/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
varmetabsberegning af ydermur
Fra : apitz01
Vist : 2820 gange
15 point
Dato : 02-11-11 18:37

Hvad er u værdien på en 23 cm. lecablok sten og et træskellet med en isolering på 100 mm rockwool- Alukraft sargassovæv og puds.
Venligst John Mørk

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 15 point
Dato : 02-11-11 20:35

Det er primært rockwoolen der isolerer - da det har laveste lambda-værdi.

Dvs. 10 cm = 0.1 m med lambda 0.037 watt/(m*K) ==> U=0.37 watt/(m2*K).

Hvis der gives lidt isolering for lecaen - så giver det - slag på tasken omkring 0.3 watt/(m2*K)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-11-11 20:54

-forudsat træskelettet ikke er for svært.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 21:24

Enig i at rockwoolen er dominerende som isolator, men de andre bidrager jo også lidt,
og frem for at gætte, fra U = 0,37 til ca U = 0,3 watt/(m2*K),

der må da findes formler for termiske serie forbindelser ligesom ohmske modstande i serie?

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 02-11-11 21:33

Hvad betyder (m2*k)?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 21:47

Fundet på nettet:

Lambda- og U-værdi Hvis du ønsker at skelne præcist mellem forskellige materialer og konstruktioners isoleringsevne, er der to enheder, du har brug for at kende: lambda- og U-værdi.

Lambda (?) er den enhed, der bruges til at definere et materiales varmeledningsevne angivet i mW/m • K (milliWatt/meter • Kelvin). Værdien angiver, hvor stor en varmemængde målt i watt der i løbet af en time passerer igennem materialet på 1 m² og med en tykkelse på 1 meter, når temperaturforskellen mellem de to flader er 1 grad. Så jo lavere et materiales lambda-værd er, jo bedre isolerer det.

U-værdi er en enhed, der udtrykker isoleringsevnen i en samlet konstruktion, for eksempel et loft. Jo mindre U-værdien er, jo bedre isolerer den pågældende konstruktion. U-værdien angiver, hvor stor en varmemængde der strømmer gennem 1 m² af konstruktionen i løbet af en time, når temperaturforskellen mellem udvendig og indvendig side er 1 grad. U-værdier angives i W/m²K. Mindstekravet til U-værdien for et loft er i dag 0,10 W/m²K.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 21:54

også fundet:

Lambda-værdi, også kaldet varmeledningsevne, er et tal, der udtrykker, hvor godt et materiale isolerer. Jo mindre et materiales lambda-værdi er, desto bedre isolerer det. Rockwool FlexiBatts, det mest brugte stenuldsprodukt, har lambda-værdi 37 mW/mK.

Sådan defineres lambda:
Lambda-værdi angiver, hvor stor en energimængde, målt i Wh, der i løbet af en time passerer gennem materialet. Målingen foretages på 1 m2 med en tykkelse af 1 m, når temperaturforskellen mellem de 2 flader er 1°C.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 22:32

For rockwool er lambda 0.037 watt/(m*K)
og jeg har set lambda værdier på løs lecca på under 0,1 watt/(m*K)

men som regneeksempel lad os bare sige den for lecca blokke er det dobbelte 0,2 watt/(m*K)

de 0,23 m lecca svarer så til 0,23 * 0.037 / 0,2 = 0,04255 m

så sammen med de 0,1 m rockwool har vi 0,14255 ækvivalent rockwool isolation
og dette giver en U værdi på 0,25955805 eller ca 0,26 watt/(m2*K)
og så er der set bort fra isolationen fra puds og andet inden for...

Så med denne antagelse er du tæt på U = 0.25 watt/(m2*K)

Godkendelse af svar
Fra : apitz01

Dato : 03-11-11 09:39

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 03-11-11 09:43

Tak for svarene, det er første gang jeg er på siden og en særlig tak til svendgiveren.
Venligst john Mørk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-11 09:47

Det var så lidt,
jeg havde håbet en termo ekspert havde vist en formel for serie beregning, sel er jeg hydrauliker...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-11-11 18:36

Husk at hvis du skal lægge U-værdier sammen - så skal de ske "reciprokt"

Eksempel: U1=0.3 U2=0.2

U(total)= 1/((1/0.3)+(1/0.2))=0.12

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-11 18:42

Ja Thomas, det har vi gættet, ledningsevne ikke modstand...

Men hvor er din beregning for 0,3 efter denne formel?

Jeg vil vædde på jeg er tættere på med 0,25??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-11-11 18:54

Men trælægterne giver en slags kuldebro medmindre de er forskudt