/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
pressostatafbryder, som kan tåle fugt
Fra : pbp_et
Vist : 1891 gange
200 point
Dato : 26-08-11 10:44

Jeg har eget vandværk ved mit fritidshus. det er en kompaktenhed med motor, pumpe, hydrofor og pressostat sammenbygget. Mit problem er, at pressostat-afbryderen kun holder omkring tre år på grund af værkets placering i en udgravning tæt på brønden. Jeg har to gamle pumpeunits stående på grund af afbrændt afbryder.
Har nogen et godt bud på en leverandør af pålidelige afbrydere til jobbet, så jeg næste gang kan nøjes med at sætte en ny box på i stedet for at investere i et fjerde vandværk?
Prisniveau op til tre-fem hundrede kroner?

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 210 point
Dato : 26-08-11 10:56

Det er nu nok fordi pressotaten trækker pumpen direkte. Det giver lidt lyneri på kontaktsættet, og det tager livet af pressostaten på sigt.

Holde meget længe ->Carlo Gavazzi solid state relæ, trukket af en almindelig pressostat. Ulempe dyrt.

Den gængse: Danfoss har standard pressostater til vandværk. Skal det være meget fint, så brug et par hundrede ekstra og sæt en kontaktor på. F. eks CI10 eller CI16.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-11 11:55

Jeg tror ikke, det kun er lyneriet, for der er jo folk, der bruger dem i deres helårshuse og følgelig har 10 gange så mange brydninger og slutninger på et år. det ville jo bringe forhandleren til fallit på ganske kort tid på grund af garantiombytnig. En fuldelektronisk løsning med halvleder-tryksensor og solid state relæ ville være at foretrække, men det vil let overstige nyprisen på op til flere vandværker.

Hvad er prislejet for Danfoss-pressostater? Og kontaktor - skal den ikke have 24 volt trækspænding? Det kræver en transformer, og det nedgravede hus, pumpen står i, holder omkring 100% luftfugtighed året rundt. En komponet mere, der skal tåle fugt.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 26-08-11 12:17

Hmmm det har du nu ret i. Kunne man ikke med fordel flytte pressostaten ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-08-11 14:08

hvis du starter med at fjerne årsagen til at din pressostat går i stykker, er du jo nået et godt stykke.
du skal have en god ventilation af udgravningen så der er tørt hele tiden. så vil du være problemet kvit.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-11 16:39

Hvis der kommer god ventilation et sted hvor temperaturen det meste af året er omkring 7 grader C, så vil alt drive af væde undtagen om vinteren, og det er netop problemet. I sommerhalvåret søger jeg at holde det så tæt tillukket som muligt af samme grund.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-11 16:42

At pumpehuset er nedgravet, skyldes, at det af gode grunde skal være frostfrit.

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-11 13:08

Tak for svaret Snedig. Ganske vist løser det ikke umiddelbart mit problem men viser dog en ærlig vilje til at komme derhenad uden at komme med muntre indlæg i retning af at ventilere bedre = frostsprænge pumpen om vinteren/ forøge kondensdannelsen om sommeren.
pbp