/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overspille film (selv optaget)
Fra : Gypige
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 25-10-11 13:07

Hej,

Så er jeg her igen, med et underligt spørgsmål

Jeg har en del videooptagelser, som ligger på "de små" bånd (kan ikke huske hvad de hedder).

Jeg har fundet ud af, at jeg nok kan koble optageren til Tv´et og så optage det på min dvd-optager, tror jeg eller kan jeg ikke ?

Men kan man gøre noget lignende på computeren ?

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-10-11 13:20

Du kan ihvertfald med komputeren. Du skal have et kabel fra PC til din optager typisk Firevire, næste alle nyere PC'er har et firevirestik.
Der til et filmredigeringsprogram f.eks. Pinaccle Studio eller lign. der findes flere forkslellige. Evt. under søge om du på din PC har windows moviemaker, det kan også bruges.
Jeg har et Pinnacle firevirekort og bruger PC'en med det til at køre fra min Sony DV optager(også små bånd med digital video på). Det er også muligt at tappe de tidligere små VHS bånd, hvis din optager er såååå gammel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-11 17:10

Kj skriver om noget han ikke aner noget om . De små bånd kan jo være så meget. han kan ikke vide hvad du har. Det kunne være vhs eller noget andet analogt.

Kun hvis det er digitale bånd og din videoafspiller har firewire udgang kan du gøre som han skriver .
Det er i øvrigt kun lidt ældre computere som har firewire indgang.
firewire er korrekt kaldet IEEE 1394 men forskellige firmaer harr brugt diverse ekunstige navne.

Du skal ikke koble optageren til tv , men direkte til dvd optageren. det kan lade sig gøre med de fleste.
Mange computere kan afspille dvd, og med det rigtige programmel (der er flere) kan du overspille og redigere dvd-en.

Hvis din computer har et rigtigt video.digitaliseringskort, kan du slutte et analogt kamere direkte til computeren. Det er kun indbygget fra starten i meget få computere, men fås for ret små penge, som indbygningaskort eller løs udvidelse via usb.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-10-11 19:14

Til din orientering - Gypige.
De små kasettebånd hedder: Video 8 eller hi8 (analogoptagelse)
De måler i opbevaringskasse ca. 102 x 66 x 20 mm.
mini DV er digitalbånd og er lidt mindre end Video 8 med mål: 74 x 51 x 15 mm.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 25-10-11 21:20

Du kan også for under 200 kr. købe en agk easy grapper i Bilka. Jeg har hørt, at den skulle være ret god.

Du skal bare være klar over, at så længe du bare skal overføre til en computer, så er det nemt nok selv om det fylder meget. Skal det derimod over på en DVD, så er det en mere kompliceret sag fordi det skal komprimeres.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-10-11 21:38

Det vil nok være nemmere at hjælpe dig hvis du fortalte hvad din DVD-optager og Videokamera hedder.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 25-10-11 21:48

DVD optageren er klart det nemmeste. Du har sikkert tre stik. Gul, rød og hvid. De skal bare kobles til dit kamera, vælg den rigtige indgang på DVD optageren og så kører det. Husk at indstille kvaliteten. Typisk så svarer HQ til en times spilletid på en DVD.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 26-10-11 08:58

Til transor.
Det kan god være jeg ikke aner noget om det, men jeg har altså beskæftiget mig med det i 12 år. !!!

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 06-06-12 07:28

Videograbber er en god løsning, og den kræver ikke extra dyrt (og kompliceret) software. Hvis camcorderen har RCA-phonestik udgang, evt. via et medfølgende kabel (3 stik, rød, hvid og gul) er det lige til og så er det ligegyldigt, hvilken slags bånd der er tale om. Eneste anke er, at overspilningen er analog.
Jeg er netop nu ved at overspille en del gamle VHSbånd på den måde, men de er jo også analoge fra en start af.