/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ventetid i bat script
Fra : johannes_noval
Vist : 512 gange
50 point
Dato : 21-05-03 20:24

Når jeg laver script i en bat fil (DOS under windows nt/2000) har jeg ofte behov for at der skal gå et antal sekunder for at sikre et en proces er afsluttet. Den eneste mulighed jeg har fundet er:
Echo vent i 30 sekunder og tast en tast.
Pause
Dette er ikke særligt smart. Hvordan kan jeg lave det så systemet selv tæller den tid jeg vælger. Det ville i øvrigt være dejligt hvis man fik vist en nedtælling. Jeg har tænkt lidt på en choice /t: men det virker ikke under windows nt/2000. Kan man ikke lave en loop der tæller tid?

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 50 point
Dato : 21-05-03 23:54

Den eneste metode jeg kender til er at bruge ping, til at ping'e en addresse der ikke findes, f.ex:

ping -n 1 -w 5000 1.1.1.0

Vil lave et delay på 5 sekunder (skriv "ping /?" for at finde ud af hvad parametrene betyder).

Man kan ud fra dette lave følgende batch-script der venter 30 sekunder:

@echo off
for /L %%i in (0,5,29) do @call :do_it %%i
goto :eof

:do_it
echo Waiting %1
ping -n 1 -w 5000 1.1.1.0 >nul 2>&1

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 14:25

Hej johannes.
Der er ikke nogen kommando i dos som får computeren til at vente. men der er selvfølgelig lavet et dos program til dette som man kan downloade fra: http://www.computerhope.com/dutil.htm#01
sleep.com
du skriver blot det ønskede antal sekunder efter kommandoen altså for dine 30 sekunder bliver det:
sleep 30
tada...
held og lykke
med venlig hilsen
JudAs.L.LAiR.P

Kommentar
Fra : johannes_noval

Dato : 22-05-03 20:13

Tak til BertelBrander.
Jå det er bare at få ideen. Dit lille script laver så en fin tæller. Jeg satte en cls ind efter :do_it ,så ligner det mer en rigtig tæller. Man skal dog være opmærksom på at den ikke tæller helt rigtigt, da der går lidt tid med ping. Men det har intet at sige til mit brug.
Du får mine point.
Med venlig hilsen
Johannes

Kommentar
Fra : johannes_noval

Dato : 22-05-03 20:17

Hej JudAs.L.LAiR.P

Tak for dit svar.
Jeg er sikker på at dette virker fint, men da jeg skal bruge på mange clienter i et netværk synes jeg at metoden er bedre. Jeg kunne selvfølgelig lægge programmet på et netværksdrev, men dette slipper jeg for på den anden måde.

Med venlig hilsen
Johannes

Godkendelse af svar
Fra : johannes_noval

Dato : 22-05-03 20:18

Tak for svaret BertelBrander.