/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Udvendig pumpe
Fra : trixster
Vist : 1017 gange
200 point
Dato : 24-05-03 16:09

Hejsa

Jeg har lige været så heldig at få et 350l akvarie forærende, og sammen med det en stor udvendig filter pumpe mærke Vita tech, den bruger noget filter vat.
Der var desvære ingen manual med til den pumpe, og jeg ved ikke helt hvordan den virker, har fylt vat i og sat den i akvariet, og startede med at suge vand ned i pumpen for at den igang. Det virkede også fint den pumper da vand ud og igemmen, men hvert 10-30 sec kan man høre den suge en ordelig gang og ikke ligesom bare lave et ordenligt flow i pumpen. Jeg har chekcet at alle slanger ikke er bukket, men den larmer stadig væk meget nogen ide hvad det kan være. eller er det bare et stykke tid den gør det. ???

Jeg vil også gerne vide hvordan man skifter filter på den når den er fylt med vand. da hvis man forsigtigt prøver at åbne for de hænglser der er med sprøgter det ud af den. Hvad skal man gøre ?? skal det hele pumpen tømmes for vand ??

Håber på lidt hjælp, da jeg ikke har haft en udvendig pumpe før.

Mvh
Trixster

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-03 17:20

Hvis pumpen har til- og afgangsslanger i toppen, skal den bare hæves så dækslet er lidt over Akvariets vandoverflade, så vil vandet løbe tilbage i Akv. når du åbner og pumpen stadig indeholde vand et stykke nede. Dette er fra min hukommelse for mange år siden, så jeg håber at jeg husker rigtigt. Larmen er måske luft i systemet, men jeg kan ikke huske metoden til at lufte ud.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Wheelie

Modtaget 200 point
Dato : 27-05-03 09:40

1 ) Filtervat er måske ikke det bedste filtermedie - det slammer hurtigt til, hvilket vil sige at du oftere skal tømme og rense filtret. Som filter medie kan bruges : bio-balls, efhi-mex, keramikrør og lign. (spørg hos din akvarieforhandler).

"sammen med det en stor udvendig filter pumpe mærke Vita tech, ....
har fylt vat i og sat den i akvariet, og startede med at suge vand ned i pumpen for at den igang"

Hvis det er en udvendig pumpe, så har du squ da vel forhåbentelig ikke sat den I akvariet ?!?

2.) Du fylder pumpen med så meget vand som muligt. Udstrømmerrøret sættes i akvariet, og så suger du selv i indsugningsrøret indtil der kommer vand ud af udstrømningsrøret. Så er pumpen fyldt med vand, og du sætter så stikket i, og lader den kører selv. Det kan godt tage lidt tid inden den er helt lydløs. Du ka evt. prøve at tænde/slukke et par gange. Hjælper det stadig ikke, så kan det være at rotoren er knækket i selve pumpen. Skil den ad og tjek. Rens den lige nu du alligevel er igang.

3. Endelig så har jeg ikke selv haft en Vita Tech, så jeg ved ikke hvor lydløs den faktisk er når den fung. 100 %.

4. Når du skal skifte filter, så kan du enten : løfte pumpen op så den er over akvariets højde (husk at slukke den). Så vil det meste af vandet løbe ud.

Du kan også tage en stor spand, og så sætte udstrømmerrøret fra akv. ned i spanden, og tøm så meget af vandet som muligt.

Så går du ud i badeværelset og renser dit filter ? filtermedie (gør det evt. i akvarievand så du ikke ødelægger din bakteriekultur som sidder i filteret.

PS: hvis jeg var dig, så ville jeg altså spare mig selv for en masse besvær, og købe noget andet end filtervat

Godkendelse af svar
Fra : trixster

Dato : 05-03-04 22:43

Tak for svaret Wheelie. Ked af det tog så lang tid før jeg fik givet dig dem.