/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Briller vs skydning.
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1658 gange
500 point
Dato : 14-11-11 10:51

Det hele startede med, at teksten på fjernsynets ttv stod lidt sløret. "Pis fjernsyn, sagde jeg til konen. Ring efter en teknikker, så vi kan få billedet skarpt igen. Det er sku' da ik' til at holde ud - og hovedpine får jeg også, når jeg ska' glo på lortet..!! "
"Hmmmmm..... ser du noget jeg ikke ser..? " Sagde min smukke hustru med et underfundig smil på sine røde sensuelle læber....
Nå...menæh, enden på historien blev, at jeg måtte overgive mig og bestille tid hos optikkeren.
- 0,50 på det ene øje og - 0,75 på den andet øje.

I guder, da jeg fik briller på...alt stod tydeligt og klart.....MEN GULVET...det blev trukket helt op til mine knæ - og halvsvimmel blev jeg også. Jeg kunne fx ikke ha brillerne på da jeg kørte hjem fra optikkeren....det sejlede.
Men det går bedre nu.

Mit spørgsmål er til Jer brillebærende skydetosser.

Skydningen med riffel m/kikkert: Er det ikke bedst at lægge brillerne - og evt zoome lidt mere ind.??

Hvad med hagleren...????

Mvh.
HH
Nu også halvblind

Hvad bliver det næste...?????

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-11-11 11:01

Citat
Hvad bliver det næste...?????

Totalt blind -

Så dit problem løser sig selv!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-11-11 11:12

Citat
Er det ikke bedst at lægge brillerne

Det finder du da hurtigt ud af.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-11 11:36

Rekylen på bøssen kan give glassplinter i øjet

Jeg har brugt briller siden jeg var 7 år, da jeg fik de første progressive sejlede det hele også i 3-4 timer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-11 11:45

Ved lidt logisk tankegang, tror du brillebærende soldater har tid til at justerer Så behold du endelig brillerne på

Bortset fra det, kan du få "skydebriller" med styrke i, hvor de købes ved jeg ikke lige umiddelbart, men prøv at kontakte en militærbiks, de må kunne hjælpe dig videre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-11 11:50
Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-11 13:06

Hmmmm.....Skydebriller..???? Hvor har jeg skrevet, at jeg søgte råd om skydebriller..?
Jeg mener da, jeg skrev; Er det ikke bedst at lægge brillerne - og evt zoome lidt mere ind.??

HH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-11 13:14

Du søgte ikke råd om skydebriller, tænkte bare at du måske ikke vidste at de fandtes, faktisk en genial ide. Sorry

Og nej jeg ville ikke lægge brillerne

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-11-11 13:41

Nåeh! Stakkels dig - HH. Du er blevet langsynet - som de fleste bliver det med alderen. Men så holder konen sig længere yngre, idet du ikke kan se de fine rynker på hendes hud - uden briller.

Du kan ikke bruge briller, hvis du bruger optiske sigtemidler. Det er ganske enkelt en fysisk umulighed, idet eye-release afstanden ikke kan ændres ved brug af briller. Beholder du brillen på, skal du længere frem mod kikkertens bagende - og du risikerer alvorlige skader i ansigtet.
Du kan få lavet en brille, hvor f.eks. højre brilleglas sidder i et hængsel. Skal der skydes, vipper du glasset op.
Jeg fik nye briller i foråret - men har desværre forlist dem. De var hundedyre.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-11-11 15:41

Har brugt briller de sidste 20 år, hvad er problemet??
Haglsprøjten er hamrende ligeglad og på riflen stiller jeg kikkerten så jeg ser skarpt med briller.
->Tonganeseren
Citat
Du kan ikke bruge briller, hvis du bruger optiske sigtemidler.

Tjaaa- det er vel en gammel sandhed med modifikationer, min selvjusterende kikkert til søbrug klarer problemet, det samme gør riffelkikkerten.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-11-11 16:51

Hej dabj

Hvad er det for en kikkert? Man kan, med noget held, indstille skarpheden, men der vil altid opstå problemer med at få linsernes akser til at stå fuldstændigt lige i forholdet til hinanden. Og så ankommer anskydningerne.
Der er trods alt en grund til at man fremstiller skydebriller med opklappeligt glad på mesterøjet.
Hvad angår skydning med haglbøsse, kan de fleste vænne sig til det det - men det er vel de færreste som bruger kikkert på en haglbøsse.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-11 18:04

De opgav mig næsten helt da jeg var soldat, mit skydeøje skeler inad så jeg bruger det i ½ tåge.

Jeg fik så en maskinpistol hvor der var bedre chancer for at ramme på klos hold

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-11 18:07

Jeg har da også set et par stykker der har alm. briller på + fragmentbriller udenpå når vi er på skydebanen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-11 18:22
Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-11 19:47

Jeg mener selv, at det er bedst at skyde uden briller - når nu vi taler om sigtekikkert......Men sikker er jeg ikke. Det er bl.a. derfor, jeg rejser denne debat......

Mht. til haglsprøjten: Jeg fandt hurtig ud af - her i eftermiddag/aften, at det nok ikke var smart at skyde med briller på - jeg ramte ikke en skid med briller på......ups....altså....når jeg har briller på.... Der er jo ingen dyr i danmark, der går med briller...???
Brillerne blev derfor hurtigt lagt - og så ku' jeg lidt igen.

Men brillerne er skide go'e når jeg kører bil om aftenen, og ligeledes til fjernsynet..
Hold da kæft !!! Det er besværligt, det her......

Mvh.
HH.
Brilleabe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-11 22:25

Det er en af fordelene ved kandu, lige så snart man har stillet spørgsmålet, så får man svaret, og i dit tilfælde så fandt du det selv

Citat
Brillerne blev derfor hurtigt lagt - og så ku' jeg lidt igen.

Citat
jeg ramte ikke en skid med briller på......

Tror også det er ude for sæsonen at skyde brilleaber

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-11 22:48

Nordsted, jeg mangler stadig svar vedr. kikkerten.

Mvh.
HH.
Bro bro brille klokken ringer el've...

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 500 point
Dato : 14-11-11 23:46

HH
Hvisvv du bruger afstandsbriller - altså uden glidende overgang, så er problemet til at leve med, men har du fået fat i briller m/glidende overgang, opstår der let problemer pga. af glassenes slibning, noget du nok allerede har fundet ud af, når du orienterer dig til siderne. Tag en kigger med dine nye briller i dit kikkertsigte. Bevæg hovedet ganske let (og lidt) fra side til side - og du ser en tydelig interferans de to "optikker" imellem.
Tænk dig så til en vinderdag, hvor huden afgiver varme. Dine briller dugger forbandet, hvilket ikke gør skydningen lettere. Der er altså rigtig mange grunde til at tage brillerne af, når du skal skyde.
Jeg har lige læst en interessant oversat artikel på Våbenteknisk side - om optiske anliggender.

Mvh.
Tonganeseren

På onsdag går jagten på kronvildt ind.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-11-11 13:05

Hvis du bruger kikkert så de ikke nødvendigt ej eller en fordel at bruge brillerne når du er lidt nærsynet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-11-11 14:47

Netop - scootergrisen, og det samme gælder, hvis man er langsynet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-11-11 15:21

Man brillerer uden briller.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-11-11 19:21

Nøøøøøjjjjj, noget lort at skyde med briller på. Kuglerne flagrer rundt - og se igennem kikkertbørgen, ka' jeg heller ikke. Jeg skal flytte knolden hele tiden for at få frit syn.

Hva' skal det hele dog ende med...?

Tongadreng, du har lige scoret 500

Mvh
HH
Nu med hvid stok og gult armbind.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-11-11 19:23

Tak for svaret Tonganeseren.

Mvh.
HH.
Ray Charles

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-11-11 19:23

Hvor svært kan det værre?

Lad os få det ned hvor det er til med at arbejde med.

H.H. Vi taler om riffelskydning ikke sandt; Ud med en indskydningsskive, du skyder på den, uden briller og ser på resultaet, uden hensyntagen til dit "" syns handicap"".
2: H.H. du stiller på din kikkert, uden briller, men som dit synsfelt står skarpt og skyder dine skud, som før.
Du vælger nu din indstilling af din af din kikkert, som giver den bedste skudgruppe.

Du kan indstille din riffelkikkert, således at du kompensere for diverse syns forstyrrelser eller andet, og stadgivæk kan afgive fuldt forsvarlige skud.

MVH
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-11-11 20:04

Nøøøj manner. Hele 500 POING for så lidt. Mange tak for det. Bemærk lige BW`s bemærkning: Du kan indstille din riffelkikkert, således at du kompensere for diverse syns forstyrrelser eller andet, og stadgivæk kan afgive fuldt forsvarlige skud. Det er nemlig helt rigtigt - skrevet af en mand som har enorm erfaring med langdistanceskydning.

Om man er nærsynet, langsynet eller snæversynet - af med brillen på mesterøjet.

Mvh.
Tonganeseren

I morgen går det løs.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-11-11 22:40

Jeg opdagede desværre BW's indlæg for sent......læg mærke til tidspunket for begge vores indlæg - kl. 19.23. Men jeg når BW en anden gang.

Mvh.
HH
Snæversynet

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-11-11 22:44

Jeg var bare meed på en "sniger".

Mvh.
Tonganeseren