/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Dueundersøgelsen
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1268 gange
100 point
Dato : 28-08-11 14:51

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=1923&urlkey=5a7d8245a5337fc7b0266cb81081b6c7

Et rigtigt godt initiativ af DJ.

Er der nogen af Jer, som har fået dispensation ?

Mvh.
HH.

Multi eks.
Skal på duejagt i sept/okt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-08-11 16:10

Hej Heidi-Ho.

Som jeg tidligere har skrevet, kan jeg ikke fordrage eksperimenter med dyr - "for videnskabens skyld".
Ude i mit blommetræ ruger en stor flot skovdue. Ungerne vil være flyvefærdige engang sidst i oktober(først i november. Hvis nu mine to skovduer bliver skudt - i "videnskabens navn", så har jeg en rede med x-antal døende dueunger, og det synes jeg ikke om.
Det kan ikke være etisk rigtigt at iværksætte et forsøg, hvor man på forhånd kender svaret.
Men sådan er der squ så meget - på vores elendige klode.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 29-08-11 17:09

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-08-11 20:21

Der hvor jeg bor - en gammel skrabalder ejendom, som jegf efterhånden har postet flere penge i, end jeg nogensinde kan sælge ejendommen for igen. Kan jeg sælge ejendommen for det halve - skal jeg være godt tilfreds.
Nå, men på ejendommen ligger der en skov. Aaarhhh, når jeg skriver en skov, er det for at blære mig lidt. Skal jeg være helt ærlig, så er det en lund på godt 3000 kvdrt.m. Men lad os bare kalde lunden for skoven.
I skoven er der flere duepar som har ynglet forår og sommeren igennem. De sidste unger er nu ved at være flyvefærdige - og så er det slut. Dueparrene yngler ikke mere. Dog vil jeg bemærke, at i de år, hvor vi har haft ekstremt varmt efterår, har duerne fået et ekstra kuld unger - men det er sjældent det sker.

Nu er det hermed ikke sagt, at jeg ikke tror på hvad du siger m.h.t. det ynglende duepar i dit træ. Men generelt tror jeg ikke på, at duerne yngler i sidste halvdel af sept. måned - og slet ikke i okt. måned.

Derfor har jeg indvilget i, at deltage i undersøgelsen. Samtidigt, kan vi en gang for alle få bekræftet - eller afkræftet, om duerne yngler i omtalte måneder. Som sagt, jeg tror ikke på, at duerne yngler i sidste halvdel af september - og slet ikke i oktober.

I øvrigt, tillykke med DLS jubilæum.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-08-11 20:40

Hej igen HH
Jeg husker også de dejlige augustdage mede i tusindevis af Blå Flyvere i flok. Siddende i skovkanten med en dygtig hund, madpakke til begge og en kande kaffe. Jeg tror egentlig ikke at jeg gjorde så mange dueunger forældreløse, fordi jeg aldrig skød til enligt flyvende skovduer. Eneste vildskud var, da jeg nedlagde sidst flyvende due i en flok på måske 100 duer - nemlig en brevdue. Flovt ad Helvede til - men den lignede en almindelig skovdue. "Så kom dog hjeeem, så kooooom dog hjeeeeemmm"!

Hvad skal forsøget nytte? Er der begrundet "mistanke" om at jagttiden bliver ændret? Den er nemlig produktet af en EU-forordning, og intet bliver derfor ændret. Dertil er de internationale DOF`er stålsatte.

Men lad os nu se.
Kan man maile et foto på de private sider - altså vedhæftet - eller hyr? Så sender jeg et foto med dato og en avisforside som forgrund.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-08-11 21:09

For nu at være lidt konkret, så er det naturstyrelsen der har givet DJ dispensation til nedlægge af 20 duer pr. jæger - fordelt på sept/okt. Duerne skal herefter indsendes til undersøgelse.
Det overordnede formål for undersøgelsen er at skabe et solidt videnskabeligt grundlag for den fremtidige forvaltning.

Foreløbig er vi 250 DJ-jægere der har fået dispensationen - men såvidt jeg er orienteret, skal antallet af jægere være 500.

Mvh.
HH.

Jeg tror ikke, man kan sende filer pr. PB

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-08-11 23:04

Hej HH
Det ville være optimalt, hvis man forud for øvelsen bad jægerne om at bortskyde enligt flyvende duer - og ikke duer i flok. Sidstnævnte kategori er nemlig (som regel) det nye flyvefærdige kuld - det siger man i hvert fald. Hvis dette ikke iagttages, vil man få et totalt misvisende resultat, idet størstedelen af skudte duer vil være unge fugle, som endnu ikke er gået i gang med æglægning etc. .
Man skal altså passe lidt på med sådanne undersøgelser, hvis de skal være troværdige. Af indlægget står der nemlig intet om målgruppen af duer. Hermed er min holdning motiveret - Amen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-08-11 09:14

Netop, Tonganeseren. Derfor står der også i tilladelsen at; "Det er vigtigt, at duerne nedlægges tilfældigt uden hensyn til alder (ung/gammel), men der indsendes kun duer med hvide halspletter (halsring) og fuldt udfarvede dæksvingfjer. Unger fra i år skal ikke indsendes".

Men bortset fra det, så er duernes fremgang så småt begyndt at blive et problem.
Derfor er det vigtigt at få fastlagt hvornår duerne yngler. Det er jo direkte åndsvagt at frede duerne -f.eks. i oktober måned, hvis duerne ikke yngler.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-08-11 14:42

Jeg fandt forøvrigt denne morsomme "Andejagt simulator" http://dls-jagt.dk/spil/traekjagt-spil.html på DLS hjemmeside. Den har jeg moret mig meget med.

Men bortset fra, at det ligger langt væk fra den virkelige jagt, er det da et morsomt spil.

Har DLS flere af den slags ?

Mvh.
HH

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 30-08-11 14:45

Men bortset fra det, så er duernes fremgang så småt begyndt at blive et problem.
Derfor er det vigtigt at få fastlagt hvornår duerne yngler. Det er jo direkte åndsvagt at frede duerne -f.eks. i oktober måned, hvis duerne ikke yngler.

Helt og aldeles enig i dette.

Mvh.
Tonganeseren
m/rugende hindu og handu

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-08-11 15:24

Jeg skal prøve at finde et af de sjove skydespil.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-08-11 15:25

Skal ungfuglene så destrueres???

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-08-11 15:52

Hvis og såfremt man er så uheldig at få skudt en ungdue, må disse beholdes til en god middag.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-08-11 16:42

Nåeeeeh sådan.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-08-11 20:36

Der var ikke så mange svar at vælge imellem. Men jeg synes alligevel, dit svar var godt og oprigtigt.
Derfor, tak for svaret Tonganeseren !

Mvh.
HH
Citat
m/rugende hindu og handu
Hindu, er det ikke den art, som har en appelsin i turbanen ?...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-09-11 21:54

Tak for poingene - Heidi-Ho. Nu håber jeg duerne vil smage dig og din familie.

En hindu har en plet i panden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-09-11 13:06

Og så til premieren.

Jeg blev fanget på et højddrag med en enkelt hyldebusk som skjul, mens i hundredevis af gæs sværmede om mig. Hver gang jeg tittede frem - for at orientere mig, skræppede en eller anden gås op - og fik flokkene til at stige eller dreje af. Det var edermageme frustrerende - og jeg fik ikke noget med hjem.
Dåhjortene blev også væk. Til gengæld blev der affyret et riffelskud hos naboen - en halv time efter lukketid. Satans krybskytter.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-09-11 15:47

Jeg har fået et gåsekald af sønniken. Vi prøver igen på søndag.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-09-11 22:02

Jeg var som sagt på andejagt - både morgen og aften, med rimeligt udbytte tilfølge.
"Duejagten" af prøvede jeg her i morges......NUL duer. Jeg så masser af flokke, men laaangt væk fra, hvor jeg havde placeret mig. Så, jeg må på den igen en anden dag.

Et gåsekald fra sønnen ! Heldige rad ! Det bliver du glad for. Nogle dage kan du lokke masser af gæs til - og andre dage - aldrig så meget som en gås.
Jeg bruger gåsekald, og er enormt meget glad for at bruge det. Men som sagt, det er ikke hvergang det virker - men når det virker, så kommer der til gengæld også gæs. Husk masser af patroner.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-09-11 22:39

Jo tak for de venlige ønsker - håber jeg ikke bliver skudt af nabojægerne. Den slags er set før. Tænk at blive forvekslet af en gås.
Jeg så ikke en due eller and. Det er squ mærkeligt det her. Til gengæld så vi mange krondyr med kalve.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-09-11 14:27

Og hvad skete der så!!!!!! Gæssene slog ned på naboejendommen. Satans, Satans og 10 x Satans.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-09-11 15:37

Det ville måske være en god ide, at sætte et par lokkegæs op.
Men mist endelig ikke tålmodigheden, det skal nok lykkes.

Mvh.
HH.

Hold da kæft, der er godt nok ro på siden her...