/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
slewigs garnision 1745
Fra : apitz01
Vist : 834 gange
21 point
Dato : 06-11-11 08:48

Er der nogle som ved hvor jeg finder militærpapirer på Schlewigske Garnision ved kaptajns Plüigs Compagni I Rejsby i 1745? Det er hvad jeg mener der står i kirkebogen fra den tid, da en af mine oldeforældre blev gift. Det var Corporal Heinrik Apitz der blev gift med Cecil Mortens datter. Jeg har været i militærarkiverne i Rigsarkivet men da det var hertugdømme tror jeg det er i Tyskland

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 09:18

Prøv at spørge her:

http://www.chakoten.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 09:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 12:32

Bedst her:

http://www.ahnenforscher-stammtisch-flensburg.de/Start/aelteste%20Kirchenbuecher.html

Die ältesten Kirchenbücher im Herzogtum Schleswig Südlicher Teil - Heute Landesteil Schleswig (Sydslesvig) A= Propstei Nordangeln .... Neukirchen, A, 1745. Neukirchen, ST ... Rejsby, DK5, 1741. Rieseby, E ... Schleswig-Garnison, S, 1765 ...

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 07-11-11 10:28

Mange tak for rådene, jeg har prøvet, at være inde på siderne men har ikke rigtig kunnet se noget. Jeg har tænkt mig, at finde ud af om kompagniet har hørt under militæret i Fredericia . Der er også nogle der siger, at området hørte ind under Schakenborg gevskab.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-11 11:14

Hvis du skal have oplysninger i Tyskland må du nok kontakte de pågældende ane forskere,
bedst hvis du kan lidt tysk, det behøver du ikke i den sidste jeg sendte, i Flensborg kan de dansk.

Og der er mange Apitz, men de hedder Heinrich med ch, her et eksempel:

Heinrich Christoph Apitz
Christening: 02 JUN 1723 Zweibruecken, Pfalz, Bayern
Father: Johann Caspar Apitz Family
Mother: Anna Kunigunda

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-11 11:32

Også kaptajns Plüigs Compagni ser mærkelig ud på tysk?

kaptajn er Kapitän, også Compagni er med K, vist Kompagnie
og så tror jeg ikke på ypsilon og i lige efter hinden i Plüig??

Snare Pflug, tysk for plov; pflügen at pløje??

Ikke ligegyldigt når man skal søge...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-11 12:25

Her som eksempel på tysk stavemåde Kapitän Pflugs gravsten,
måske hans farfar der var med i 30 års krigen?

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Denkm%C3%A4ler%2C_Brunnen_und_Skulpturen_in_Neubrandenburg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-11 14:30

Jeg har søgt og ikke fundet afarter af de tyske navne i Rejsby

En utraditionel måde at komme videre på er at kontakte denne skole:

Rejsby Europæiske Efterskole
www.rejsby-efterskole.
dk74 75 36 22
Kogsvej 3 Rejsby
6780 Skærbæk

Der skal nok være en lærer der der har forsket i egnens historie...

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 07-11-11 15:40

Hold op hvor er du dygtig jeg er meget imponeret og tusind tak for det du har gjort. Er den i flensborg ikke kun kirkebøger? Jeg kan overhovedt ikke tysk så det er jo selvfølgelig et minus. Det jeg har fra kirkebøgerne er måske også stavet forkert ,desværre kan jeg ikke vedhæfte det fra kirkebogen, for så havdu du måske kommet til et andet resultat. Men der hvor jeg har det fra er fra kirkebogen i Fredericia hvor det er en dansk præst der har skevet det. og der er det svært, at læse men sønnen der bliver født i 1746 heder Johan Henrich der er det lidt nemmere, at læse og der er det med ch.