/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Er det lovligt??????????
Fra : amh
Vist : 520 gange
52 point
Dato : 20-05-03 13:31

Jeg har en ven som er på det der fil delings programmer. men en dag var han på messenger og jeg skrev om han var på dc++ eller kazaa fordi han svarede lidt langsomt. Men så fik jeg fat i en anden person som kom fra APG (Anti Pirat Gruppen) og skrev til mig at jeg skulle sige hvor jeg kom fra. Det ville jeg ikke fordi jeg ikke kender ham.. så han skrev at han havde fået min IP Adresse og jeg skulle passe på Hvorfår jeg skulle det sagde han ikke noget om men han opsnappede min IP adresse og kom ind på min pc er det lovligt?? og hvordan kan man bare opsnappe ens IP Adresse bare ved at skrive over MSN Messenger?? jeg har hørt at man også kan få ens ip adresse over e-Mailen hvordan? og vilke programmer skal man bruge?? og hvad vil ham der fra APG bruge min IP Adresse til? må han bare tag min ip og sådan bare gå ind på min pc uden og sige det?? er det ikke at "Hacke" sig ind på en pc??

Håber at nogle kan svare! Hilsen Andreas PS Har kun 52 points og satser dem alle SORRY har ikke flere....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-05-03 14:12

det er desværre lovligt, af en eller anden grund har apg tiltusket sig visse rettigheder fra de lovgivende myndigheder...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 20-05-03 14:29

Ja det er de i deres fulde ret til ( mærkeligt nok ) og nej det er ikke hacking .....

Din IP adresse kan han bruge til at få din adresse, navn m.m udleveret hos din teleudbyder.

Karina

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 20-05-03 15:18

Hej hov stop....

Jeg tror lige der skal sættes et hul i vandfaldet her.

Enhver form for adgang til andre folks PC'er er ulovligt - også for APG. De vil bare gerne at vi tror de må.

APG kan med FOGEDENS hjælp afhente dit udstyr - faktisk uden at have andre beviser end en mistanke. Men at "kigge" via nettet hvad man har, det må de ikke - fordi du IKKE har nogen som helst mulighed for at indetificere dem.

Det er sådan - at du SKAL INFORMERES OM at undersøgelsen foretages, sådan du på forhånd har mulighed for at udtale dig. Du skal også have mulighed for at se en indentifikation som tilkendegiver at personen er den han/hun siger man er. Det er faktisk noget LOV OM RESSIKKERHED foreskriver. Den kan APG ikke krybe uden om. APG har i vid udstrækning fået en del af de rettigheder som Telestyrlesen (i gamle dage P&T) har, med hensyn til at "gå ind i private hjem og beslaglægge" - APG skal dog have en FOGED med, hvilket Telestyrelsen strengt taget ikke behøver.

Din IP adresse er ikke hemmelig. Den kan hentes når du browser, sender E-mail, med mere. Din IP adresse kan "altid" spores tilbage til dig.
Når jeg skriver "altid" så er det fordi det er muligt at anvende værtøjer som slører din adresse - men vil man ofre mandetimer nok (penge) så kan man finde dig i næsten 100% af tilfældene.

Der er også en finte omkring det med at han "svarer" på en messenger besked. Hvis han svarer over din vens "ID" og IKKE STRAKS gør opmærksom på hvem han er, så overtræder han her lovgivningen. Messengerservices er underlagt brevhemlighed i samme omfang som e-mails. Så der er altså nogle ting de ikke må.

Inden de "bryder ind" skal de også have en formodet mistanke om at der vitterligt foregår noget ulovligt. Alle kan jo skrive f.eks. et digt, en sang eller andet, og dele det over fildelingssystemerne. Det er jo fuldt tilladt.

Jeg har en mistanke til, at ovennævnte person har "sagt han kom fra AGP" for at få dig til at "ryste i bukserne" imens han snusede på din PC. Oplever du det igen, vil jeg på det kraftigste råde dig til at kappe din internetforbindelse aldeles omgående. Jeg tror IKKE på han har været fra APG

Til sidst så er det også værd at bemærke, at du IKKE kan komme i fedte fadet for at nægte at oplyse om din identitet - hvis du ikke hved hvem du oplyser den til (lov om persondata).

Det er en udbredt sport i USA, at hacke sig ind på andres maskiner via de porte som Messenger og diverse fildelingsprogrammer åbner - og lur mig, om der ikke også nok skal være nogle i Danmark der hygger sig med noget sådant.

Et godt råd, rent datasikkerhedsmæssigt, så tjek din computer for TROJANERE (www.spywarefri.dk) da det er meget brugt at disse personer efterlader en bagdør. Sørg for at de porte du ikke anvender er lukket (evt via din router eller hvad du nu har).

Du skal ikke blive nervøs, índen disse folk fra APG står UDEN for din dør. Der ligger nemlig noget andet gemt i det at "hacke" sig til oplysningerne. Disse oplysninger kan ikke bruges til en disse, da de ikke på "afstand" kan afgøre om det er din PC de har fat i. Du kunne jo have en kammerat på besøg, som via en router deler din internet forbindelse og dermed din IP. Altså kan de ikke bruge disse oplysninger til noget. De kan aflæse din PC's NETNAVN - altså det navn din PC har på nettet, men da der er nogle der anveder dynamisk navngivning her, så er det heller ikke en endydig ID.

Oftest "snupper de folk" på anmeldelser. Det kan være "gamle venner" man er blevet uenig med, eller hvis man er SÅ ÅBENLYS DUM at man sælger ulovligt kopierede ting, en utilfreds kunde, en "konkurent" eller en anden der ser sig sur på dig.
Det er MEGET begrænset hvad de selv snuser sig op til. Næsten alt har udløbere fra anmeldelser. Men har de f.eks. fået fat i din kammerat, og han har oplysninger om at "du" har noget ulovligt liggende, ja så dukker de op ved dig - men det bliver ved personligt fremmøde.

Lige som afsluttende bemærkning, skal det nævnes at der er lavet små "tillægsprogrammer" til de fleste messenger-systemer og fildelingsprogrammer, der kan fortælle hvilken IP der er forbundet med de enkelte "brugere".

Ved udbyderne kan man få (med rettens hjælp!!) dit navn og din adresse, samt en oversigt over din trafik på internettet. Hvis du ikke har fast IP (typisk ADSL o.lign.) så anvender man tidspunktet sammen med IP'en, ud fra det kan din udbyder se hvem der har anvendt IP'en på det pågældense tidspunkt. Din udbyder er i.h.h.t. loven forpligtet til at føre log over disse ting. APG kan IKKE få disse ting udleveret uden en retskendelse. For at de kan få den, skal de normalt have en begrundet mistanke og (for at kunne få din trafik log) beviser for at du har ulovligt software/musik/film ell.lign. APG har faktisk tabt en del sager, fordi de har overtrådt lovgivningen i indhentning af data.

mvh

BenKvist
føj det blev en lang smøre...

Kommentar
Fra : amh

Dato : 21-05-03 13:34

Okay det var en lang god nyhed!!!! Takker for det BenKvist!!! så kan jeg i realiteten anmedle ham for at hop ind på min pc?? eller hvad? hvordan kan man se ip over messenger? forstår det ikke rigtigt.... jeg har ikke fats ip adresse!
jeg har hørt om et program som hedder ip sniffer kan det bruges til at finde en ip adresse over mailen?? vilke programmer kan det?? På forhånd TAK MVH Andreas!!

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 21-05-03 16:23

Der findes mange små programmer til at finde folks IP med.

IP over Messenger og over andre former for programmer kræver typisk en eller anden form for AD-ON til programmet. Du kan finde dem mange steder på nettet.
Mange af de steder du finder dem er i diverse fora dr er oprettet. Jeg fandt på et tidspunkt en her: http://www.mess.be/
Om ikke andet, så er der garanteret en masse andet sjov til MSN Messenger..

Men du skal altså ud at søge...

Jeg anvender selv et universalt program der hedder COMVIEW som lister alt trafik på alle port og alle IP adresser.. Simpelthen alt der går ind og ud. Den er dog lidt tricky at anvende, og man kan ikke finde IP'en direkte. Man får istedet Microsoft's Messenger server's, men i de "data" der sendes til og fra, kan man finde IP'en på den anden part. Nemmest hvis der kun er én aktiv chatter på Messengeren. COMVIEW er et "købe-program". Det findes i en "prøveversion" men der får du ikke alle de oplysninger tilgængelig, som du har brug for....

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : amh

Dato : 22-05-03 14:04

okay Du er Sku Genial..... hvad koster programmet?? Takker! Hilsen Andreas! ps Kunne jeg godt melde ham der far APG til politiet??.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-05-03 14:49

hvis du er i tvivl om hvad du må og ikke må så kig her..

http://www.kum.dk/sw5386.asp

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 22-05-03 18:17

Hej

Hvis det er COMVIEW du spørger til prisen på, så der den 129$. Programmet forhandles ikke i Danmark mig bekendt. Jeg købte i hvert fald min kopi online fra producenten: http://www.tamos.com/order/individual/ og http://www.tamos.com

Rent teknisk skulle du kunne anmelde APG manden men du vil have MEGET svært ved at bevise noget, hvorfor det er meget mere en tvivlsomt, om politiet rent faktisk vil modtage en anmeldelse.

Igen. Kan du bevise HVEM der sad i den anden ende??? Enhver kan sige man kommer fra APG (incl. ens venner).

Derfor er mit bedste råd - drop al tanke om anmeldelse - men sørg for at du er beskyttet med firewall og har programmer der an spore og dokumentere forsøg (også dem der evt. lykkes) på at trænge ind på din PC (hacking).

Vedr. ComView, kan jeg sige at programmet blev omtalt for omkring 6 uger siden i "safe2day" nyheder, da et tysk firma via dette bragte information om hvilke oplysninger Microsoft modtog når man opdaterer sin browser og sit operativsystem via deres HOT-UP-date - altså deres hjemmeside der tjekker hvad du har installeret og hvad du skal bruge af opgraderinger. Det var rystende læsning, og jeg ved der i 'jeblikket overvejes at anlægge retssag i Tyskland mod MS, da de data der blev "høstet" langt oversteg havd der var reelt brug for, og hvad MS fortalte der ville blive udvekslet. Herunder nogle personlige data. ComView er i stand til at vise indholdet af hver eneste datapakke der sendes over nettet. Selvfølgelig er noget af de ulæseligt/programkode/krypteret - men rigtig meget af det er let læseligt.
Men at betale 129$ for et program som dette - det er meget - hvis man ikke har noget mere fornuftigt at bruge det til.

Jeg har brugt det i forbindelse med udvikling af hjemmesider, hvor der var indlagt krypterede data - som jo så selvfølgelig ikke måtte kunne aflæses af ComView. Lidt á la når man anvender SSL sikkerhed på siderne, blot uden at man behøvede at aktivere SSL. Lad os kalde det en "fattigmands-løsning"

mvh

BenKvist

ps. Som nogen måske kan gætte sig til, så er jeg lidt af en sikkerheds-freak (noget i retning af hvad jeg også tror ALS er). Sikkerhed interesserer mig - men lige så meget som "fænomen" som det rent tekniske.

Kommentar
Fra : amh

Dato : 23-05-03 09:19

Det var Godt nok et svar der vil frem... 1000 Tak! BenKvist!! Ja du er godt nok god til det der med sikkerhed... Go Weenkend!! Hilsen Andreas!