/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Bærbar harddisk
Fra : sokken01
Vist : 932 gange
20 point
Dato : 13-11-11 15:18

Hej. Jeg har en bærbar som er stået af. Nu har jeg så prøvet, via mit usb 2.0 til sata/ide sæt, at sætte harddisken til den anden computer. Jeg vil gerne have alle billeder kopieret ud. Computeren finder også drevet, men der er ikke noget på dem. Når jeg vil have vista til at undersøge disken siger den, at systemmet ikke har adgang til drevet.
Er der nogle der har et bud på hvordan det kan være ?

Brian

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-11-11 15:24

Prøv og kør en checkdisk på harddisken.

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 15:29

Jeg har prøvet at køre chkdsk fra cmd. Så siger den at det ikke kan køres med direkte adgang

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-11-11 15:33

Kan du se harddisken i Denne Computer eller hvis det er vista eller 7, så under Computer?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-11 15:35

Jeg har selv været ude for det samme.
Her var programmet Recuva til meget stor hjælp. http://www.piriform.com/recuva
Jeg havde formateret min disk i frustration over at den gik ned med det hele; og alligevel kunne recuva hente alle mine filer ud.
Der findes også andre gode programme til formålet. Jeg brugte Recuva med godt resultat.
Du vælger blot en file kategori som du vil overføre til andet drev.
Tag kun en kategori ad gangen, så følesventetiden ikke så lang, som hvis den skal gumle hele drevets datamængde igennem!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 15:37

Drevet 7 partitionen er sikert primært og aktivt, og det kan windows ikke se.

Men det kan måske denne ubuntu Live CD
http://releases.ubuntu.com/lucid/

Vælg denne
PC (Intel x86) desktop CD
For almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and almost all computers that run Microsoft Windows, as well as newer Apple Macintosh systems based on Intel processors. Choose this if you are at all unsure.

Den downloades og brændes som en iso fil på en CD (fylder ca. 697 Mb)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-11 15:37

Uanset hvad du bliver forslået her, såvil et sikkerhedskopi af dine vigtige filer, altid være vigtigt.
Hvad du så gør ved dit drev bagefter, er op til dig. Men sikre nu dine vigtige filer!

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 15:38

Jeg kan godt se disken i "computer". Harddisk kommer fra vista og den er nu sat til et vista system

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 15:38

Alså, disken er sat til min anden computer via usb

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-11-11 15:41

Ok, så prøv og højre klik på harddisken vælg egenskaber, vælg så fanebladet Funktioner, der skal du vælge knappen Undersøg nu og der skal du så sætte flueben begge steder og klikke på Start. Da det ikke er C: drevet så skal du ikke genstarte for at kunne køre checkdisk.

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 15:49

Recuva kunne ikke finde stien til drevet, selv om jeg kunne vælge drevet fra programmet.

Når jeg ville undersøge disk, kom den med det samme med denne : Kontrol af disk kunne ikke udføres, da windows ikke kunne få adgang til disken

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-11-11 15:52

Kan du køre om harddisken snore når den er sat til computeren?

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 15:55

når jeg har brændt ubuntu, skal der så bootes fra skiven eller hvordan fungerer det ?

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 15:55

Harddisken snurer godt nok

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-11-11 15:56

Ja du skal boote fra cd'en.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-11-11 16:02

Citat
Når jeg vil have vista til at undersøge disken siger den, at systemmet ikke har adgang til drevet.

Prøv med overtag ejerskabet af disken/mappen
http://www.alt-til-windows.dk/?Tweaks/Tilfoej%E2%80%9DTakeOwnership%E2%80%9DTilStifinderensHoejreKlikMenuIVista/644

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 16:04

Efter ubuntu er brændt som iso / image / billedefil er det en bootCD
Den kører på CD og computerens RAM ......altså hvis du vælger "try without install" som viser sig efter et lille stykke tid (den undersøger lige din comp først)

Når den så er rullet ind i live tilstand kan du prøve at sætte den dårlige harddisk til USB og tænde for den.

Den bør nu vise sig på skærmen som et drev - eller du kan klikke på places oppe til venstre og der finde din harddisk.

Kan du ikke se dine filer denne vej......................skal du nok prøve recuva som jeg dog ikke kan hjælpe med, fordi det er længe siden jeg har brugt den.

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 16:27

Jeg ved ikke hvordan man sætter billeder ind her, så prøver lige med et link til mit eget dom. http://ookayy.dk/diskproblemmer.htm

Jeg har prøvet recuva, den kunne godt vise drevet, men ikke gå ind i det

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 16:28

Take ownership virker godt nok. Bare ikke på nogle af mine drev. Men på filer og mapper virker det fint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 16:34

Ja RAW er partitionstabellen som er ude af drift.

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 16:56

Prøvede ubunto. Fik følgende fejl, da jeg gik i "computer" . Den kan kun åbne recovery partitionen, ikke den anden som jeg skal have fat i. Måske der er noget galt med disken ?
Opdatert : http://ookayy.dk/diskproblemmer.htm

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 13-11-11 17:18

Er det muligt at formatere disken, hvis jeg kan få lov til det og så recover data bagefter ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-11-11 17:20

Hva' med dette

How do I recover files from the Raw Hard Drive?
http://www.easeus.com/datarecoverywizard/recover-raw-drive.htm

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-11-11 17:22

eller

Since you have reason to believe that there is valuable data on the drive,
do NOT re-format it, and do NOT try to convert format at this time.
Instead, hope that the problem is as simple as a bad master boot record.
That can be fixed by using the XP CDROM to enter the "recovery console"
Type HELP for a list of commands. Type a command followed by /? for more
info. You probably want the FIXMBR command.

Here are some links to the recovery console:
http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_rec.htm
http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
http://www.xxcopy.com/xxcopy33.htm

Herfra:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/153921-35-converting-format-ntfs-losing-data

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-11-11 17:27
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-11-11 17:29

Advarsel! Jeg har både læst og selv erfaret at de USB-enheder som BÅDE kan tage SATA og IDE-diske kan være det rene gift for en harddisk som i forvejen ikke har det så godt. Årsagen skal være at enheden ikke melder tilbage hvis når der opstår ECC-fejl (Error Correction Code). Jeg har selv fået ødelagt det meste af indholdet på hele to diske selvom at jeg normalt ville have kunnet redde dem med et program som Spinrite som normalt kan genskabe indholdet af de mest umulige sectore.

Så brug i stedet en USB-enhed som er dedikere til een af disse typer.

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 14-11-11 14:16

Status. Jeg er nu nået dertil, hvor jeg har læst hvad jeg kan på nettet om recovery, Prøvet alle muligheder forslået i denne tråd, plus et par stykker fra toms hardware guide. Intet resultat.
Jeg har nu kontaktet ibas, for at få en pris på deres hjælp. Lad os bare sige, at det er voldsomt dyrt. De var godt nok sikre på at kunne få data ud af harddisk, men prisen ....... hmm. Det kunne tyde på det er et læsehoved der er stået af. Jeg ved ikke hvad jeg gør endnu.

brian

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-11 18:53

Hvis du har kunnet læse bare en af partitionerne, så er læsehovedet sandsynligvis ok.

Det er nærmere partitionstabellen som er i udu.

Usikkert og risikofyldt forsøg.
Som jeg selv har prøvet.

Der findes to formateringer af en partition lynformat og formatering lidt dybere.
Med lynformat er det stort set partitionstabellen som rettes op og gør klar til at læsse data ind.

Efter en lynformat er det måske muligt at pcinspector kan hente billeder ud.
http://www.pcinspector.de/

Ps. Jeg anbefaler ikke at du prøver dette........men jeg har selv prøvet det med held.

Forsøg med memorykort som havde været i brug.
Formater kort
lave optagelser
formater
Hentet billeder ud med Pcinspektor
Den fandt også nogle billeder fra tidligere brug

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 14-11-11 19:46

Hej. Jeg har ikke kunnet læse noget. Jeg kunne se begge partitioner i diskmaneger. Men hvis jeg gik ind på en af dem viste den bare en tom disk. Når jeg vælger egenskaber på et af partionerne, siger den, at den er på 0 bytes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-11 19:50

Et dårligt læsehovet ville ikke fortælle dig noget som helst.
De partitioner du kigger på er vel dem der hedder RAW
Hvis der intet var hed de ualokeret altså tomt område.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-11 20:10

Fra et af de link jeg har lagt her!
I suggest you download Recover My Files and try a "Fast Format Recover".
Select the "physical drive".
It should rebuild the entire partition and give you access to your files in less than 30 minutes.

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 14-11-11 20:21

Som skrevet tidligere. Jeg har prøvet alle forslag uden held. Også Recover my files

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-11 21:05

Det var nu det at skulle lave en Ekspresformatering "Fast Format Recover",
og så bruge Recover My Files, er det os prøvet!?

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 14-11-11 21:20

Nå ja. Men når jeg prøver at lave express format fra windows, siger den at den ikke kan få adgang til drev.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-11-11 14:46

nej nej nej ikke format - så kan den ikke reddes i fuldt omfang!!!!
Køb Acronis diskdirector 11 - brug recovery expert http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Virker det ikke, så er der CRC skader på disken - kontakt et dataredningsfirma f.eks www.diskhelp.dk - har rimelige priser
Du kan også indlevere til diskhelp i enhver computercity butik - så sørger de for at disken er ordentlig pakket når den sendes (149,-)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-11 16:37

Hvordan går det med den harddisk?

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 14-12-11 17:03

Lige nu ligger den ved en forhandler. Jeg har ikke hørt fra ham endnu

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-11 17:13

Okay.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-11 18:52

Så går der nok et stykke tid. Og når du får den tilbage så er den sikkert helt tom medmindre at du udtrykkeligt har aftalt noget andet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-01-12 12:09

Hvad er status?

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 14-01-12 15:15

Ja, der er så købt en anden bærbar, men den gamle er stadig ved en forhandler. Vil lige rykke ham for et svar på Mandag. Så giver jeg lige en melding herinde

Kommentar
Fra : sokken01

Dato : 25-02-12 14:03

Jeg har endelig fået et klart svar på min harddisk. Der er ikke noget at komme efter. Læse hovedet er brændt af. Som nogle har sagt : det er nok ikke det der er galt, når den kan ses af en anden computer, men jeg giver op. Den bliver nu skrottet sammen med resten af den gamle bærbare. Men tak for alle input og forsøg på at hjælpe

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 17:04

Burde du så ikke lukke spørgsmålet på den ene eller den anden måde?

Annuller spørgsmålet
Fra : sokken01

Dato : 21-05-12 20:16

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål