/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kompressor
Fra : myg
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 22-08-11 20:56

Jeg skal have udskiftet min kompressor til en større model, da den mister for nemt pusten, især når jeg bruger den til at blæse med.
Den gamle: 160 l/min - 1,5 hk - 24 l tank

Nu er jeg så i tvivl om, hvor meget tankstørrelsen betyder i forhold til motorstørrelse og l/min.

Jeg overvejer en med 2,5 hk - 280 l/min men jeg kan få den med 50 l tank og med 16 l tank.
(Harald Nyborg side 10)
Om den kan præstere 8 eller 10 bar er ligegyldigt til mit brug.

Hvordan kan man vide, hvilken der larmer mindst?

Hvem har erfaringer med dette ?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-08-11 21:23

jeg købte en kompressor hos toolworld for nogle år siden. Da jeg ikke anede noget som helst om kompressorer, ringede jeg til dem og fik super hjælp til at finde den kopressor, der matchede mine ønsker. Jeg kan kun anbefale en snak med dem.

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=110801

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-08-11 06:30

tankkapasiteten har noget at sige hvis du bruger mange litter luft , jo større tank , jo mere luft før den starter
støjnivoet skal du se på DB , jo højere DB jo mere larmer den , men der er nu ikke den store forskel på dem

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-11 08:37

Det trykluftværktøj du skal bruge, forbruger et vist antal ltr. i min. Fx sprøjtemaling bruger en del luft. Hvis komp. yder tilstrækkeligt luft/min, behøves der som udgangspunkt ingen beholder, og du kan sprøjte hele tiden og komp. vil køre hele tiden. Hvis du har en lille beholder på, så vil du kunne opretholde trykket til forbruget i en periode. Jo større beholder jo længere periode kan du bruge luften, uden komp går i gang. Jo større beholder jo flere brugere kan der være på.

Når du sætter pris på så lidt støj som muligt, så hold dig til den komp. med 50 ltr. tank, da denne - alt andet lige - vil køre mindre = ingen støj.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-08-11 11:34

Harald Nyborg har som regel beskrevet hvad de forskellige redskaber skal bruge i liter/minut, derfor bør du vælge kompressor eft hvad du vil bruge den til, jeg har en 2,5 hk med 25 liter tank, jeg mener den giver 270 liter/min, bruger den både til maling og stor sømpistol

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 19-09-11 14:45

Tak for svaret alka.
Jeg valgte en 280l/min men med 24 liters tank. Det er vel ikke et spørgsmål om at den kører mere eller mindre, men mere om hvornår den kører, for at holde luftforbruget vedlige.
Den starter så lidt før den på 50 l men er til gengæld også hurtigere "pumpet op" igen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-11 16:58

Selv tak myg.