/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Mangler en bog om emnet
Fra : sødprinsesse
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 27-07-11 19:06

Hej! Vil gerne høre om nogle af jer kender bogen "teknikker på lærred"?

Og hvis ikke - om I så har kendskab til en anden bog, hvor jeg kan lære hvordan du tilføjer fotos, reklame billeder osv. på lærred, og andre effekter?

Mvh.
sødprinsesse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-11 19:15

Her er der frit valg på hylde 1.
http://www.bogpriser.dk/q-l%E6r-at-male/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-07-11 19:30

Citat
om I så har kendskab til en anden bog, hvor jeg kan lære hvordan du tilføjer fotos, reklame billeder osv. på lærred, og andre effekter?

Det kræver en printer som kan klare lærred og andet.
Bare det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-11 19:37

Citat
Bare det.

Som du dog ka' sige det

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 27-07-11 19:41

Hej - Undskyld at jeg ikke udtrykte mig klart nok.
Jeg har støvet nettet igennem for bøger, men ikke en jeg kunne bruge. Kunne godt tænke mig en anbefaling af en god en af slagsen.
Det er ikke printlærred jeg ønsker at lave, men ønsker en viden om hvordan jeg implementerer forskellige materialer i akrylen.

Mvh.
sødprinsesse

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-07-11 19:53

Hvis du mangler lidt læsestof kan du jo starte her
http://www.kandu.dk/faq.aspx
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25

Dårlig statistik du har, det burde kunne gøres bedre

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 13
- Annullerede 18
- Slettede 0
Ialt 32

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-11 20:05

@ Tak Klaudi...den havde jeg så ikke lige set

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 27-07-11 22:57

Det du søger er nok at overføre billeder og tekst ved hjælp af sampling metoden.

Hvis du er interesseret, kan jeg godt skrive en fremgangsmåde til dig - jeg bruger metoden rigtigt meget i min egen billedkunst. Den forudsætter, at du har en laserprinter eller adgang til en. Eller du kan, som jeg gør, bestille de tryk hos et trykkeri. En laserprinter er noget dyr i anskaffelse, og hvis det kun er en gang imellem, du skal overføre tekst - så er det meget billigere at gå til et trykkeri.

Hvis man benytter en blæk printer, så bliver det overførte udvisket og grimt - det skal være en laserprinter.

Jeg har købt en bog om metoden hos AV Form - den hedder: "Sampling - teknik, øvelser og inspiration".

Men jeg har nu ikke benyttet mig meget af bogen, jeg har prøvet mig frem og fundet den metode, som passer til mig, og det jeg laver.

Du kan se nogle ting, som jeg har lavet med sampling her:

http://sampling.homestead.com/Sampling_forslag.html

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 27-07-11 23:00

Undskyld - så lige nu, at det ikke er Pia, der spørger - men "Sødprinsesse" - men lige meget, du kan skrive til mig privat her på Kandu, så skal jeg prøve at beskrive fremgangsmåden.........

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 28-07-11 00:11

Tusind tak for svaret! Sikke nogle flotte billeder!
Jeg beklager mht. og alt det halløj - Men jeg har aldrig sat mig ind i det..... Jeg bruger ikke siden på den måde, men kan bare godt lide at gå her inde når man skal søge på noget og svarer også andre hvis jeg har mulighed for det... Og forventer ikke at få point for det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-07-11 08:28

Sampling eller "Lift-off". Måske kan du have glæde af disse links. Der findes flere, hvis du søger på nettet:
http://www.kunstforgud.dk/page.php?page=fotooverf

og

http://dindebat.dk/maleri-tegning/376595-lift-off-teknik.html

Måske vil du have glæde af dette forum:
http://www.24.dk/group/tegningogmaling/forum/

Se eksempler her til inspiration
http://www.stoerner.dk/samplinger/sam_sampling_1.html

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-07-11 08:31
Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 29-07-11 11:07

http://www.24.dk/user/kunstblog/perma/2007/05/31/Bogstaver_p_maleri

Denne side brugte jeg til at blive klog på sampling, da jeg startede.

Jeg bruger "Golden mediums - Polymer medium" til at overføre billeder og tekst med. Jeg har prøvet forskellige ting, og synes at Goldens er bedst. Desuden er der lige en ting mere - når man skal bruge sampling metoden - så skal det papir, som der bliver printet (med laser) på, være meget tyndt. Jeg plejer at sige ved trykkeriet, at de skal printe på det tyndeste og billigste printerpapir. Hvis man f.eks. får printet på glittet papir, så er det næsten ikke til at "nulre" papiret af igen. når teksten er overført.

Så husk: laserprint - spejlvend det - tyndt og billigt printerpapir.

Så skal du nok få lavet nogle flotte ting - og man skal så lige pensle med den Golden igen, når papiret er nulret af, det ligesom "fremkalder" teksten, så den bliver fin og klar.

Bare prøv....

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 29-07-11 11:16

Jeg vil lige tilføje:

Når jeg har lagt printet på mit lærred og gnedet godt ud med min finger, så der ikke er luftlommer under papiret - for så bliver der hvide pletter - så plejer jeg at gnide forsigtigt med en teske på papiret, til jeg er helt sikker på, at det fæster over det hele. Nogen gange gnider jeg længe med teskeen, særligt hvis det er et laserprint med farver, så er det jo så kedeligt, hvis der har været et lille stykke, hvor det ikke har fæstet rigtigt, så det fremstår uden farve. Og jeg lader det tørre til næste dag!

Hvis det værste skulle ske, at du ikke har fået det overført rigtigt, så kan du jo bare starte forfra igen. Male over med din bundfarve( som i parentes bemærket helst skal være en lys farve, for at din tekst kan ses) - men du kan male over igen og starte på ny med at overføre. Derfor får jeg også altid printet mindst to tekster ud, når jeg skal til at overføre. Så er der da en ekstra, hvis det går helt galt......