det er i et sommerhusområde, unge mennesker har smidt fyrværkeri ind over hækkene - og hvad hvis din hund går ude i haven - hvordan kan mennesker være så "ligeglade"?
Her mine første vågne timer af 2. jan. har det været fulstændigt roligt!
MV2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-01-12 10:15

Her var også meget fyrværkeri igår, men vi må pænt finde os i det - dyrene og jeg.

Sidste år fortsatte det også efter den 5.1, og der henvendte vi os til de "skydegale" og forklarede at vi altså havde nogle dyr som var skræmt fra vid og sans, det hjalp, nu må vi se hvordan det udarter sig i år, ellers må vi jo henvende os igen.

Vi bor godt nok i et villakvarter, men tæt på skoven, og jeg har da et par gange set dådyr på vejen, jeg kan ikke tro de kan vænne sig til fyrværkeriet, når det "kun" er i en kort periode en gang om året.

Mange mennesker er nogle egoister når det kommer til fyrværkeri

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-12 10:58

Jeg synes ikke at kanonslagene er det store problem her, folk har dyre huslejer og har vel ikke råd til det store.

Men svineriet bag efter, det er det største problem her. Og de rydder ikke op efter sig.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 06-01-12 12:41

Tak for svaret Nordsted1.
MV2

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-01-13 13:55

Så sker da måske endeligt noget - nu foreslås det, at fyrværkeriperioden forkortes.

http://www.b.dk/politiko/vilhelmsen-vil-goere-fyrvaerkeriperioden-kortere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-13 14:07

DF kom nu også med et udspil i december

Dansk Folkeparti nu forsøge at lave om på. De vil have den lovlige fyrværkeriperiode barberet ned til kun ti dage - fra 23. december til 1. januar kl. 16.00.

http://gonews.dk.msn.com/politik/df-kr%C3%A6ver-h%C3%A5rdere-kurs-mod-fyrv%C3%A6rkeri