/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bereg. eksponentiel pris funktion
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 560 gange
40 point
Dato : 03-08-11 10:03

Jeg skal have lagt nogle priser ind i min webshop, så står og skal have fundet en "generel" formel som jeg kan kode ind i prisberegneren.

Jeg udregner priserne efter antal * antal m2 + et startgebyr på 100 kr.

Jeg har lavet nogle priser, som jeg håber jeg kan finde en som kan regne dem ud. Derved kan alle priserne kodes ind, og jeg får noget nemmere ved at rette priser, ved at jeg ét sted kan rette m2 prisen.

1stk = 387kr = 387kr/stk
100stk = 16700kr = 167kr/stk
1000stk = 143000kr = 143kr/stk
10000stk = 12900000kr = 129kr/stk

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe.

/Radiomus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-11 10:17

Træk de 100 kr fra og læg tallene ind i excel med denne x akse
0 2 3 4 så har du demn opgivne logaritmiske sammenhæng

Find så den funktion der passer bedst...

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 03-08-11 10:41

har prøvet at pille med excel.. og synes ikke rigtigt jeg får noget brugbart ud af det, desværre...

Hvis jeg smider totalprisen ind og 0,2,3,4 .. og laver en trendline.. så får jeg y = 171,91e2,559x

Jeg troede jeg ville få noget i stil med y = ax^2 + x + 100

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 03-08-11 10:42

Kan du forklare lidt mere udførligt hvad det er jeg skal i excel?

og hvorfor du bruger 0 og ikke 1,2,3,4?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-11 10:51

Jeg kender ikke de nye Excel funktioner

0 2 3 og 4 er logaritmer til din styk x akse...

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 03-08-11 11:39

Kan du forklare det ift de "gamle" excel funktioner?? :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-11 13:46

y = ax^2 + x + 100

er kke en eksponentiel funktion.

Så du må selvbeste haddu vil have.

Det er i øvigret dumt med eksponentiel pris, for så kan prisen prisen blive vilkårlig lille.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-08-11 14:33

Altså, jeg forstår slet ikke dit spørgsmål. Kan du ikke forklare, hvad det er for en type vare, så kan det være, at det er lettere at forstå?
Kan det f.eks. være 7 stk á 4m^2 med en stykpris på 387kr?
Så hedder regnestykket 7*4*387 + 100= 10936 kr??

Er det dét, der menes? Og det er dét, du vil have en formel til?

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 05-08-11 13:08

blandet måske tingene lidt sammen

Det er stkprisen er det som jeg tror er eksponentielt aftagende.. men er faktisk slet ikke sikker på det.. Stkprisen er bare meget høj for 1 stk.. og meget lav for f.eks. 10.000 stk. Rabatten skal derfor være betydelig større fra 1-2 end fra 9999-10000 stk.

@transor. har tænkt at begrænse "formlen" ved et antal ved 10.000 stk.. og derefter bare bruge stkprisen for 10.000 til alle antal derefter...

Skal sælge ting med tryk på.. dvs køberen skal indtaste højde og brede og antal.. sammensat med en m2pris som jeg sætter, så formlen spytte en pris ud.

Har lavet 2 eksempler på forskellige størrelser.. og lavet en graf ud fra totalprisen og stkprisen.
<a href="http://billedeupload.dk/"> src="http://billedeupload.dk/upload/files/2011-08/41751acd.png" alt="41751acd" /></a>

Synes at stkprisen ligner en eksponentiel aftagende funktion, MEN. Eftersom at princippet i en eksponentiel funktion er at det er en konstant % pris at den falder med med forøgelse af 1 i antal, så passer det ikke på de priser jeg gerne ca vil ramme.

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 05-08-11 13:10

æv html koder virker ikke.. i får lige linket her:
http://billedeupload.dk/upload/files/2011-08/41751acd.png

Annuller spørgsmålet
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 08-09-11 19:12

Hehe fandt en anden løsning.

Fik min programmør til at lave priser ud fra m2 priser + et startgebyr pr produkt, hvor jeg desuden har mulighed for at sætte intervaller med faldende stkpris ved større antal m2. Virker perfekt nu