/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Valg af genindvindingsanlæg og rørtype
Fra : Pal75
Vist : 1394 gange
20 point
Dato : 09-10-11 19:53

Jeg har pt. en Venmar DUO (roterende veksler med plastkerne), som slår relæet. Jeg overvejer derfor at skifte.

Er der nogen der har erfaring med WOLF (modstrømsveksler) eller med Covent (roterende alu. veksler)? Hvad er bedst?

Hvis jeg alligevel skal til at lave om, overvejer jeg også at ændre i rørføring. Lige nu er alt rør i alm. spirorør i stål, som er isoleret med 2 lag iso. (i alt 50mm). Jeg overvejer at skifte dem til PEH Silence rør og ligge alle rør ned i loftisoleringen. Årsag: jeg mener at PEH rør må være mere lyddøde samt bedre isolerende. Derudover kan man få 45gr. grenrør, som giver et bedre flow, end de nuværende T-stykker.

Er der nogen der har erfaring hermed?

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 20 point
Dato : 10-10-11 01:57

Geberit PEH Silent er et afløbsrør. Dette er IKKE velegnet til ventilation og overholder IKKE kravene til brandmæssig integritet! Så at genopfinde den dybe tallerken er væsentlig noget skidt.

Din isolation er væsentlig for lidt. Rørene burde have været nede i bygningsisolering og ikke under 200mm burde have været ovenpå.

Har du problemer med støjen skyldes dette for ringe eller direkte manglende lyddæmpning. Som udgangspunkt har du minimum to hoveddæmpere ved anlægget (ind og ud - 900mm helst 1200mm), dernæst har du en dæmper foran hver indblæsning/udsugning, for at sikre laveste lydoverhør gennem kanalsystemet.

Hvis du er så pjattet med strøm TEE's findes disse også i blik. Men idet du oftest skal balancere dit kanalsystem, skal du bruge modstande. Hvorfor så ikke bruge de naturlige??!? Det handler om at kunne designe et kanalsystem.

Covent og Wolf er begge hæderlige maskiner. Jeg bryder mig så ikke om anvendelse af reoterende genvinder til boligventilation, idet man ofte udsuger fra rum hvor dårlig luft kan optræde. Idet roterende veksler altid har en eller anden lækage er de i min verden uegnede til dette formål, og modstrømsveksler er min favorit

Kommentar
Fra : Pal75

Dato : 10-10-11 21:06

Tak for info !!

Jeg havde ikke lige tænkt over regler for brand. Men du har ret, så giver det jo mening at alle anvender stål. Men findes der ikke et brandhæmmende plastrørssystem? Problemet er jo det samme ved faldstammer i fleretage bygninger, og der mener jeg at der findes et godkendt system. Det ville være noget hurtigere at samle oppe på loftet.

Angående isolering, hvis et ø160 rør + lyddæmpere skal isoleres og ned under loftisoleringen, så skal der godt nok meget isolering på loftet. Jeg havde regnet med at ligge rør på spærene. Der ville således blive 125mm under rør, og så efterisolere så der bliver 125mm over rør.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-10-11 08:27

Du kan ikke sammenligne afløb og ventilation.

Isolering er temmelig uproblematisk. Haves f. eks 300mm på loftet (ret normalt) og der er en spærfod på 125mm, skærer man det simpelthen ned i isoleringen. Fylder op ovenpå, og lægger en eller to bat ovenpå, bredde 600mm (300 hvis man er nærig). Lyddæmpere har selv 50mm indeni, så der sparer man uproblematisk de 50 ovenpå.

Hvis du kun idag har 125 mm trænger du til eftersiolering. Hvis du er igang vil to lag 100mm (95mm) med forskudte samlinger være et must.

Kommentar
Fra : Pal75

Dato : 16-10-11 18:58

jeg har nu påbegyndt ændring af rør på loftet, for at bygge dem ned under loftisoleringen. Jeg kan se at de er isoleret med 20mm + 50mm lamelmåtte, alm. papir - ikke alu.

Når jeg adskiller rør, kan jeg se at der er meget fugt indvendig i rør, men også uden på rør (i bunden), inde under isoleringen. Nu har anlægget ikke kørt i en måneds tid, grundet en defekt. Jeg ved det er årsagen til fugten indvendig. Men er det også årsagen til kondensen på ydersiden af rør? Vil det kunne undgås når de bliver indbygget i loftisoleringen?

Godkendelse af svar
Fra : Pal75

Dato : 16-10-11 20:27

Tak for svaret Snedig.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 16-10-11 21:16

Hvis anlægget kører får du ingen kondens i rørene. Kondensen skyldes stop af anlægget. Den våde isolering kan skyldes fugt der render ud af rørene. Falsene er ikke 100% tætte.