/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
MacBook Pro updateret til OSX 10.7.1
Fra : lexusmerlot
Vist : 607 gange
200 point
Dato : 31-08-11 20:06

Hvordan kan jeg fjerne PGP så jeg kan boote min Mac? Bootloader virker ikke.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-08-11 20:15

Heller ikke ved "ALT" holdes nede under boot?
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 02-09-11 05:21

Hvorfor tror du (lexusmerlot), at PGP forhindrer bootloader i at virke korrekt?
Så vidt jeg kan orientere mig, så er det kun "Open Firmware", der indlæses før Bootloader bliver udført. Iøvrigt hedder bootloader "BootX" på en moderne (Intel) Mac. En normal start sekvens for en Mac ser nogenlunde sådan her ud:
Strømmen tændes.
"Open Firmware" indlæses fra rom og udføres.
Information om hardware indsamles og hardware initialiseres.
Et emne (som regel Mac OS X men også sådan noget som Apple Hardware Test o.l. er mulige) vælges til at starte maskinen fra. Brugeren kan også blive bedt om at vælge hvad der skal bootes fra.
Kontrollen overgår herefter til /System/Library/CoreServices/BootX, også kendt som bootloader. BootX indlæser 'kernel' og tegner Apple-logo på skærmen, hvis der er en tilsluttet.
BootX forsøger dernæst at indlæse en tidligere gemt liste med 'device drivers' (listen laves/opdateres af /usr/sbin/kextcache). En sådan liste er af typen 'mkext' og indeholder info om, samt binære arkiver til, adskillige 'kernel' udvidelser. Bemærk at hvis den 'mkext', der forsøges indlæst, ikke findes eller af en eller anden grund er gået i stykker, så vil BootX lede i /System/Library/Extensions efter de udvidelser der er brug for.
Så gennemføres init rutinen for 'kernel'. Boot systemets 'root device' fastlægges. Fra nu af er 'Open Firmware' ikke længere tilgængelig, BootX er færdig og 'kernel' overtager kontrollen.
Diverse Mach/BSD data strukturer initialiseres nu af 'kernel'.
I/O Kit startes op.
'Kernel' starter /sbin/mach_init, det er den Mach service der er ansvarelig for at kald til forskellige service navne bliver sendt videre til de Mach porte der giver adgang til pågældende services.
Herfra foregår resten af opstarten på bruger-niveau. Og det er først der at sådan noget som PGP kan komme ind i billedet. Altså lang tid efter at BootX har afsluttet sine opgaver.

Måske du kan have fordel af lige at genopfriske de forskellige tastatur genveje du kan bruge ved opstart?
Start fra CD: C
Start fra NetBoot-standarddiskbilledet: N
Vælge en startdisk: alt
Nulstille PRAM: cmd+alt+P+R
Vise statusmeddelelser under opstart: cmd+V
Start som enkeltbruger: cmd+S
Start i beskyttet tilstand (kun nødvendige Mac OS X emner indlæses): hold skifte tasten ned så snart du hører startlyden, men ikke før. Slip tasten igen når du ser tandhjulet der drejer.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 02-09-11 09:21

Ulrik B flot beskrivelse. HD'en krypteret og skal dekrypteres før jeg kan boote. PGP forum levner ikke mange brugbare muligheder for hjælp.