/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
2 strengs radiator i 1 strengs anlæg.
Fra : donning
Vist : 2132 gange
500 point
Dato : 05-11-11 20:34

Hej

Vi bor i et hus fra 73. Varmeanlægget er 1 strengs, med 15mm stål rør.

Vi fik dec 2010 nyt gasfyr da det gamle stod af, så det skulle være nogenlunde up to date.

Jeg har læst meget om 1 strengs anlæg vs 2 strengs anlæg, og konkluderet at der vil være en hel del at spare på at skifte til 2 strengs anlæg......

Nu har jeg så set lidt på priser, og indset at hurtigt løber op i 1000 - 1500 kr. pr. radiator + fittings. (vi har 8 radiatorer.)

Så var det jeg tænkte, om man gradvist kunne udskifte radiatorer til 2 strengs (så der båder er 1 og 2 stengs radiatorer på anlægget.)

Jeg havde forestillet mig noget med at , der indsættes fordeler på frem og retur ved fyret, så man der ved løbende kunne udskifte de gamle radiatorer.

Jeg er klar over at der skal føres nye rør til nye radiatorer. (rørene er i krybekælder så det er ikke noget problem)

Til sidst.

Jeg tænker at man kunne indsætte en ballofix / ventil på hver side af fordelerne, så jeg undgår at skulle tømme hele anlægget når der skal tilkobles. Er det noget der virker ? På det nuværende anlæg er er der ikke nogen ventiler, så jeg kan lukke af til radiatorerne.

???????????????

Kim

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-11-11 21:22

En radiator er vel en radiator, altså en støbejerns- eller pladejernssag med en indgang foroven og en udgang forneden. Det "eneste" du skal gøre for at lave om er vel at trække en fælles fremledning og en fælles returledning - og så skifte til termostatventiler for hver radiator.
vh
pbp

Afventer spændt reaktioner fra varmevekslereksperten (eks-Danfoss)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-11-11 21:42

Du kan godt have et en strangs og et to strangs system samtidig, mens du laver det om, det der er enstrengs svare til at en radiatorer er åben lidt / meget hele tiden, der bruges altid lidt varme, selv om der er lukket for alle radiatoren, det undgår du ved tostrengs anlæg, og dine gamle RADIATORENE kan også bruges på tostrengs anlæg, for de har tilslutning i top og bund, så det er (kun) rør, fittings og arbejdstid + nye termostatventiler, hvis de ikke er monteret.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 05-11-11 22:17

ja du kan nemt bruge de gamle radiatorer. Da jeg lavede vores om skar jeg røret over til returen fra hver radiator i krybekælderen og proppede dem af i hovedledningen, så kan den bruges som fremløb. Så er det ellers bare rundt med en ny pexslange eller lign. til retur og koble alle retur fra radiatorer på den

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-11-11 22:18

Citat
Til sidst. Jeg tænker at man kunne indsætte en ballofix / ventil på hver side af fordelerne, så jeg undgår at skulle tømme hele anlægget når der skal tilkobles. Er det noget der virker ? På det nuværende anlæg er er der ikke nogen ventiler, så jeg kan lukke af til radiatorerne.

Det er kun en fordel at kunne at kunne lukke hver kreds / x antal radiatore af gangen, så monter bare nogle kuglehaner ved fordeleren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-11 01:42

Der er ikke forskel på radiatorer til en eller to kredse, så du behøver ikke at skifte rediator i den forbindelse, med mindre du har nogle meget specielle.
Det er noget sludder at enkreds altid bruger varme, selv om der er lukket på radiatorerne. Men rørene i krybekælderen vil ved enkreds altid være varme, så der vil altid være et lille tab. Hvis rørisoleringen er god, betyder det ikke noget.

Din besparelse ved overgang til to kredse er nok ikke ret stor, og næppe besværet værd.

Der kan måske spares lidt på strøm til pumpen og mikroskopisk på rørtabet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-11-11 20:39

...og som sædvanligt et la la svar fra Transor, så glemmer han lige besparelsen ved at overgå til et muligt lavere fremløb. Er kedlen kondenserende kan det godt give en del. Ligeledes kan man pludselig udnytte udekompensering (indbygget i de fleste moderne kedler. Så jo jo. Det kan snildt trimmes til en besparelse man kan få øje på. Og at tage en radiator af gangen er uproblematisk. Tag de forresste først, så kommer besparelsen omg, hvis man forstår at udnytte udekompensering. Men det kan Transor nok forklare lidt om. Han har jo en ingeniørbaggrund!

Kommentar
Fra : donning

Dato : 08-11-11 16:54

Mine radiatorer er åbentbart specielle. eler bare noget gammelt l.rt.

På selve radiatorene er der kun én tilkobling, og luftskrue. Men i midten af tilkoblingen er der et rør (frem) som går et stykke op i radiatoren.

Så radiatorene er jeg næsten helt sikker på ikke at kunne genbruge.

------------------------------------------------------------------
pbp_et:

Hvad mener du med en fælles fremledning ???

Jeg troede at hver radiator i et 2 strengs anlæg havde hver sin fremledning.

----------------------------------------------------------------------------

Selve rørføringen er i 15 mm stål rør, og det er ganske vamskeligt at skaffe fittings til dem (gammelt lort igen), så min ide var at skifte rørene løbende, til nymodernes PEX rør, og der er vel heller ikke så meget varmetab igennem dem i forhold til stålrør.

Så overordnet er min plan at renovere hele varmeanlægget trinvist, så det forhåbentligt ender op med at det hele er udskiftet med nyt.

På det fyr vi installeret i 2010, er der udeføler, og det er kondenserende.

Før vi fik nyt fyr noterede jeg løbende gasforbrug, sammenlignet med gennemsnits temperatur uge for uge. Det samme har jeg så gjort med det nye fyr, og jeg kan ikke rigtig få øje på nogen besparelse.

Jeg har en ide om at der er fordi retur temperatur er for høj, og fyret ikke kondensere optimalt.

Den høje retur temperatur er nødvendig for at få varme til den sidste radiator i kredsen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-11-11 17:28

Du har en ledning, som fører varmt fremløbsvand til alle rafiatorerne, altså fælles. Selvfølgelig skal der T-afgrening og en passende rørstump på til alle på nær den sidste. Det samme gælder returledningen.