/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hvad koster det......
Fra : refi
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 27-07-11 18:10

Indrømmet - jeg kender ikke alverdens til de "nye" smartphones men..........

Mit problem er at mit 10 årige barnebarn "brændende" ønsker sig en sådan (da det er dem veninderne render rundt med )

Spørgsmålet er nu hvad det koster at "blære" sig med en sådan.

Hun har endnu ikke meget mere behov en "telefonsamtaler" og "smser"
Hun har i øjeblikket en ældre Nokia med taletid...
Hun får 100 kr. til tankning om måneden (og den må IKKE stige før hun bliver ældre)

Min tvivl ligger i om disse smartphones selv går på net osv. eller de kan bruges/låses så de IKKE kan.

Egentlig ville det være bedst hvis ALLE dens muligheder var "åbne" men jeg tvivler på hun kan styre det og dertil kommer så om "den selv" forbruger penge uden brugerens viden.

Vi taler her om en HTC Wildfire.....

Gode råd imødeses....

Prisen på telefonen er ikke det afgørende - hun skal kunne bruge sit eget kort (M1).....

Så det afgørende er det forbrug man ikke lige kan gennemskue.....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-07-11 18:53

Der er jo muligheden for at slå alt og WAN fra på den så den kun fungere til og ringe og sms'e med og kun kan bruges på WLAN.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-11 19:28

Se det var da en STOR start, men vil man så stadig kunne bruge nogle af "faciliteterne" uden den absolut skal på nettet ????

Måske endnu bedre - vil man kunne holde "alt" åbent uden det koster en formue (eller lave en begrænsning på f.eks. 30 kr til net) - jeg har ikke tjekket med M1, men det var måske også en ide......

Ligeledes - kræver en sådan telefon ikke opdateringer i tide og utide

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-11 21:38

Lige i øjeblikket kan min smartphone kun bruges til sms og samtaler, ingen mms eller internet, det kan simpelhen ikke slåes til og jeg ved godt hvorfor:
Jeg har skiftet udbyder og den nye udbyder kræver at jeg er tilmeldt automatisk optakning for at kunne bruge telefonen til andet end sms og samtaler.
Måske har M1 også den mulighed at net kan fravælges, det hjælper ikke at slå nettet fra på telefonen, "telefonen går selv på nettet efter behov" som den skriver når jeg fjerner markering ud Dataforbindelse.
Opdateringer skal foregå med telefon (SonyEricsson) koblet til en computer og der er derfor ingen problem med opdateringer i tide og utide

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 27-07-11 22:32

Onfone er godt, så undgår man ubehagelige overraskelser :) du kan give hende 5 timer elller 10 timer (pris forskellen er ikke så stor ) så er der fri sms og mms (sende billeder) så kan man gå på nettet også uden det koster ekstra, og nok til et alm forbrug. men som andre skriver kan man sætte begrænsning på så det ikke løber løbsk :) jeg tror det koster for 10 timer til 79 kr. det er en fin pris. og de er lige gået over til TDC net så den dækker de fleste steder.. Det kan ellers godt være svært og jeg har også haft nogen stykker men er godt tilfreds nu. så rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-11 07:24

Det er selvfølgelig rart at høre om alle de selskaber der har muligheder for forskellige aboer.....

Det var nu ikke det der var meningen med spørgsmålet

Både barnet og forældrene er GLADE for M1 - det virker overalt (tdc-net) og svigter ALDRIG....

Jeg vil selvfølgelig undersøge med M1 om der kan laves diverse begrænsninger, men KAN telefonen + taletidskort selv lave det er det dog nemmere end at læse "alt det med småt"

o.v.n er lidt inde på det rigtige - her er der heller ikke automatisk optankning (undtagen hos moderen der automatisk indsætter 100 kr. på barnets konto ) og at skifte nummer er SLET IKKE en løsning.....

Er der INGEN der ejer sådan en HTC Wildfire

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-07-11 10:44

Citat
men vil man så stadig kunne bruge nogle af "faciliteterne" uden den absolut skal på nettet ????

Det må være et ja og nej svar, nej fordi et de "app's" der er installeret på mobilen eller bliver installeret på mobilen for det meste kræver en internetforbindelse og ja fordi at de "app's" for det meste også kan "nøjes" med en WLAN forbindelse.

Citat
Måske endnu bedre - vil man kunne holde "alt" åbent uden det koster en formue (eller lave en begrænsning på f.eks. 30 kr til net) - jeg har ikke tjekket med M1, men det var måske også en ide......

Hvis du holder alt åben så kommer den jo på nettet hele tiden med de forskellige app's der er på mobilen, men der findes jo en masse abb. hvor man betaler for at kunne hente 300 mb, 500 mb, 1 gb eller anden mængde og jeg vil se at 300 mb vil være tiltrækkelig for en pige i den alder og så er det bare og se om der er nogen der tilbyder det til en rimelig pris.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-11 15:45

Citat
300 mb vil være tiltrækkelig for en pige i den alder

Det kan vi sikkert sagtens blive enige om - det der kunne være/er problemet er jo at en 10-årig IKKE kan styre et forbrug (og dermed sikkert NEMT overskrider det - så det er jo KUN en mulighed hvis den LUKKER NED når forbruget er nået - det er der jeg har min tvivl (med al det man hører om vanvittige regninger).....

Derudover vil noget sådant jo nok kræve et andet abo og ikke blot et taletidskort.....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 15-08-11 17:09

Tak for svaret o.v.n..

M1 virker åbenbart på samme måde...