/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Byg selv køkken?
Fra : josephine22
Vist : 1703 gange
100 point
Dato : 02-08-11 19:38

Hej

Vi går og har lidt planer om at bygge nyt køkken. Vi ville helst bygge det i multiplader, men da vi har et gammelt trægulv, som vi ikke har tænkt os at fjerne, har vi spekuleret over om der er andre alternativer til multipladen? Havde tænkt lidt på om man evt. kunne bygge et træskelet og så sætte spån eller gipsplader på. Men er det stabilt nok og er det i det hele taget en god ide i et køkken? (tænker på brændfare osv.)
Er der nogen der har erfaring med dette og evt, nogle ideer eller billeder ville det bare være super

På forhånd Tak

Josephine22

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-08-11 19:56

Det kan slet ikke betale sig, alle køkken udbydere er så hårdt pressede at prisen er i bund

hvis i skal købe enkelte køkken skabe hjem bliver det meget dyrere,
end eksempelvis dette her: http://www.vordingborg.com/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-08-11 20:07

Eller Ikea

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-11 20:40

Standard køkkenskabe er jo lavet af spånplade og enten malet eller påført melaminlignende overflade............... så byg du bare selv med spån eller gipsplader på træskelet. (køb spærtræ)
Hvid du vil male overfladen og det skal være nemt at renholde - så brug vaskbar maling.

Som du selv har gættet duer multiplader ikke på "gyngende underlag".

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-11 20:41

Citat
Eller Ikea

Jeg støtter Teil her. Absolut IKEA -det er et fantastisk køkken, og nemt at sætte op. De har et super indretningsprogram, du selv kan tegne køkkenet op i. Og skufferne er geniale. Prisen er rigtig fornuftig. Deres system er nemt, fordi de ikke bygger soklen op, men har ben på elementerne, der gør, at det er nemt at sætte køkkenet i vatter.
Det vandt i øvrigt en test om køkkener for et par år siden, måse kan du finde det her på nettet et sted.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-11 20:42

Her var testen vedr. IKEA:
http://fpn.dk/bolig/article1505927.ece

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 02-08-11 20:52

Tak eyvind det mente jeg nemlig også... Men har aldrig prøvet det selv før, derfor var det rart med lidt ideer fra abdre der evt, har prøvet det. Men ellers må vi jo bare kaste os ud i det

Mht, ikea køkkener er det rigtigt de er nemme og flotte og billige og alt det der. Men jeg vil have et specielt lavet køkken, men hjemmebyggede låger, og lige de mål jeg vil. Tilmed vil jeg gerne tilføje det rustikke look som man får ved f.eks. multiplader eller murede køkkener.
Planen var at bygge det op i spånplader og så pudse det op for at få det rustikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-11 00:54

Hvis Du vil lave de mest synlige "endeplader" på skabene som look-a-like et naturmateriale bliver Du simpelthen nødt til at lave dem tykke, ellers ville selv et 3-års barn se at det er snyd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-08-11 15:52

Hvad med evt. at finde et brugt køkken på eks. www.dba.dk ?
Du kan jo smide lågerne væk og bare bruge selve sektionerne med hængsler.
det er enklere at gøre et skab smallere - lavere mm. end at bygge et helt fra bunden.
Vil du så have den " rustikke " look kan du jo lime en 6 mm gips på enderne og beklæde med " bonde hus fliser" eller murstens skaller i old look .
Men du sparer dig selv for en masse arbejde ved at bygge elementerne ind ,og så senere give dem dit præg.
Hvis det er aktuelt kan du jo bruge nogle af lågerne og evt almue male dem eller pynte med noget andet.Det vil jo under alle omstændigheder være " dit " køkken
Held og lykke med projektet