/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Komfur, skæv varmefordeling
Fra : Troldepige
Vist : 769 gange
200 point
Dato : 23-07-11 11:40

Jeg bor til leje og har et komfur med glaskeramiske kogeplader, Voss ELK 1817-hv, installeret af elektriker.

Jeg ved godt jeg bør kontakte boligselskabet vedr. problemet, men jeg ved, at jeg risikerer, at blive spist af med en eller anden dum forklaring, som jeg ikke kan bruge til noget.

Derfor kunne jeg godt tænke mig hvis en her på Kandu, med forstand på de dele kan/vil give mig en forklaring.

Problemet er, og har været det længe:

De 2 bagerste kogeplader varmer ikke lige så godt som de 2 forreste.

Hvis jeg koger kartofler på den lille plade foran, og skruer ned til 2 når kartoflerne er i kog, så koger de stille og roligt indtil de er færdige.
Hvis jeg gør det samme på den lille plade bagved, med samme gryde, så går gryden af kog, her skal jeg stille den på 4 for at holde den i kog.

Til stegning på stegepande bruger jeg den store plade foran, her oplever jeg (hver eneste gang), at stegepanden er varmest på den forreste halvdel af kogepladen, og det uanset hvilken type stegepande jeg bruger.

Ovnen varmer også mest i den forreste halvdel. Dette ses f.eks. når jeg bager boller, hvad jeg gør rigtig tit, den række boller der er forrest får en pæn farve/skorpe før de andre boller.
Ofte tager jeg de forreste boller ud først, drejer pladen og sætter den ind igen et par minutter.

Jeg har tjekket med et vatterpas, komfuret står lidt højere i venstre side.
Jeg prøvede så, at lægge kopipapir under vatterpasset for at se hvor meget det drejede sig om, og der skulle lægges 8 ark under vatterpassets højre side for at få det i vatter.

Har det overhovedet noget med at gøre, at komfuret står en anelse skævt, eller er problemet noget helt andet, og i så fald hvad ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-11 12:10

Det med at komfuret står skævt, højst 2 mm, bør Du holde en meget lav profil med da det kan udløse yderst kritiske eller nedladende bemærkninger fra både vicevært og tekniker

Og desuden, tjek om vaterpasset er i orden ved at dreje det en halv omgang samme sted.

Står det meget skævt, eller en plade på et pladekomfur er vippet lidt op i den ene side som er det er hos mig er det irreterende at stege da man skal dreje en pande nu og da, men ellers har det ingen betydning.
Nå ja, det kan også stå og vippe, men det er der råd for.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-07-11 12:21

LuffeA, at komfuret står en anelse skævt kan de jo ikke bebrejde mig, det var jo elektrikeren der installerede det , iøvrigt samme firma som selskabet stadig benytter.
Der er ikke noget der vipper eller er vippet lidt op, det er glaskeramisk, altså een stor glasplade.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-11 13:18

da det er en spiralplade de er under glaset så virker det din forklaring lidt mystisk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-07-11 15:36

Citat
da det er en spiralplade de er under glaset så virker det din forklaring lidt mystisk

Det er da muligt, at det lyder mystisk, men ikke desto mindre er det altså sandt hvad jeg har skrevet.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-07-11 09:34

Prøv lige at se på om der er en sikring der er feset af.
Noget mangler der jo tilsyneladende, måske det skal måles ud, men det kan du ikke selv gøre. Så derfor KLAG TIL DET BoLIGSELSKAB.
Om komfuret står skævt eller det står på hovedet er den sag ligegyldig.

Højris

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-07-11 10:33

Det med de bageste kogeplader er svagere end de forreste, er måske meget naturligt, idet alle plader på komfuret ikke er lige kraftige, der er som regel 3 eller 4 forskellige styrker (Watt)
Det med ovnen ved jeg ikke hvorfor.
Den store kogeplades forskel er med sikkerhed fordi komfuret står skævt, den skævhed har mit nemlig også, og det betyderat jeg må dreje panden eller flytte lidt mere rundt på koteletterne end ellers, indtil jeg får mig taget sammen til at vage komfuret ud

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-07-11 16:39

Der er også forskel hvor stor en varmeflade der er på de forskellige blus, se hvor meget der bliver rødt når du tænder hver zone, varmezonen skal passe til gryden og panden størrelse, der er nok 2 stillinger på de foreste zoner. Hvis du selv har fået komfuret sat op kan du snakke med elektrikkeren.