/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyt hus - ulovlig elinstallation
Fra : p-nielsen
Vist : 1330 gange
80 point
Dato : 11-10-11 10:06

Hej alle,

Jeg har lige købt og flyttet ind i et ældre hus fra 1890 og har til min store ærgrelse opdaget et elektriciteten er ulovlig og skal udskiftes (ledningsnettet). I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med:

1) Ejerskifteforsikringen dækker ikke, men kan jeg rette et krav mod sælger eller mod dem der udarbejdede tilstandsrapporten? Ifølge en lokal elektriker er installationerne åbenlys ulovlige, men der er ingen bemærkninger herom i tilstandsrapporten.

2) Er der nogen der kan anbefale en god, pålidelig og ikke for dyr elektriker? Det er et hus på ca 200 kvm fordelt på 2 etager. Jeg bor i gentofte.

Jeg ser frem til jeres svar.

Med venlig hilsen
Peter Nielsen

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-10-11 10:15

Hej,

Hvis det ikke er nævnt i ejerskifteforsikringen som en fejl eller UN, så vil jeg foreslå at du læser den ordene igennem, da du nok er dækker selv om de siger andet.
Nu kender jeg naturligvis ikke detaljerne, men hvis jeg var dig ville jeg få udarbejdet en rapport af en aut. El-installatør o(koster ca. 2.000,-) og så tage et møde med forsikringen og fremvise rapporten.
Hvis du af en eller anden årsag ikke er dækket af forsikringen kan du sagtens sagsøge den tidligere ejer, da det altid er ejerens pligt at, sørge for at el-installationerne er lovlige.

Med venlig hilsen
Aut. El-installatør
Michael Holm

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 90 point
Dato : 11-10-11 10:17

Få en anden elektrikker til at se på sagen!
Når han samme resultat søg hjælp her:

http://www.husklage.dk/Start/0/2
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-10-11 10:33

Beklager min telefons stavekontrol

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 11-10-11 11:11

Du kan også altid søge råd og vejledning hos http://www.sik.dk/ (sikkerhedsstyrelsen)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-11 11:31

Jeg har det samme problem, modsat...

Jeg skal sælge et selvbyggerhus, hvor El installationerne sikkert ikke lever op til standard,
men ud over Tilstandsrapport? skal man så ikke også have en El Installastions rapport??
inden man kan sælge...

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 11-10-11 11:36
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-11 11:58

Hvis du har købt efter 30 maj i år, uden godkendt El Installastions rapport,
er det jo i strid med gældende regler...

Så må du kunne klage og sikkert få medhold,
og vi må håbe sælger ikke har brugt hele købesummen?

Måske skulle jeg sælge mit hus til en elektriker...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-11 12:23

Citat
Ikrafttrædelse

Det forventes, at indførelsen af den obligatoriske el-installationsrapport træder i kraft 01.02.2012.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-10-11 13:00

Nu skal du vel tænke på om installationen var lovlig da den blev etableret.

Der en del af de ny-udlærte inden for EL-faget der mener alt før 2011 er ulovligt, sådan er det ikke.

Du skal være meget specifik hvad der var lovligt og hvad der ulovligt.

Det kan være i dette grå område at tilstandsrapporten ikke beskriver dine forhold. Det er yderst sjældent at en hel installation er ulovlig.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 11-10-11 14:23

Hvor søger du elektriker?

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 11-10-11 14:24

Gentofte... undskyld... ham jeg bruger er fra jylland... så det dur nok ikke.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-10-11 14:29

Hej,

Ordningen træder først i kraft 1.2.2012

MVH
Air. Elinstallatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 11-10-11 15:49

Loven er vedtaget d. 30.05.2011 og træder i kraft pr. 01.02.2012

se mit link

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-10-11 22:19

Hvad er det lige der er ulovligt?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : p-nielsen

Dato : 12-10-11 08:10

KOMMENTAR TIL:
Hvad er det lige der er ulovligt?
mvh Benjamin

Det ulovlige består i at der er 1) samlinger af bløde ledninger som er blevet gjort utilgængelige af bl.a. et nedsænket loft og som udgør en breandfare, 2) visuelt ulovlige installationer i kælderen, med gamle ledninger der blot er blevet klippet over og nu hænger ned fra loftet med strøm il 3) ulovlige reperationer på installationerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-10-11 08:27

Citat
Det ulovlige består i at der er 1) samlinger af bløde ledninger som er blevet gjort utilgængelige af bl.a. et nedsænket loft og som udgør en breandfare, 2) visuelt ulovlige installationer i kælderen, med gamle ledninger der blot er blevet klippet over og nu hænger ned fra loftet med strøm il 3) ulovlige reperationer på installationerne.

Anede mig at det var hjemmelavet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-11 08:33

Det er jo ikke en total ulovlig installation. men noget som er til at rette.
Med hensyn til det sænkede loft betyder det kjo nok at en mindre del skal tages ned så man kanlave en reglementeret samledåse med de rigtige ledninger. Det kan sættes pænt opigen med et let aftageligt felt, så man kan komme til dåsen.

Det i kælderen burde en elektrikker kunne ordne på en halv time. Evt ved at frakoble den installation, som ikke bruges.

Kommentar
Fra : p-nielsen

Dato : 12-10-11 13:25

Det er desværre en større omgang til DKK 50-60.000, da ulovlige reperationer og stofledninger skal udskiftes med lovlige ledninger.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 12-10-11 19:34

Nu er stofledninger jo ikke ulovlige, med mindre de ikke ligger i rør....

Elektrikeren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-10-11 06:34

Jeg mener nu også at du skal få en anden elektriker til at gennemgå installationerne den pris du kommer med virker ikke helt Real

Men det er nu også svært ud fra tekst

Godkendelse af svar
Fra : p-nielsen

Dato : 22-11-11 11:27

Tak for svaret modersvilje.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-11-11 11:31

Selv tak!